Mijn naam is Anton Kusters en ben geboren in Den Helder in 1949. Ik rij motor vanaf mijn 18de verjaardag. Op deze dag kreeg ik mijn rijbewijs en kocht direct een BMW R500S. Omdat deze motor niet die snelheid haalde die ik graag wilde, kocht ik er een Norton Manx bij. Holle pijpen, "V" banden en voor de rest in originele staat. Dit stuk ijzer reed en niet zo zuinig ook en dan bedoel ik de top snelheid. Ik zou bijna zeggen dat het spannend was. Iedere rit naar Hengelo, waar mijn zuster woonde, probeerde ik in een nog snellere tijd af te leggen. De afsluitdijk, was nog rustig en enige beperking op de snelheid, daar was nog geen sprake van. Ieder jaar naar de TT te Assen en wie het eerste aankwam was de winnaar. Dat de winnaar soms een groot hart moest hebben, daar is nooit over nagedacht, laat staan over gesproken.
2 Takt-motoren, daar heb ik niet veel mee gehad. Één maal een Suzuki T250. Na 5000 km lagen de lagers eruit of waren blauw. Dus verder heb ik mij verdiept in de 4-takten. Uiteraard ook Engelse motoren en ook al dropen deze van de olie en dienden regelmatig onderhouden te worden, het waren wel de motoren die toentertijd veel te zien waren en buiten het veel olie bijvullen waren het goede motoren. Zo ook heb ik op een Triumph 350 en Matchles 350 gereden. Allebei kopkleppers. Toch heb ik ook met deze motoren veel plezier beleefd. Na diverse merken te hebben gereden, rij ik nu op een BMW R1150GS Adventure. Ik maak veel reizen waarbij ik niet kijk op een kilometertje meer of minder. Een reis van 10.000 km in b.v. 18 dagen zijn voor mij niet vreemd. Heel Europa heb ik doorkruist incl. grote delen van Oost-Europa.  In al mijn jaren dat ik motor rij, heb ik ruim 1.500.000 km onder mijn motorwielen laten doorrollen, zowel in de zomer als in de winter. In Nederland rij ik meerdere keren per week naar Schiphol en uiteraard per motor. Wanneer ik in de ochtenduren al dat gekleurde ijzer op vier wielen zie staan dan voel ik mij prettig. Toch door kunnen rijden, al is het met de nodige voorzichtigheid. Je weet maar nooit. Er zijn lieve huisvaders die liefdevol afscheid nemen van de vrouw des huizes maar eenmaal achter het stuur van zijn auto plaatsgenomen plotsklaps verandert als een mini-misdadiger. Is rijden in Nederland dan een straf? Nee, in Nederland kun je nog prachtig rijden en dat doe ik wel eens. Er zijn prachtige stukjes Nederland al moet je het wel willen zien. Stukjes in Nederland waar veel motorrijders van denken; dat is niets. Zoek het, ga er heen en geniet. Wil je echt genieten, dan moet alles meezitten. Ik heb eens een route gereden van Arnhem naar Renesse. Een geweldig mooie route dat wel, alleen de 120 verkeersdrempels die ik over moest waren beduidend minder. Ik heb beeld bij verkeersremmers. Wanneer deze gelegd zijn om de veiligheid te verhogen, dan heb ik er vrede mee. Maar in mijn beleving zijn er ambtenaren die eigenlijk de functie van "verkeersdeskundige" niet mogen vervullen. Hier is meer voor nodig dan een diploma schoenveters strikken.

Ondanks dat ik veel kilometers rij en veel reis, heb ik als voorbereiding van een reis een bepaald protocol. Goed voorbereiden en dit doen in alle rust. Ik wil in deze aangeven welke zaken belangrijk zijn om een goede reis te organiseren voor jezelf met of zonder vrienden en dat je met voldoening kunt terug kijken op deze reis. Tijdens de door mij gemaakte en begeleide (KNMV)reizen heb ik toch ook te maken gehad met pech, calamiteiten, ongevallen en verkeerde uitrusting(en). Niet alles is uit te sluiten maar een goede voorbereiding is het halve werk en een goede voorbereiding kan veel narigheid voorkomen.

Ook heb ik tijdens mijn vele reizen met veel motorrijders gesproken. Leuke maar ook minder leuke gesprekken gehoord. De leuke gesprekken blijven je bij maar de minder leuke gesprekken blijven het meest hangen. Door deze gesprekken heb ik veel geleerd maar ook bepaalde zaken afgeleerd.  Wanneer ik veel zaken aan elkaar knoop, dan kom ik tot een zekere conclusie: niet goed voorbereid. In Motorreizen, onbezorgd en met plezier, wil ik iedere motorrijder een aantal handvatten aandragen die ze kunnen gebruiken voor een goede voorbereiding en een fijne onbezorgde vakantie.

Zijn er opmerkingen over de inhoud, mis je of ben je het met bepaalde zaken niet (geheel) eens, laat mij dit dan horen.