naar inhoud

Reisdoel en routes


Iedere vakantie heeft een voorbereiding nodig. Stel alleen de vraag maar: waar gaat de reis heen? Wanneer je alleen al op deze vraag antwoord kunt geven, dan ben je al bezig met voorbereiding(en). Het lijkt mij een beetje vreemd overkomen dat ik 's morgens op de motor stap en bepaalde ANWB wegbewijzeringsborden volg om in de namiddag tot de conclusie te komen, dat ik hier helemaal niet wil wezen. Dan kan ik wel zeggen dat ik vakantie heb en de volgende dag wel een andere route neem, maar dit lijkt mij niet de juiste weg. Er zijn motorrijders, die op de bonnefooi ergens heen rijden maar wel met een vooropgezet doel; ik wil daar heen. Rijden via een uitgezette route op een kaart of een routebeschrijving. Weer een aandachtspunt die met voorbereiding(en) te maken hebben. Ga je alleen of met vrienden? Gaat een duo (partner) mee of ben je lief voor haar en laat je haar thuis. E.e.a. heeft te maken welke motor wordt ingezet tijdens de vakantie. Er zijn toerbuffels, waar een duo als een vorst achterop zit. Ik zie ook duo's achterop zitten waarbij hun knieën de oren kunnen afdekken. Motorrijden heeft charmes dat blijkt wel.

Hotel
Waar gaat de reis naar toe? Naar het buitenland of blijf je in Nederland. Ga je naar een Hotel- ,een appartement- of een campingaccommodatie?  Wil je verwent worden, dan zal een Hotel je eerder aanspreken. Een Hotel biedt vele voordelen. Je bed staat klaar, er is een goede stalling voor de motor. Het ontbijt, het diner zijn in orde en het sanitair hoef je niet te delen met vreemden. De bagage die je mee moet torsen op de motor zal waarschijnlijk meevallen. Wil je vanuit een vast punt dagtrips maken dan is het boeken van een Hotel zeker aan te raden. Daar, waar motorrijders zich thuis voelen, zijn de Hotels in de zomermaanden gauw vol. Informatie leert wel, dat afgelegen Hotels nog plaats bieden. Dit is soms minder plezierig omdat even de stad inlopen of een cafeetje in het dorp bezoeken hierdoor wordt bemoeilijkt. Wanneer je rust wil hebben en genegen bent de avond in dat een afgelegen Hotel door te brengen is dat uiteraard ook goed. De Hotelprijzen zijn in de stad of bekend dorp veelal hoger.
Wanneer je vanuit een vast accommodatie trips wil maken dan heb je diverse voordelen. Heenreis kun je snel doen. De bagage wordt alleen op de heen- en terugweg op de motor vervoerd. Je rijdt alle dagen zonder bagage. De dagindeling is vrij en je kunt tussen het ontbijt en het diner rijden. Wanneer je de periode, gelegen tussen ontbijt en diner, doorbrengt op je motor dan kunnen de dagafstanden behoorlijk lang zijn. Gaat je partner mee op zo'n vakantie heeft zij/hij ook nog de mogelijkheid om een dag niet mee te rijden en lekker te genieten van andere dingen. Er is namelijk meer dan de motor.

Heeft een Hotel dan alleen maar voordelen? Nee, er zijn ook nadelen. Vaak hoor of lees je; doe wat u thuis ook doet en maak het u zelf gezellig. Je eigen het gezellig maken, daar heb ik wel beeld bij maar doen zoals ik thuis doe, dat zal niet altijd in dank afgenomen worden. Dus dit gaat niet altijd op. Andere landen, andere gewoontes en daar heb je terdege rekening mee te houden. In het ene land trekt men tijdens het diner het bord direct weg als het leeg is terwijl in een andere land dit zelfde bord rustig een half uur laat staan. Je aanpassen aan gewoontes van het land en/of aanpassen aan de aard van het Hotel is niet erg. Wel dien je er rekening mee te houden.

