naar inhoud

Reisdocumenten


Gelukkig wordt het eenvoudiger binnen Europa v.w.b. de grenspassages. Veel grenzen zijn open en hoeft controle niet meer zo nodig. De aansluiting van de 10 nieuwe lidstaten van Europa geeft vele voordelen. Sneller de grens passeren en minder rompslomp. Met name de Baltische staten. Daar ben ik voor het laatst in 2004 geweest en ik kan zeggen dat het een verademing was. Geen enkele vergelijking met eerdere bezoeken. Deze drie staten waren 3 dagen lid van Europa en we konden eigenlijk zo doorrijden. Wel moesten we ons paspoort en kentekenbewijs laten zien. Dit beschouw ik als normaal. Toen ik namens de deelnemers vroeg of wij een stempel in het paspoort konden krijgen, gaven ze mij te kennen, dat dit niet meer nodig was omdat zij immers bij Europa hoorden en stempels geen plaats meer innamen in het systeem. Ik moest bedelen om een stempel. Waarom een stempel? Het is altijd leuk een aandenken te hebben uit een land die normaal gesproken niet zo veel wordt bezocht door Nederlandse motorrijders. De douanier ging wel na enig praten overstag en deelde stempels uit aan iedere deelnemer. Waar men het meeste oog voor had, dat waren de motoren en daar heb ik beeld bij. Deze motoren zie je daar niet en waar je ook komt, daar staan vele mensen zich te vergapen aan als dat moois. Zijn de inwoners van bv. de Baltische staten minder gelukkig dan wij? Nee, ik denk het niet. Misschien zijn ze wel gelukkiger. Om toch veilig in deze landen te kunnen reizen en om goed de grens te kunnen passeren is toch meer nodig dan alleen maar een paspoort en kentekenbewijs. Is het niet wettelijk voorgeschreven, dan is het wel voor je eigen veiligheid.

Paspoort
Alle landen binnen de Europese grenzen nemen genoegen met een geldig paspoort of een identiteitsbewijs. Wel zijn er landen waar de geldigheid van het paspoort of identiteitsbewijs, na het passeren van de grens, nog enkele maanden geldig moet zijn. Soms kan dit wel 6 maanden zijn. Kom je tot de ontdekking, dat je je paspoort vergeten of verloren ben, dan heb je in met name de nieuwe lidstaten een uitdaging. Eigenlijk in ieder land want in alle landen van Europa moet je je kunnen legitimeren. Komt deze ontdekking pas bij de grens en wordt er gevraagd naar je paspoort dan rest niets anders dan contact op te nemen met de Nederlandse Ambassade. Heb je een accommodatie geboekt en als je daar als komend toerist staat ingeschreven, wil de douane je wel eens ter wille zijn. In overleg kan contact worden opgenomen met de Ambassade in afwachting van verdere stappen. Soms mag je naar doorrijden naar je accommodatie om vandaar uit de nodige documenten in orde te maken. Is dit lukt, dan heb je de verplichting om deze documenten te tonen aan de douane in de plaats waar je het land bent binnengekomen. Wanneer je meerdere landen aandoet, kun je eigenlijk het bezoeken van de andere landen wel vergeten omdat de Ambassadeur alleen een nooddocument verstrekt voor dat land waar je je op dat moment bevindt. Het nooddocument is een document om vanuit dat land veilig in Nederland te komen. Dat wil zeggen: wanneer je in Litouwen bent, dan kun je Litouwen verlaten en via Polen en Duitsland naar Nederland reizen. Wilde je bv. nog naar Tsjechië en Hongarije, dan kan dit niet.Heb je ook geen accommodatie geboekt in dat land, dan zal een 1800 draai de enige mogelijkheid zijn. Wanneer het wel lukt om door te rijden en als dit dit ook doet, loop je toch risico's. Als iets gebeurt en je moet je legitimeren, dan heb je een duidelijk probleem. Denk niet dat de ingeroepen hulp van de Ambassade een fluitje van een cent is. Het kost veel tijd en wanneer het weekend is, dan is wachten tot de maandag de enige optie. Voor documentenoverzicht zie Landenoverzicht.

