Denemarken

Donderdag 10 juli

Vanmorgen vroeg start onze vakantie. Op naar Duitsland voorlopig, naar familie in Stade. Over de grens moeten we eerst nog wel tanken, want het is in Duitsland nogal wat goedkoper dan bij ons. Maar er is nergens een tankstation te bekennen en we worden bijna ongerust: straks zitten we zonder benzine. Dus gaan we van de snelweg af in Oldenburg en dan hebben we zomaar een tankstation te pakken. De moeite is het waard, want we tanken 40 cent goedkoper. In Stade worden we hartelijk ontvangen, we worden in het stadje rondgeleid en we slapen op het boerenerf, lekker rustig.

Vrijdag 11 juli

Samen met onze boerenfamilie ontbijten we, met lekkere harde broodjes. Dan volgt het afscheid. Het wordt ons aangeraden via Hamburg te rijden, maar dat hadden we achteraf beter niet kunnen doen. We komen in een enorme file en drie uur later zijn we pas door de stad. Maar dan zijn we ook snel in Puttgarden, waar we meteen de boot kunnen op rijden. Na 40 minuten komen we aan in Rødby, Denemarken. En na een uurtje komen we aan op Møn, waar een mooie camping ligt. 'Stay where you like' en dat doen we, boven op een heuvel, waar we prachtig uitzicht hebben.

Zaterdag 12 juli

De camping is groot, met veel voorzieningen. Voor twee sterren boven verwachting! Het is zonnig en roodverbrand moeten we de schaduw opzoeken. In de middag lopen we een stukje naar Møns Klint, de krijtrotsen. Eerst langs de bovenrand, dan naar beneden. We hebben de verkeerde schoenen aan en glijden alle kanten uit. Terug omhoog en dan hebben we er zo'n duizend treden opzitten. Omdat we denken de weg kwijt te zijn, vragen we een lift. Maar 200 meter verder worden we afgezet bij de camping...

Zondag 13 juli

In Elmelunde staat een eeuwenoude kerk met werken van 'de meester van Elmelunde'. Dood en duivel spelen een grote rol, maar ook de geboorte van Jezus. Er is ook een prachtig versierde preekstoel. Op het kerkhof netjes onderhouden grafzerken met overal het beroep en de 'verdienstelijkheid' van de overledene erop. Teksten als 'Min gnaad ig dir nok' snappen we. Het stadje Stege is niet veel aan en op het strand daar staat een koude noordenwind. Dan maar naar het zwembad op de camping.

Maandag 14 juli

In Liselunde is een mooi park met een klein slot in de sfeer van 'terug naar de natuur'. Romantisch aan de krijtrotsen gelegen. 's Middags gaan we naar Klintholm, eerst naar het srand. Het water blijkt niet kouder dan het zwembad op de camping. In de plaatselijke supermarkt schrikken we van de prijzen. Koffie kost f 12,- en een pond prei f 8,-. Maar je kunt ook aan de kant van de weg kopen bij overal aanwezige kraampjes. Zo vers van het land. De prijs staat er bij en je kunt jezelf bedienen. Geld in het potje a.u.b.

Dinsdag 15 juli

Op weg naar Kopenhagen vandaag. We hadden een camping in gedachten, maar die blijkt wel erg ver van het centrum te liggen. We zoeken een andere, Absalon, die 9 km. van het centrum is gelegen. Dat is te doen op de fiets. De camping zelf is wat minder goed onderhouden dan Møns Klint, maar het sanitair is prima. En ruimte is er genoeg.

Woensdag 16 juli

Via de dierentuin fietsen we naar het Radhusplatz, waar we vreemde geluiden horen: lachen, boeren enz. Die geluiden komen uit de grond en het is grappig om te zien hoe mensen daar op reageren. Het stadhuis is weinig aan en in de mooiste zalen mag je niet komen. Op de oude markt Tov zitten we lekker in het zonnetje. De universiteitsbibliotheek is een mooi gemetseld gebouw, wat niet van de Domkerk gezegd kan worden. Die is strak, fantasieloos. Helaas is de mooiste kerk in restauratie, de Sankt Petri. En bij de Trinitatiskerk staat een ronde toren met een trap zonder treden. Je kunt zo met een rolstoel naar boven. Tenslotte bekijken we nog slot Rosenborg. Een groot paleis met dito park. In het paleis is zoveel te zien, o.a. de kroonjuwelen, dat het te klein lijkt om alles te bergen.