Kleding
Iedere motorrijder/ster doet er goed aan om goed beschermd motor te rijden. Het is eigenlijk onbestaanbaar om onbeschermd motor te rijden. Toch zie ik het nog regelmatig. De mooiste dames en heren achterop, gekleed in een outfit, dat op het strand niet zal misstaan. Onverstandig en onverantwoord. De duo's weten dan vermoedelijk niet veel beter en schijnen grenzeloos vertrouwen te hebben in de bestuurder te hebben. Maar een valpartij(tje) met een snelheid van ongeveer 30 km/u geeft een aanblik van de onbeschermde huid, dat niet graag gezien wil worden. Als een duo vraag mee te gaan om parachute te springen zonder reserveparachute en ik verzeker dat dit geheel zonder risico is, dan zullen ze mij verontwaardigd aankijken en vragen of ik wel goed snik ben. Er zijn duo's die onvoorwaardelijk vertrouwen hebben en opstappen zonder enige bescherming. Ja, het enige dat wordt gedragen is de helm. Maar dit is dan ook wettelijk voorgeschreven. Het ergste is, dat ik vanuit mijn huis wel eens motoren langs zie komen. Vader (deels) in een motorkleding en een klein kind achterop in kleding dat meer dan zomers aandoet. Wel een helm op die, zo te zien op afstand, 5 maten te groot is. Nu weet ik dat er geen opleiding is voor vaderschap, maar je kind zó mee nemen, dat tart iedere verantwoordelijkheidsgevoel. Het liefst zou ik snel naar buiten willen lopen om deze motorrijder staande houden en vragen of hij een hekel aan zijn duo(tje) heeft. Wedden dat hij zegt dat hij wel voorzichtig is en nooit is gevallen.
Wie overweegt een motor aan te schaffen dient rekening te houden met een ruimte in zijn budget voor kleding. Een kwalitatieve kleding uitrusting, tel daar maar tussen de € 750 - 1000 voor neer. Wil je goed gezien worden, kies dan voor lichte opvallende kleuren.
Leer |
Er valt veel over kleding te zeggen. Maar niet dat er geen keuze is. Vele soorten stoffen van leer t/m kunststof. Zolang er al motoren rondrijden, is leer het meest uitverkoren materiaal vanwege zijn scheur- en wrijvingsbestendigheid. Er gaat heden ten dage eigenlijk niets boven een goede leren kleding mits deze kleding is gemaakt van de juiste leersoorten. Wil je een leren overall en een pak? Zoek maar uit. Welke kleur of kleursamenstelling? Je kunt het bij enkele leveranciers zelf bepalen, al laat je er kanaries en aardbeien op stikken. Waar je wel op dient te letten, dat jas en broek van het pak aan elkaar geritst moeten kunnen worden. Dit voorkomt bij een eventuele schuiver, dat de jas omhoog kruipt. Uiteraard is de leren kleding gevoerd met een bepaalde voeringstof. Dit verhoogd het draagcomfort en is hygiënischer. Daarbij zal het aanblik aan de binnenzijde van ongevoerde kleding minder briljant zijn. Wanneer je toch aan het zoeken bent voor een leren pak kijk dan eens naar de afwerking, de naden en de protectoren die al dan niet zijn verwerkt in schouders, ellebogen, heupen, knieën en rug. Bij een grote diversiteit aan pakken zijn op de broek slide-pads aangebracht. Deze worden vaak met een hechtstrip op zijn plaats gehouden en dienen om de knie te beschermen in bochten. Staat wel stoer hé? Wanneer gaat een motorrijder op de openbare weg met zijn/haar knieën aan de grond? Wanneer je het pak ook op het circuit gebruikt, dan hebben de slide-pads wel effect. Koop een leer pak niet te groot en zeker niet te klein. Een goed gepast leer pak zit als gegoten en wappert niet tijdens het rijden. Heeft een leer pak dan alleen maar voordelen? Nee. Het aantal zakken is vergeleken met andere pakken minder in aantal. De hoogst noodzakelijke dingen kun je opbergen en een plekje voor je rokertje vind je ook nog wel. Tijdens korte ritten in Nederland heb je ook niet vel meer nodig. Aan onderhoud hoef je geen uren te besteden. Maak het soms schoon met een speciale schoonmaakmiddel en behandel het daarna met een goede leervet.