Groene kaart/kenteken
Het kentekenbewijs is eigenlijk net zo belangrijk. Met name in de nieuwe lidstaten van Europa. Geen kentekenbewijs, geen doorgang. Dan rest niets anders om wederom een bezoek te brengen aan de Ambassade. En het voertuig achterlaten op het douaneterrein. Dit weet ik uit ervaring. Dit is mij overkomen met één van de deelnemers van een reis. Gelukkig vond de bestuurder zijn kentekenbewijs nog dus het probleem was opgelost. De groen kaart geeft inzicht of het voertuig is verzekerd. Nu staan veel landen zichtbaar(afgekort) op de groene kaart dus daar kun je rustig rijden. Er zijn landen die een extra
WA-verzekering verplichten bij binnenkomst. Dit kost enkele €. Een groen kaart geeft soms geen ontheffing hierop. Als alles goed is, dan kun je doorrijden maar bij eventuele schade komen er toch enkele vervelende praktijden om de hoek kijken en met name wanneer je WA-verzekerd bent. Als de schuldvraag bij de tegenstander ligt kan de uit te keren schade wel eens veel lager liggen dan doen gebruikelijk. De uit te keren schadebedragen zijn in bepaalde landen veel lager dan in Nederland omdat de normen aldaar anders zijn. Ben je AR-verzekerd, dan zal jou maatschappij de zaken behartigen en dat is een hele zorg minder. Ga je naar een land en tref je dit land niet aan op de groene kaart, neem dan contact op met je verzekering. Zij kunnen naar een oplossing zoeken. Doen of kunnen zij dit niet, dan kun je eventueel terecht bij bv. INGOSUR te Den Haag. Deze organisatie verzekert bepaalde voertuigen voor een bepaalde periode voor sommige landen. Misschien zijn er andere organisaties die dit ook doen. Zonder verzekering rijden in deze landen behoort tot de onmogelijkheid en als dit wel door omstandigheden lukt heb je bij eventuele schade toch iets uit te leggen en kost vermoedelijk veel geld.

Internationale Reis- en Kredietbrief/KNMV-Hulpbrief
Ga je op reis, dan is het vanzelfsprekend dat je in bezit bent van één van de bovenstaande documenten. Nu zijn er ook andere organisaties die hulp aanbieden al is het doornemen van de kleine lettertjes wel belangrijk. Mocht je pech krijgen en de uit te voeren reparatie wordt in het te bezoeken land uitgevoerd, kun je gebruik maken van coupons. Is reparatie aldaar niet mogelijk, dan wordt het voertuig gerepatrieerd. De uitgeschreven coupons, moet je uiteraard wel terugbetalen aan de "voorschieter". Het alleen lid zijn van de KNMV geeft al diverse mogelijkheden om hulp in het buitenland te krijgen.

Extra vakantiecascoverzekering
Zoals eerder omschreven bestaat de kans, dat de uitkering na een schade in het buitenland beduidend minder kan zijn dan hier in Nederland. Bovendien is het verhalen van de schade op derde(n) vaak lastig en kost energie en geld. De eisen die veelal worden gesteld wijken ook nog af van die eisen die in Nederland gelden. Het verzamelen van de nodige gegevens vullen de bron van ergernis alleen maar. Het is vaak mogelijk om bij je verzekeringsadviseur om gedurende je vakantieperiode een vakantiecascoverzekering af te sluiten. Het kost inderdaad wat €, maar dan ben je in geval van schade een hoop ergernis kwijt. Niet dat de hoogte van de schade minder wordt maar een specialist aan het werk laten om jou schade te verhalen is altijd beter.

Rijbewijs
Denk erom, dat je rijbewijs geldig dient te zijn gedurende je gehele reis. Tijdens een controle erop gewezen worden dat je rijbewijs niet meer geldig is, komt klungelig over en de kans dat je de motor neer kunt zetten bij e.e.a. politiebureau is denkbeeldig. Dag vakantie, dag voorgenomen onthaasting. Er zijn landen die een internationaal rijbewijs verlangen. Deze is te koop bij de ANWB voor een bedrag van ongeveer €17,50 en ter overhandiging van een pasfoto, kun je erop wachten. Maar let op. Het internationaal rijbewijs is alleen geldig in combinatie met je nationaal rijbewijs. Dus alleen op stap met je internationaal rijbewijs is geen optie. Bij inname van je rijbewijs in het buitenland ben je doorgaans beide rijbewijzen kwijt. Mocht dit niet he geval zijn en men neemt genoegen met alleen het internationaal rijbewijs dan mag bijzonder ingenomen zijn.