Er zijn enkele andere zaken waar je als motorrijder rekening mee kunt houden. Kom je aan en je pak is druipnat, trek dit pak dan uit in de hal van het Hotel. De meeste motorrijders hebben een regenoveral aan en diegene die een kunststof pak aan heeft, heeft meestel een lange broek en trui(tje) onder dit pak aan. Vraag dan ook direct naar een eventuele droogruimte. Hang direct alle natte kleding in deze ruimte en zet je laarzen er ook in incl. handschoenen. Wil je je helm toevertrouwen aan deze ruimte, dan deze ook.  Een nat pak ophangen in een kamer levert genoeg problemen op en wanneer de vloerbedekking na een paar dagen begint te bollen, dan is dit minder briljant.

Wanneer je boekt zijn enkele zaken belangrijk.
O    Is er voor je motor een overdekte (afgesloten) stalling? Is dit bij prijs inbegrepen. Zo niet, probeer dit
      wel te regelen. Je motor dient minimaal uit het zicht te staan
O    Bij aankomst wordt uiteraard een kamer toegewezen. Kijk waar deze ligt. Ligt de kamer aan een
      doorgaande weg, vraag dan een andere. Niets is vervelender om (te) vroeg in de morgen wakker te
      worden gemaakt door passerende voertuigen. Overigens zijn er doorgaande wegen waar de hele nacht
      veel verkeer voortjaagt.
O    Is een er droogruimte in het Hotel.
O    Bestaat er een wasregeling. Uit ervaring weet ik, dat er veel Hotels zijn die een wasregeling hebben.
O    Geef alvast door of er beperkingen zijn aangaande voeding.
O    Accepteert men in het Hotels creditcards. Ook hier spreek ik uit ervaring. Niet alle Hotels accepteren
      creditcards dus contant betalen.

Ga je op reis met de intentie; ik zie wel waar ik uitkom, dan heb je de vrijheid om te stoppen wanneer je zelf wilt, waardoor afstanden die dagelijks worden afgelegd niet belangrijk zijn. Ben je moe, is het slecht weer, dan stop je eerder bij een accommodatie. Je bent dan wel meer afhankelijk of er plaats is en dien je soms genoegen te nemen met een kamer die men nog ter beschikking heeft. Stop je op tijd bij een Hotel en er is geen plaats, dan rij je door naar het volgende Hotel. Ben je (erg) laat, dan wordt het soms zoeken. Er kunnen Hotels zijn, die negatief reageren op de vraag of er één kamer ter beschikking is voor één nacht. Dit kost alleen maar geld. Vergeet ook niet dat één nacht in een Hotel relatief duur is. De (nacht) prijzen zakken navenant het aantal nachten. Heb je hogere prijzen over voor deze enkele nachten dan is dat dik in orde. Je rijdt wel iedere dag met bagage maar dit hoeft geen probleem te zijn. Het is wel de methode om bv. heel Frankrijk te kunnen doorkruisen en dit lukt niet wanneer je 14 dagen aaneengesloten in één accommodatie bivakkeert. Uit ervaring weet ik, dat veel motorrijders genoegen nemen met een simpele accommodatie wanneer ze op doorreis zijn. Hierbij kan een pensionnetje ook uitkomst bieden. Wat ook te overwegen is om alleen logies/ontbijt te boeken. Dit is de goedkoopste variant. Wil je ook dineren, dan is een variant van het menu van de dag het goedkoopste en soms zeer aanbevelingswaardig. Overigens is het menu van de dag ook geschikt voor snelle eters. Het menu is immers gereed.

Voordelen van een Hotelvakantie:
O    Alles is geregeld
O    Minder bagage
O    Ga je vandaar uit trips maken kun je feitelijk alles in het Hotel achterlaten
O    's Avonds en 's ochtends zo aanschuiven voor het diner en ontbijt
O    Bij slecht weer blijft alles droog en zit je relatief beter in een Hotel

Nadelen van een Hotelvakantie
O    Minder vrijheden
O    Toch gebonden aan bepaalde tijden
O    Bij half pension vaak geen keuzemogelijkheden v.w.b. het diner
O    Kamer biedt niet veel vrijheid
O    Duurder dan kampeervakantie

*Voor Hotel kan ook pension worden gelezen. De verschillen zijn klein.

