naar inhoud

Motor als pakezel


Ga je met de motor op vakantie dan dienen alle spullen mee te worden genomen op de motor. De motor wordt als het ware een pakezel. Nu kunnen veel zaken worden meegenomen maar beperkingen blijven er altijd. Ten eerste is het toelaatbare gewicht van de motor. Dit zal in veel gevallen tegenvallen en met name wanneer men gaat kamperen. Als voorbeeld neem ik de BMW R1150GS Adventure. De motor weegt (volgetankt) 249kg. Het toegestane totaal gewicht is 460kg. Als je alleen rijdt en je gewicht is 90kg, dan blijft er aan bagagemogelijkheden 121kg over. Dat is dan wel voldoende. Rij je met z'n tween op n motor, dan blijft er niet veel over. Het toelaatbare gewicht wordt niet voor niets opgegeven door de fabrikant. Het hele concept van de motor is hierop berekend. De remmen en het frame bv.  De fabrikant geeft nog verdere gegevens. In de zijkoffers mag niet meer dan 5kg per koffer en in de topkoffer niet meer dan 10kg. Om aansprakelijkheid uit te sluiten geven de fabrikanten ook nog een topsnelheid aan wanneer de koffers en topkoffers zijn beladen. En dan zijn er altijd motorrijders die rijden met een tanktas. Wanneer een motor te zwaar beladen wordt, zal de motor instabiel worden met alle consequenties van dien. Een goed beladen motor zal bij het rijden geen krimp geven. Nu zijn er motoren (de toerbuffels) die niet op een kilo meer of minder kijken. De meeste motoren bieden toch een variatie aan bagagemogelijkheden. Ga je kamperen, dan zullen bepaalde zaken goed afgestemd moeten worden om het volume te beperken. Er zijn (gespecialiseerde) zaken die je met raad en daad willen bijstaan. Let wel, wanneer je wilt kamperen en je bereidt het goed voor, dan kunnen bepaalde de aanschaf van bepaalde artikelen worden uitgesmeerd over het gehele jaar. In het najaar bepaalde zaken aanschaffen (in de uitverkoop) scheelt veel . En als je goed oplet, dan zullen bepaalde artikelen ook bv. bij Ikea te verkrijgen zijn. En grove opgave treft je aan op  Er wordt geen totaal aangegeven want dit is voor iedereen persoonlijk.

Om alles op te bergen zijn er topkoffers, zijkoffers, waterdichte tassen, tanktassen en bv. rugzakken. Alhoewel ik geen voorstander van rugzakken ben tijdens het motorrijden noem ik deze toch maar. Verdeel de zaken met verstand. Zware zaken zo dicht tegen de motor en zo laag mogelijk. Dat wil zeggen, dat de zijkoffers hiervoor aangewezen zijn. De topkoffer is eigenlijk alleen geschikt als volumekoffer. Vr de topkoffer kunnen de tent, eventueel het klapstoeltje en luchtbed/slaapmatje worden vastgezet. In de tanktas kunnen fotocamera, documenten, water in kunststof/stalen fles, regenpak en tal van andere zaken die je soms snel bij de hand moet hebben. Doe geen levensmiddelen in de tanktas die in b.v. papier zijn verpakt. Dat mogelijke benzeenconcentratie uit de tank deze levensmiddelen besmet/aantast is zeker aanwezig. Wanneer je de levensmiddelen verpakt in een deugdelijke kunststof bakje met deksel is dit risico te verwaarlozen.

Topkoffer
Rijden met een topkoffer, levert geen problemen op. Rij je solo en de snelheid wordt op bv. de Duitse Autobahn opgevoerd, dan wil de motor wel eens een beetje onstabiel worden. Met een duo en topkoffer verdwijnt dit euvel weer. E.e.a. heeft te maken met de luchtwerveling die achter de rug van de rijder als deze alleen rijdt. Als je motor niet meer is te besturen, dan heb je het toch wel erg bont gemaakt. Nu hoor je wel eens motorrijders zeggen dat de motor een beetjes instabiel wordt bij een snelheid van 210km/u en daar hebben ze wel gelijk in. Maar hoeveel rijders zijn er, die met een vol gepakte motor 210km/u rijden. Niet veel denk ik. Dus 5km/u langzamer zou ook kunnen en de veiligheid wordt zeker bevordert. er zijn topkoffers van kunststof en van aluminium.