Bewijs van (zorg)verzekering
Er zijn landen, met name de Baltische staten, willen hier wel eens om vragen. Ga je bv. met de boot van Rostock (Duitsland) naar Tallinn (Letland), dan kan de douane vragen om je bewijs van (zorg)verzekering te laten zien. Het tonen van het pasje is veelal voldoende. Wanneer dit niet kan worden getoond, loop je het risico dat de "kapitein" jou niet meeneemt vaan Letland. Eigenlijk wel een beetje normaal omdat bij het niet toelaten door dit gemis, de kapitein het risico loopt jou weer terug te moeten nemen en daar heeft de kapitein uiteraard geen zin in. Ga je nar landen die nog vrij onbekend zijn informeer dan goed of jou verzekering voldoende is om alle medische handelingen te vergoeden. Zijn de medische in het te bezoeken land duurder en de Nederlandse verzekeringsmaatschappij vergoedt alleen die kosten zoals in Nederland doen gebruikelijk is, kun je wel eens voor verrassingen komen te staan. Sluit bij twijfel een extra reisverzekering af.

Medisch paspoort
Het is mogelijk dat je medicijnen gebruikt. Enerzijds kunnen we gelukkig zijn, dat er medicijn bestaan die ons in staat stelt om alles te doen maar anderzijds dienen we er rekening mee te houden. Wat doe je als je medicijnen verliest onderweg of je vergeten bent je medicijnen mee te nemen. Uiteraard kun je de ANWB aanspreken en verzoeken of zij jou medicijnen, door tussenkomst van familie, na te zenden. Je kunt ook naar een plaatselijk arts gaan en hem het probleem voorleggen. Maar welke medicijnen heeft hij ter beschikking? Voldoen deze aan het Nederlandse recept v.w.b. de samenstelling etc. Nu kan een medisch paspoort uitkomst bieden. Hier staan in welke medicijnen jij gebruikt en aan de hand van deze gegevens kan de plaatselijk arts deze of een equivalent voorschrijven. In je paspoort staat ook aangegeven welke medicijnen je niet kunt gebruiken en bv. welke pleister je huid niet kunnen verdragen ef tal van andere zaken waar je allergisch voor bent. Uiteraard dien je de medicijnen wel terplaatse te betalen maar dit is beter dan niets meer hebben. Neem medicijnen altijd mee in de originele verpakking. Een zakje met witte pilletjes komt (bij de douane) vreemd over. Ben je in bezit van een bloedgroepkaart neem deze dan mee. Gebruik je medicijnen die onder de narcoticawet vallen, zoals morfine en codeïne, dan heb je een artsenverklaring nodig, die is gelegaliseerd door de Rijksdienst voor Volksgezondheid en het Ministerie van Buitenlandse zaken. Informeer vroegtijdig bij je huisarts. Ga je naar landen waar vaccinatie gewenst is, neem dan ook contact op met je huisarts of de plaatselijke GGD. Zij zijn op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. Je kunt eventueel ook op de websites kijken van de GGD en/of het Ministerie van Buitenlandse zaken. Er is ook een websit gezondopreis. Neem ook een klein EHBO-kitje mee.

Internationaal bewijs van inenting
Ben je in het bezit van een internationaal bewijs van inenting, neem deze dan mee.

Bloedgroepkaart
Ben je in bezit van een bloedgroepkaart, neem deze dan mee.

Reservebril
Er zijn landen, zoals Spanje, waar brildragers een reservebril bij zich dienen te hebben. Dit is een wettelijke verplichting.

Overige documenten
Ga je voor een (langere) tijd weg en/of ga je naar landen die niet altijd door een motorrijder wordt bezocht is het raadzaam om van al je belangrijke documenten 2 kopieën te maken. Laat er één thuis en neem er één mee op reis. Zo hebben de thuisblijvers alle gegevens bij de hand indien er iets overkomt. Van kenteken tot aan nummer van het paspoort. Daarbij kunnen deze kopieën tijdens verlies, diefstal o.i.d. een goede hulp zijn en met name in het buitenland. Wat belangrijke documenten zijn dat is voor iedereen verschillend. zie hiervoor de samenvatting. Neem ook belangrijke telefoonnummers mee. Denk hierbij ook aan het telefoonnummer om bv. je geldpasje te kunnen blokkeren. Blijf je op één plek, dan kan één telefoonnummer voor achterblijvers voldoende zijn. Ga je een zgn. trekvakantie houden, dan is het uiteraard aan te raden om alle telefoonnummers van accommodaties achter te laten voor zover dit al bekend is. Zijn deze nog niet bekend, maak deze dan tijdens de reis aan de achterblijvers bekend. We hebben allemaal wel een GSMmetje maar als door omstandigheden niet wordt opgenomen dan heb je er nog niets aan.