background image

Het is het jaar 2012. De wereld is opgeschokt door een serie van verschillende natuurrampen: aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen en tornado's. De voorspelling van de Maya"s is toch uitgekomen en de wereld staat aan de rand van de vernietiging. Want volgens de maya's zal de wereld eerst vernietigd moeten worden om vervolgens opnieuw opgebouwt te kunnen worden Door al deze vernietiging komt de ware aard van de mens naar boven. Steden worden geplunderd en het recht van de sterkste begint weer te tellen.

Nu is er in een van de oude Maya tekeningen een uitkomst gevonden om aan deze apocalyps te ontsnappen: de zogenaamde 'Primordial hill'. Deze Hill is volgens de Maya's uit de chaos verrezen om bescherming te bieden tegen de vernietiging. En sinds de exacte locatie van de Hill bekend is, worden er grote oorlogen gevoerd om dit gebied te bezitten. Deze oologen worden gevoerd op de velden rondom de Hill. Dit spel neemt je mee naar deze velden.

Heb jij het in je om de Hill te bemachtigen? Of wordt je weggevaagd?

Hierboven staat het achterliggende verhaal van het browserspel 'Obliterationfield'. Dit is een combinatie tussen een profielsite en browsergame. De game is een rts(real-time-strategy) met een verniuwend element: de spelers bevinden zich op een soort schaakbord waar zij hun 'Units' individueel kunnen sturen. Obliterationfield is het profielwerkstuk voor de havo van Thijs Gulmans Marco Vermeulen en mij.

Het idee

In eerste instantie waren er 2 aparte werkstukken:Thijs en ik samen, en Marco apart. Wij zouden een social network maken en Marco een spel. Echter kwamen wij er al snel achter dat beide projecten apart te groot waren voor de individuele groepen. Wij besloten om ze te combineren tot 1 gezamenlijk project. Zo was het idee voor obliterationfield geboren. In de weken hierna begonnen we te plannen en grove schetsen te maken. De taken werden verdeelt: of

  • Marco : hoofdprogrammeur
  • Thijs : Vormgever
  • Ik : Zichtbare teksten
Met zichtbare teksten bedoel ik de namen van de units en dergelijke. We zijn vervolgens een week of 3 bezig geweest met ideeën opdoen voordat we daadwerkelijk begonnen met programmeren. In deze 3 weken hebben we de database opgezet en de teksten verzonnen.

De uitvoering

Na al deze planning en voorbereiding begonnen we aan het daadwerkelijke programmeren. In het begin ging het vrij traag en waren er een aantal complicaties, maar na enige tijd ging het vlotter en kwam er schot in de zaak. Het slagveld/schaakbord was af de basis die je zou moeten bouwen was af en het forum werkte ook naar behoren. Op dit moment vonden wij het een goed idee om vrienden te vragen als bètatesters. of De het registratieformulier werd opengezet en met een persoonlijke code kon je je dan aanmelden om het spel te testen. Er waren ongeveer 30 testers. Toen we de na de eerste dag van de tests op ons forum keken naar de suggesties waren we verbaasd over het aantal topics. Het bleek dat het spel nog steeds vol zat met fouten en dat er een hoop miste om het een succesvol spel te kunnen maken. in de weken daarna hebben we de fouten eruit gehaald en enkele functies zoals missies en een achievement systeem toegevoegd. Na de deadline zijn we er voor de lol nog enige tijd mee doorgegaan.

De baten

Hoewel het spel nu ondertussen is uitgestorven heb ik een hoop overgehouden aan dit project. Zo komt het door dit project dat ik definitief voor een IT opleiding heb gekozen. Het programmeren en het bedenken van manieren om meer mogelijk te maken vond ik zo leuk dat ik er meer me wil doen. Verder heb ik hierdoor een hoop geleerd over php, mysql en html. Misschien gaan we er later nog een poging mee wagen maar nu eerst mijn opleiding afronden.