Camping
Ga je op vakantie en is het reisdoel een camping, dan heeft dit zeker zijn aangename kanten. Veel vrijheid, in zekere mate zelf uitmaken waar je wilt staan, dicht bij de natuur en lekker aanklooien. Zelf eten koken op een brandertje en maar beoordelen of het smaakt. In de nacht lekker luisteren naar de regen die, hopenlijk bij het ochtendgloren weer plaats heeft gemaakt voor de zon. Zo willen wij het hebben. Een bezoek aan een camping biedt meer voordelen. Je hoeft niet zo gauw bang te hoeven zijn dat er geen plaats is. Boeken terplaatse is vaak een fluitje van een eurocentje en na het opzetten van de tent en het inrichten hiervan is gedaan met de werkzaamheden. Daarna kijken welke activiteiten er worden gepland en zit er iets leuks bij, dan kun je altijd overwegen om hieraan deel te nemen. Dit kun je overigens ook in een Hotel doen. Maar wij zijn op vakantie om motor te rijden en om zo veel mogelijk te zien. Wat zijn de aandachtspunten van een camping? Is er een restaurant en een winkeltje waar je de dagelijkse boodschappen kunt doen. Ik geef toe, dat deze winkeltjes niet altijd de goedkoopste zijn maar voor bepaalde zaken is het in trek en daarbij denk ik o.a. aan broodjes. Vlees etc. kun je beter in het dorp of stadje halen, indien deze uiteraard in de onmiddellijke omgeving te vinden zijn. Uit ervaring weet ik, dat een 7 gangen-diner op de camping niet datgene is, waar ik op zit te wachten. Maar eten moet je toch. Motorrijden is een bezigheid waar motorrijder hongerig van worden. Verder zijn het sanitair en de staplaatsen belangrijk. Is het schoon. Biedt de camping mogelijkheden om je kleding te wassen en eventueel te drogen door middel van een droger. Heb je behoefte aan af en toe een duik in het water, dan is een zwembad ook een een aangename aanvulling. Dan blijft nog een ander belangrijk ding over. Mag de motor bij de tent staan. Ik weet, dat dit niet overal is toegestaan. Er zijn campings die een eigen parkeerterrein hebben en daar dienen de motoren ook gestald te worden. Er zijn campingeigenaren die niet te vermurwen zijn en weigeren de motor naast de tent toe te laten. Dit heeft uiteraard een oorzaak. Auto's en motoren verstoren de rust op de camping. De voertuigen mogen soms op bepaalde tijdstippen niet het terrein op en/of afrijden. Middagrust noemt men dat. Hier is wel iets voor te zeggen. Wil je juist dan gaan rijden, dan heb je pech. Nu zijn er in het algemeen veel meer campings die motorrijders accepteren. In het verleden was het wel zo, dat motorrijders gezien werden als ordeverstoorders. Deze stelling is gelukkig veelal achterhaald al zijn er natuurlijk nog steeds motorrijders die het niet zo nauw nemen met bepaalde regels. Jammer dat zulke motorrijders het aanzien van alle goedwillende motorrijders negatief beïnvloeden. Eigenlijk moeten wij allen deze motorrijders aanspreken op hun gedrag. Misschien zijn zij niet bewust van hun gedrag en wil een goed woord in de richting van hun gedraging(en) wel een helpen.

Voordelen van een kampeervakantie:
O    Veel bewegingsvrijheid
O    Lekker alles zelf kunnen regelen
O    Dicht bij de natuur
O    Alle tijd aan jezelf
O    Voordeliger dan Hotelvakantie

Nadelen van een kampeervakantie:
O    Veel bagage
O    Samen op één motor, dan wordt de bagage een probleem
O    Het weer kan invloed hebben op de vakantie

Routes
Alle verplaatsingen gaan via vooropgestelde routes. Ga je een stukje rijden, dan heb je ook een bepaalde richting voor ogen. Ga je even naar familie, dan zal de kortste weg wel doen gebruikelijk zijn. Ga je naar het buitenland dan wordt het toch anders. De gemiddelde motorrijder gaat niet via de snelweg of het moet zijn dat ze snel op de eerste locatie willen zijn. Dan nog, maak je aantekeningen op de kaart of je beschrijft de route op een A4tje. De kaart kun je opbergen in het kaartenvak van de tanktas en het A4tje kun je er eventueel bij doen. Is dit veilig? Nee, eigenlijk niet. Iedere keer dat je op de kaart of op de beschrijving kijkt, is je blik niet op de weg. Wanneer er voor je plotseling wordt geremd, kun je wel eens te laat zijn of wel vroegtijdig tot stilstand komen maar dan zal vermoedelijk je hart vele melen groter zijn. Overweeg eens een routerol aan te schaffen. Zet deze met speciaal daarvoor ontworpen bevestigings-materiaal op je motor. Het zicht op de route en de weg blijft gewaarborgd. Daarbij heeft een kaartenvak (op de tanktas) de onhebbelijke neiging om iedere keer te verplaatsen. Het ligt nooit stil. Dit komt door het rijden en de wind dit toch vat heeft op dit kaartenvak.

