naar inhoud

Motor


De motorrijders werden  en worden soms nog als nomaden bestempeld op zoek naar een kick. Exclusiviteit, onthaasten, het groepsgevoel, het erbij horen en de trots. Ook heeft de economie geholpen een nieuwe motorrijder te creëren. We hechten meer waarde aan comfort, aan uitstraling en gebruiksgemak. Kwaliteit is belangrijker dan de prijs voor vele motorrijders. Meer aandacht voor veiligheid, zoals ABS en andere (rem)systemen. Motorrijden is een lange tijd geplaatst in een kast. Niet sociaal en soms maatschappelijk onaanvaardbaar. Beide beweringen worden langzaam weggepoetst. De dokter, de advocaat en andere academisch geschoolde rijden motor. We is het zo, dat er maar iets mis dient te gaan en we staan misschien weer bij af. Ik denk hierbij aan teveel geluid, (veel) te hard rijden en niet in de laatste plaats de ongevallen waarbij iedere omgekomen motorrijder er één teveel is. Wanneer we praten over teveel geluid, dan kan dat best eens meevallen. De huidige motor heeft tegenwoordig een betere demping dan menig auto en de (veel) te hoge snelheid kan wel eens geen stand houden. Een motor is namelijk veel ranker dan een auto en hierdoor kan het beeld ontstaan dat er veel te hard wordt gereden. Bij een verkeerslicht als eerste wegrijden is bijna een normale zaak omdat de motor v.w.b. PK/gewicht een groot voordeel heeft en daar hoef te niet veel voor aan de gashendel te draaien. 

Het belangrijkste op reis is uiteraard je motor. Een troelkind voor alle motorrijders. Poetsen, poetsen en nog eens poetsen. En bij slecht weer blijven de meeste motoren in de schuur of garage staan. Afwachten tot het beter weer wordt. Uiteraard zijn er motorrijders die door weer en wind rijden. Zelf rij ik ook het gehele jaar. Vriezen? Maakt niets uit omdat er goede kleding is. Koude handen? Hoeft niet omdat er handvatverwarming om mijn motor zit. In mijn woonplaats zie ik motorrijders met supersnelle outfits, supersnelle motoren en een helm waar Rossi zo voor zou tekenen. Maar de motor komt bij regen niet uit de garage. Deze motorrijders zijn zeker niet minder dan diegene die het gehele jaar doorrijdt. Uiteraard wens ik iedere motorrijder goed weer toe, maar een temperatuur van 350 is ook niet alles. Het water staat in je laarzen en loopt van je rug tenminste als je naar behoren gekleed bent. Een motor, ook al is deze luchtgekoeld, heeft nergens last van. Ze blijven draaien en afslaan doen ze niet of je zou links of rechts af willen. Toch wil het gebeuren dat een motor een keertje de geest begeeft. Wat is daar tijdens reizen aan te doen.

Veel dealers geven hun klanten goede adviezen. Adviezen in de trant van: laat je motor een winterinspectie ondergaan en laat je motor controleren indien je op reis gaat. Deze adviezen onderschrijf ik voor een groot deel. Voordat de motor wordt gestart voor een vakantieperiode is het eigenlijk een must om je motor door de dealer te laten nakijken. Of dit nu een complete beurt moet zijn, daar wil ik niet over discuteren. Voordat een onderhoudsbeurt plaatsvindt is het belangrijk om de monteur aan te geven of er bepaalde zaken zijn die de aandacht dienen te krijgen of bepaalde zaken waar jij als motorrijder vraagtekens bij zet in de vorm van b.v. een geluidje. Laat de onderhoudsbeurt geen twee dagen voorafgaand aan de vakantie uitvoeren. De kans dat de onderhoudsbeurt niet goed is uitgevoerd is minimaal, maar als dit wel het geval is, dan kom je zelf in tijdnood. We kunnen dan wel stellen dat dit een probleem is van de dealer en misschien is dat wel zo maar we zitten wel met een probleem. Dus laat genoeg ruimte tussen de onderhoudsbeurt en je vertrek met vakantie. Wanneer in deze gelegen periode geen kuren vertoont, dan mag je aannemen dat de onderhoudsbeurt goed is uitgevoerd.

