Interview

Interview met een ICT-er

Het Interview

Blue ICT is een ICT bedrijf dat oplossingen biedt op het gebied van Netwerkbeheer, Systeembeheer, Voice over IP en Internetprojecten. Ook kan je er defecte computers brengen voor reparatie, deze wordt dan tegen vergoeding gerepareerd.

Op vrijdag 1 november heb ik een afspraak bij Blue ICT met medewerker Tsjang Ye, Tsjang is werkzaam als consultant bij het bedrijf. Zijn dagelijkse activiteiten bestaan voornamelijk uit bellen met andere bedrijven en klanten. Tsjang werkt vooral aan CRM (customer relationship management), hij analyseert, inventariseert en stelt voor bedrijven/klanten voornamelijk offertes en voorstellen op die betrekking hebben tot de ICT-branche.

Tsjang is ongeveer 50 jaar oud en werkt al 25 jaar in de ICT-branche, hij heeft voornamelijk gewerkt als projectmanager bij grote en minder grote bedrijven met ICT problemen. Tsjang woont in Hoorn, maar heeft al zo’n beetje overal gewerkt in Nederland.

Werkzaamheden

Hij heeft onder andere klussen gehad als projectmanager bij Univé in Zwolle, ASR verzekeraar in Rotterdam. Als ik aan Tsjang vraag of het werk wat hij doet hem bevalt, antwoord hij positief, hij vindt nieuwe projecten altijd uitdagend en gaat er altijd met een frisse blik mee aan de slag. Tsjang heeft projecten geleid met groepen van 130 mensen, maar ook alleen projecten gedaan, zelf geeft hij te kennen dat hij het leuker vindt om met grotere groepen mensen te werken. Dit omdat hij dan de mensen waarmee hij werkt ook nog dingen kan bijbrengen en hij vindt het leuk om de ontwikkeling van andere mee te maken.

Tsjang heeft met verschillende systemen en methodes gewerkt, zo heeft hij gewerkt met Prince 1 en Prince 2, meerdere CRM systemen en met Cisco. Als ik hem vraag of hem nog een specifiek project bijstaat noemt hij z’n project bij Univé; Univé kampte al langere tijd met problemen met haar CRM systeem.

Univé

Toen Tsjang bij Univé werd aangenomen als projectmanager, kreeg hij een groep van ongeveer 100 man onder zich. Tsjang geeft tijdens zijn verhaal aan dat de meeste problemen in een bedrijf vaak liggen aan de onderlinge communicatie en ook bij Univé blijkt dit het probleem. De groep van 100 man die Tsjang moest begeleiden wisten niets van elkaar af, men kende elkaar niet en er werd nauwelijks met elkaar gesproken. Tsjang zijn eerste actie was een teambuilding avond organiseren, de groep van Univé ging met z’n allen een avondje squashen, na afloop werd er nog het één en andere gedronken en gegeten. Tsjang geeft aan dat na die avond het sociale contact op de werkvloer totaal anders verliep. Uiteindelijk werd het probleem bij Univé opgelost.

Ik vraag Tsjang of hij zichzelf succesvol vindt, hij antwoordt hier met ja op en geeft ook aan waarom: hij heeft vele projecten gedaan, klein en groot. Heeft nog nooit een project gehad wat hij niet aan kon en weet heel veel af van de praktijk en de theorie van zijn vakgebied. Hij onderhoudt privé contacten met directeuren van grote bedrijven die hij als vrienden beschouwt. Als ik vraag waarom Tsjang dan bij een relatief klein bedrijf als Blue ICT werkt, geeft hij aan dat hij het ook wel lekker vindt om na 18 jaar weer eens zijn boterhammetjes thuis op te eten. Hij werkt nu ongeveer 8 á 9 maanden bij Blue ICT, en dat bevalt hem wel. Ook geeft hij aan wel werkzaam te willen blijven in de ICT-branche, echter niet bij Blue ICT, tenzij het bedrijf nog gaat groeien.

Afsluiting

Ten slotte sluiten we het gesprek af, Tsjang geeft nog aan dat hij het leuk vindt dat er geïnteresseerde scholieren / studenten langs komen en geeft aan dat hij open staat voor een eventuele vervolgafspraak.

Personalia_foto