Routerollen zijn er in diverse maten en uitvoeringen. Ze zijn enkele die geheel waterdicht zijn. Er zijn routerollen die enkele € kosten en er zijn routerollen die € 200,- kosten. Voor elk wat wils en voor iedereen een gewenst kwaliteit. Wanneer je deze rol maar één keer per jaar gebruikt, is een rol van enkele € voldoende. De routerollen van enkele € zijn eigenlijk afkomstig vanuit de fietsenwereld en zijn nog steeds verkrijgbaar. Koop deze daarom in een fietsenzaak. Dan is hij zeker goedkoper dan bij een motordealer. Ikzelf rij veel met een routerol dus bij mij ligt kwaliteit, waterdichtheid en met verlichting hoog aangeschreven. In de gemiddelde routerol kunnen veel velletje beschreven routes in.

Wanneer je een route wilt omschrijven zijn bepaalde zaken belangrijk. Rij je van stad/dorp naar stad/dorp dan is uiteraard het vermelden van de namen belangrijk. Uitgebreider kun je het doen door de wegnummers te noteren. Daar, waar je van richting dient te veranderen, zet daar dan het aantal km's bij en de richting die je dan dient te volgen. Dit kan en plaatsnaam of een wegnummer zijn. Er zijn voldoende kaarten die dit duidelijk aangeven. Kaart met een schaalverdeling van 1:200.000 zijn de meeste ideale kaarten. Zijn er plaatsen waar een wegnummer doorheen loopt en je dient deze weg te volgen, geef dit dan aan. Geef aan: In ... de D902 volgen richting ... Denk wel, dat een dagroute van 300km 6 uur rijden is. Dit is de gemiddelde snelheid waar mee wordt gereden. Hierbij gaan we vanuit dat er kleine weggetjes op het menu staan. Op grote doorgaande wegen zal het gemiddelde uiteraard hoger zijn. Maar hier zitten we niet op  te wachten. Wel worden deze routes meestal gebruikt op de heen- en terugweg.

Dan hebben we nog het GlobalPositionSystem (GPS). Dit voortreffelijke systeem biedt alles wat een motorrijder maar wilt hebben. Je kunt er alles op route-gebied mee doen. Thuis op de PC routes uitzetten, downloaden naar je GPS en rijden maar. Let wel dat de juiste kaarten worden geladen omdat je anders een dik probleem hebt. Zo waren enkele deelnemers, die ik begeleid heb op reis, teleurgesteld. Wel een GPS kopen en niet weten welke handelingen er nodig zijn om een route op het beeldscherm te krijgen. Een beetje helpen en zie, de route is er. Mits de goede kaarten zijn geladen. Koop je GPS, oefen dan veel, simuleer bepaalde situaties en rij deze. Pas het systeem onderweg (tijdens de oefenperiode) aan en kijk welke invloed dit heeft op het gebruik. Momenteel is in gebruik MapSource V7 en dit wordt in 2006 MapSource V8. De versie V6 en V5 zijn ook nog te gebruiken met het kaartmateriaal van V7 en V8. Lagere uitvoeringen wordt moeilijk om e.e.a. over te zetten en een deugdelijke herberekening te laten maken. Er zijn diverse merken op gebied van GPS. De meest bekende is Garmin en daar zijn weer verschillende types in. Welke verdient de voorkeur. Ik denk de Streetpilot 2610. Maar de portemonnee zal ook een woordje meespreken, met name wanneer je GPS maar één keer per jaar gebruikt. Gebruik je GPS één maal per jaar gedurende 14 dagen, dan zou ik het houden bij het lekkere ouderwetse. Kaarten en beschrijven. Dit geeft ook veel voorpret.