Zijkoffers
Zijkoffers zijn er zowel in kunststof als in aluminium. Er zijn diverse merken en zijn voor de meeste motoren wel te leveren al zullen zijkoffers niet bij alle motoren een ferme uitstraling hebben. Opletten is wel, of de richtingaanwijzers op de plaats kunnen blijven of dat deze moeten worden verplaatst. Voor zijkoffers zijn speciale binnentassen te koop. Bedenk wel, dat zijkoffers niet altijd (langdurig) waterdicht zijn. Daarom is is aan te raden om kleding die in de zijkoffers worden meegevoerd te verpakken in bv. plastic tassen.

Waterdichte tassen
Wanneer er geen topkoffer voorhanden is, kun je overstappen naar waterdichte tassen. Deze zijn er in alle maten en kleuren aanwezig. Kleine zaken kunnen ook in waterdichte tassen,die je ook kunt kopen in bv. watersportzaken. Kies een waterdichte tas die d.m.v. een sluiting geheel open kan. Dit is veel gemakkelijker om bepaalde zaken eruit te halen. Maak je gebruik van een zgn. rol, dat moet alles eruit worden gehaald als je toevallig iets moet hebben dat geheel onderin zit. Er zijn waterdichte tassen die speciaal voor bepaalde motoren geschikt zijn.

Tanktassen
Tanktassen zijn er in vele maten en evenveel kleuren. De een is nog gemakkelijker dan de ander. Waar kies je voor. Er zijn speciale "merk"tanktassen die geschikt zijn voor een speciaal merk motor. Er zijn tanktassen die in diverse hoogten zijn uit te verstellen. Deze verstelbare tanktassen verdienen mijn voorkeur al ga ik ervan uit dat er bij mij een grens ligt. Te hoog geeft misschien een te beperkt zich op de instrumenten en de kans dat de tanktas naar n kant gaat overhangen is ook aanwezig. Neem je een tanktas met magneet- of met riembevestiging. Uiteraard zijn niet alle motoren geschikt voor een tanktas met magneetbevestiging omdat diverse motoren een tankcover hebben en deze in van kunststof. Dus dan ben je aangewezen op een soort riembevestiging. Waar op gelet dient te worden is, is de tanktas gemakkelijk te verwijderen van de tank en zijn er tal van handelingen nodig om deze weer te bevestigen. Een helder kunststof vak om een kaart of je route in op te bergen heeft soms veel gemak. Toch kleven hieraan een tal na nadelen. Ten eerste blijft de route en of je kaart nagenoeg nooit op zijn plaats liggen en verschuift veelal. Tijdens rijden is dit minder plezierig omdat je steeds opnieuw langer op je tanktas moet kijken om te weten waar je zit. Dit zijn momenten waarbij de aandacht niet bij het verkeer is met alle gevolgen van dien. Ten tweede bij regen. De condens die tussen aangebrachte regenhoes en het helder kunststof vak beneemt alle zicht,  dus rijden op je kaart of route kun je dan wel vergeten. Als laatste blijkt, dat iedere keer als je de kaarten op formaat vouwt, er steeds minder van de kaarten overblijft. Neem een routerol.

Speciale tassen
Er zijn speciale tassen. Zadeltassen en rugzakken die in veel maten, soorten en kleuren te krijgen zijn. Informeer eens bij Touratech. Deze fabrikant levert niet alleen voor BMW maar voor diverse merken motoren.

Routerol/routemaster
Om een uitgezette beschreven route veilig te rijden, daar is een routerol uitstekend voor geschikt. Deze wordt opgebouwd op b.v. op stuur of andere plaats De rijder heeft altijd goed zicht tijdens het rijden. Tijdens kijken op de rol heb je toch nog voldoende zich op de weg voor je. De routerol is waterdicht en en regels kunnen per opdracht doorgedraaid worden. Een gedeelte van en kaartblad of een kopie in A4 formaat kun je ook "indraaien".