Woensdag 29 april

Het is een warme dag. Vanuit ons appartement kijken we naar de zee. Beneden is een zwembad. Hier zijn we aangekomen gisteravond. Het klimaat bevalt ons nu al! De vorige dag waren we te laat op Schiphol door een file bij Purmerend, maar toch konden we nog een plaatsje uitzoeken aan het raam van onze Boeing 757. Het was eerst helder en we konden de nacht zien aankomen. Maar later deinden we door een grijze deken van wolken. Op Larnaca airport was het dus donker en we arriveerden vrij laat in ons appartement. Eten was er nog wel voor ons. Maar vandaag gaan we het rustig aan doen. De hostess komt ons vertellen welke excursies we kunnen boeken. We nemen er twee, naar Paphos en met een jeepsafari door het Trodosgebergte. En we vragen haar met de bank te bellen omdat we gister wel een ontvangstbewijs kregen na het pinnen, maar geen geld.

Donderdag 30 april

Naar Paphos dan. De bus haalt overal toeristen vandaan en het is ook nogal druk, dus het duurt even. Onderweg stopt de chauffeur bij de Aphrodite rots en onze Nederlandse gids vertelt ons mooie mythologische verhalen, terwijl we in het restaurantje wat kunnen bestellen. Koffie met een Cypriotisch gebakje, dat goed smaakt. In Paphos bezoeken we koningsgraven. Hier lagen geen koningen, maar rijke mensen wilden hun doden vroeger een goed 'leven' meegeven in het dodenrijk en ze gaven hen daarom een soort tweede huis met allemaal geschenken. Eigenlijk zijn het familiegraven. De schatten zijn echter geroofd door een Amerikaanse consul uit naam van de wetenschap. We zien ook het huis van Dionysos met prachtige mozaiekvloeren, een oud kerkje met ikonen en de Pauluspilaar, waar Paulus 40 min 1 zweepslagen zou hebben gekregen. Op de terugweg komen we nog aan bij Kourion, een groot Romeins complex met een hele serie huizen en een mooi amfitheater. Half zeven zijn we terug, met Aphrodite die we onderweg in een winkeltje zagen staan.

Vrijdag 1 mei

Het plan is goed: met de brommer naar Larnaca en daar naar het strand. We vragen her en der, lopen een heel eind om bij een motorbikeman te belanden die ons om een rijbewijs vraagt, dat we niet hebben. Dus hetzelfde eind maar terug gelopen. Ach, het is mooi weer en wat lichaamsbeweging kan geen kwaad. We gaan naar het strand, waar een mooie stoel klaarstaat met een parasol erbij. Niet heel veel later komt er een mevrouw om af te rekenen, f 10,- a.u.b. Maar gelukkig blijk ik (echt waar) geen portemonnee meegenomen te hebben en we vinden het trouwens ook nogal prijzig. Ze wijst ons een 'public beach', waar het strand even zacht is en de zee net zo mooi schoon.

Zaterdag 2 mei

Evangelos heet de chauffeur van de jeep die ons ophaalt. Hij komt uit Zuid-Afrika en omdat wij daar ook geweest zijn, hebben we een leuk gesprek. Eerst rijden we naar Limassol, waar nog meer jeeps staan. Twee met Russen en één met Duitsers. Het eerste eind weg is geasfalteerd, maar daarna komen we op slechtere wegen om op een bospad uit te komen, vol met kuilen en dikke stenen. Hotsebotsend en via een steile helling komen we aan op een groot parkeerterrein bij een restaurant met zwembad, waar we koffie drinken. Evangelos zegt dat er in deze dorpjes in de winter maar een paar honderd mensen wonen, maar in de zomer wel 8000. Allemaal ambtenaren die de hitte van Nicosia ontvluchten. We bekijken enkele watervallen en lopen door de prachtige ruige natuur. Vanaf de bijna 2 km. hoge Mount Olympus kunnen we Turks-Cyprus zien liggen. In Pedhoulas eten we een heerlijke maaltijd, waarna we naar het Kykkosklooster gaan. Helaas mag er niet worden gefilmd. Wat een pracht en weelde zien we hier, het lijkt wel allemaal goud wat er blinkt. De terugweg gaat over nog ruiger terrein, maar we overleven het.

Zondag 3 mei

Vandaag hadden we wel naar een Grieks-Orthodoxe kerkdienst willen gaan, maar er rijden geen bussen. Dus blijven we hier maar, lekker uitrusten aan het strand. 's Avonds eten we inktvis in ringetjes, die - zegt men - knapperig horen te zijn. Maar die van ons zijn taai, net elastiek. Misschien was het een oud exemplaar?

Maandag 4 mei

In Aiya Nappa moet het mooiste strand van Cyprus zijn. We staan om kwart voor tien bij de bushalte. Om tien uur moet er een bus komen, maar de ene na de andere komt en stopt soms, maar gaat dan weer niet naar Aiya Nappa. Even over tienen komt een taxichauffeur ons vertellen dat de bus net voorbij is. Heeft de buschauffeur het soms met die taxichauffeur op een akkoordje gegooid? Na lang aanhouden druipt de taxichauffeur tenslotte maar af en na drie kwartier stopt er eindelijk een bus, die ons voor een beetje geld terecht brengt. Wat we zien is allemaal luxe, hele grote hotels, prachtig strand met lekker zacht wit zand en schitterend helder water. Wat we voelen is het koude water, dat hier lang niet zo warm is, en een stormachtige wind die ons zandstraalt. Een beetje aangebrand bekijken we Aiya Nappa nog. Er zijn allemaal restaurants en souvenirwinkels.

Dinsdag 5 mei

Vannacht veel geraas en getier van Cyprioten op de weg en binnenskamers veel muggenhinder. Een rammelende bus brengt ons naar Larnaca. We hebben en nemen alle tijd om de stad te bekijken. Het centrum is mooi met palmen, prachtige bloemen en mooi plaveisel. We zien een hele lange boulevard en een grote jachthaven. Achter de boulevard brengen kleine straatjes je naar kleine winkeltjes. En ook naar de Agios Lazaros, een kerk met het 'graf van Lazarus' en veel ikonen. We dineren in een restaurant, waarna een taxi ons ophaalt en naar de luchthaven brengt. Om kwart over één landen we op Schiphol. Dan nog naar huis rijden, een paar uurtjes slaap en dan moet er weer gewerkt worden!