Er zijn toch wel enkele zaken die veel aandacht vereisen. Banden en remblokken. Wanneer de reis naar de Dolomieten gaat en de bedoeling is, om iedere haarspeld met een bezoekje te vereren en iedere col een kopje kleiner te maken, dan zullen deze voornemens een ware slijtageslag op de banden en remblokken veroorzaken. Kijk hier dus goed naar en laat je bij twijfels adviseren door de dealer. Let ook eens op de bandenspanning. Van de 25 motorrijder rijden er zeker 15 op verkeerde bandspanning. Dit is echte gevaarlijk omdat bandenspanning een grote invloed heeft op de wegligging en weggedrag van de motor. Voorafgaand aan een lange reis is het zeker raadzaam om de dikte van de remblokken te (laten) controleren. Laat bij twijfel banden en blokken vervangen en geef je eigen keus voorrang boven het advies van je dealer. Leg de blokken en banden in je garage of schuur. Deze kunnen na de vakantie, of op een ander tijdstip, altijd weer dienst doen. Ik neem altijd de originele remblokken. Deze blokken zijn wel iets duurder dan imitatieblokken uit ervaring weet ik dat deze blokken langer meegaan.

Zoals aangegeven begeleid ik lange motorreizen. Er zijn reizen geweest waarin ik 11.000 km heb afgelegd in 21 dagen. Dwars door Europa en alleen via de kleinste weggetjes en over de hoogste cols. Dus v.w.b. banden, remmen, vering en bandenspanning mag ik over een ruime ervaring spreken. Welke banden zijn het beste? Dat weet ik niet. Het zit bij veel motorrijders tussen de oren. Zelf kies ik voor een band, waarbij het middengedeelte iets harder is dan de zijkanten. Zo'n band geeft in alle weersomstandigheden goede grip al moet je rekening houden met de soorten asfalt die in het buitenland worden gebruikt. Tijdens informatie van een te begeleiden reis, geef ik deze informatie ook door aan de deelnemers. Toch wil het wil voorkomen, dat deelnemers met gemonteerde banden laten monteren met een zachter compound. Wanneer je 5000 km heb gereden, kunnen de banden zo naar de schroot. Wel is het zo, dat niet iedere motor geschikt is voor iedere band. Er zijn motoren die beter af zijn met iets hardere banden. De berijders van deze motoren rijden ook anders, omdat deze motoren zich niet in de eerste plaats lenen om te 'stuffen'.Hiermee wil ik niet zeggen dat deze motoren tot minder in staat zijn. Ondanks dat veel over banden is en wordt beschreven blijft het veelal een persoonlijke keus.

Vering is een ander aspect van de motor. Een zeer belangrijk iets. Er zijn motorrijders die b.v. elke dag de vering afstellen om zo te kunnen ervaren welke afstelling het beste is. Een beetje overdreven omdat, als eenmaal de vering goed ingesteld er niet meer naar omgekeken hoeft te worden. Niet helemaal waar eigenlijk. Een motor die als pakezel wordt gebruikt voor een vakantie heeft zeker aandacht nodig op gebied van de vering. De vering moet strakker worden afgesteld. De motor komt dan ook hoger te staan en dat is nodig om voldoende veerweg over te houden. Ben je helemaal niet tevreden over de vering, dan kun je overwegen nieuwe vering te (laten) monteren. Spaar hier gerust voor want het is niet goedkoop. Koop je een soortgelijke motor terug, dan kun je de vering vermoedelijk zo ombouwen.

Bepaal wat voor motorreis het wordt. Gaat het alleen over nationale wegen en dagtripjes of gaat het echte vakantie worden waarbij zoveel mogelijk haarspelden en cols worden beslecht? Neem dit o.a. mee in het beoordelen of bepaalde onderdelen eerder vervangen dienen te worden. Nogmaals; als banden en remblokken nog goed zijn maar voor een vakantie net niet goed genoeg, laat ze dan vervangen en neem de oude banden en remblokken mee naar huis. Later kunnen ze altijd weer gemonteerd worden. Een motor die fijn stuurt, goed veert en goed remt is een genot. Dan is de vakantie bij voorbaat al geslaagd.

Om toch kleine mankementen te kunnen oplossen heb je een reservesetje nodig. Een lijst van opsomming van artikelen tref je aan in de pagina Boordgereedschap en ehbo.