Zeeschouw Jedysa
april 2012
Afgelopen maanden heeft de schouw in De Punt op de wal gestaan. De motor heeft een beurt gekregen en het gashandel is vervangen. De luiken in kuip zijn van scharnieren voorzien, dat werkt een stuk prettiger. Thuis heb ik wat houtwerk gedaan.
De kluiverboom en de gaffel zijn kaalgehaald en worden opnieuw in de lak gezet. Omdat de gaffel gebogen is is hij van essen gemaakt, dat is een nogal lichte houtsoort, met kleurbeits geef ik hem dezelde kleur als de rest van de rondhouten.
De zwaarden hadden nogal eens de neiging om op ruime koersen uit te zwaaien, navragen op het Zeilersforum en de boeken van Jan Kooijman gaf aan dat de scheerlatten een toespoor moeten hebben van vier graden. Bij nameting bleek dat ze een "af"-spoor hadden van zo'n vier graden. Met een scheef doorgezaagde balk heb ik de scheerlatten opgedikt, als dat goed werkt moeten er in de toekomst nieuwe scheerlatten voor in de plaats komen.
Omdat de kloten om de rakbanden de laatste tijd nogal eens de geest gaven, heb ik maar nieuwe gemaakt. Een lange essen staaf in stukken gezaagd werd in de draaibank mooi rond gemaakt, van sierlijnen voorzien en daarna op lengte afgezaagd. Vervolgens werden de gaten ingeboord en werden ze een weekje in de lijnolie gelegd.
Ik ben best tevreden over het resultaat van zo'n middagje knutselen.
Het zetten van de mast, dat moet elke keer als we de haven uitgaan, is nogal een zware klus. Om dat te verlichten heb ik een liertje gekocht, dat ik op het voordek ga plaatsen. Om het een beetje authentiek te laten lijken heb ik er een kapje overheen gemaakt. Ik heb de lier nu uit elkaar liggen om hem te kunnen verven en wat kleine onderdeeltjes als veertjes en borgringen te vervangen.