Kunststof |
Motorkleding van kunststof zijn er in vele soorten, merken en uitvoeringen. De kleursamenstelling is wel iets minder dan die van leer. Deze pakken hebben de eigenschap, dat ze slijtvast, water- en winddicht zijn. De bekendste stof is cordura. Met name deze pakken zijn zeer interessant omdat je eigenlijk geen regenpak meer nodig hebt. Ik wil niet zeggen, dat ieder pak altijd waterdicht is. Er zijn goede en iets minder goede pakken. Overal hangt een prijskaartje aan zal ik maar zeggen. De pakken zijn relatief licht en warm omdat het pak een uitneembare thermische voering heeft en soms een uitneembare Goretex (waterdichte) voering. Heb je zo'n pak dan kun je er het hele jaar mee doorrijden. Toch zijn er wel duidelijke verschillen v.w.b. de uitvoering van deze pakken en dan met name de jassen. Sommige merken hebben een drie (losse) lagen systeem. Dat wil zeggen, dat zowel de thermische voering als de Goretex voering eruit kan worden geritst. Deze jassen worden tijdens het langdurig rijden in de regen wel zwaarder. Er zijn ook jassen, waar de Goretex voering in de buitenjas is verwerkt en alleen de thermische voering eruit geritst kan worden. Deze jassen worden beduidend minder zwaar. Is dit een onoverkomelijk euvel. Nee. Het is maar waar je voor verkiest. Bij het kiezen van een pak zijn enkele opmerkingen op zijn plaats. Let eens op de afwerking en de stelmogelijkheden. Zijn er op de mouwen verstelbandjes aanwezig om de mouwen nauwer te maken. En zit deze verstelmogelijkheden ook op de rijkanten van de jas. Het verstellen voorkomt dat de jas gaat wapperen tijdens het rijden. Een hoge kraag is ook iets wat het draagcomfort ten goede komt. Heeft de jas ook waterdichte zakken en is daar gemakkelijk bij te komen met zonodig de handschoenen aan. Zit er voldoende afdichting aan de voorzijde en heeft de jas en broek voldoende protectoren. Wat ook een aandachtspunt is, zijn de uiteinde van de mouwen. Zitten daar ritsen of b.v. klittenband. Dit is van belang omdat je nagenoeg altijd zit te klooien met het aandoen van bepaalde soorten handschoenen. Gaat de mouw over of in de handschoen? Het pak vraagt weinig onderhoud al dien je wel b.v. 2 maal per jaar de jas en broek te wassen met speciale of vloeibare zeep. Soms kan de jas en broek in de wasmachine en soms dien je handmatig te werk te gaan. Let op het waslabel. Wanneer een pak goed wordt behandeld en je bent er zuinig op, dan kan een pak jaren meegaan. Ik heb o.a. ook een "kunststof" pak en draag deze al ruim 7 jaar. Nog steeds waterdicht. Merk? Ik heb wel de naam Goretex genoemd maar er zijn ook andere waterdichte stoffen die door fabrikanten worden gebruikt.
Regenkleding |
Nederland is geen land waar we ieder jaar een moesson kunnen verwachten en we hebben van die dagen dat de temperatuur hoog oploopt. Het Nederlandse weertype is een zeeklimaat en dat wil zeggen zachte winters en koele zomers. In Nederland regent het ook regelmatig en om toch motor te kunnen rijden hangen de motorzaken vol met allerlei soorten regenkleding. Pakken en overalls, je pakt maar. In allerlei kleuren waarbij zelfs nog is gedacht aan de soort motor waar je zelf op rijdt. Is alle regenkleding waterdicht? Nee, niet altijd. De doelstelling van de fabrikant is waterdichte kleding te leveren maar soms slaagt men er niet in. De gevoelige plaatsen bij langdurige regenval is het kruis. Dat een nat kruis vervelend is, dat hoeft ik jou misschien niet uit te leggen. Koop passende regenkleding, dus niet te groot en niet te klein. Kies voor gevoerde regenkleding. Dit vergemakkelijkt het aantrekken. Over het algemeen is een overall moeilijker aan te trekken dan een losse jas en broek. Wanneer een overall goed zit lopen de zweetdruppels over je rug en dit is zeker het geval met een ongevoerde overall. Kijk hoe de naden zijn afgewerkt en de ritsen. Met name bij het kruis dient e.e.a. netjes te zijn afgewerkt. Let op, dat de mouwen en de pijpen van de broek voldoende lengte hebben en dat de kraag voldoende hoog is en verstelbaar met b.v. klittenband. Een ceintuur maakt het geheel af. De meeste regenkleding kan worden opgerold als een pakketje en aan een riempje worden meegenomen om de heupen. Heb je voldoende ruimte op of in je motor, zal dit een vast plaatsje zijn voor de regenkleding. Een regenpak wordt ook vuil. Stop het af en toe in de wasmachine en laat het drogen. Oprollen, wegstoppen en indien nodig weer aantrekken.
Kleding algemeen |
Koop een pak, of dit nu leer, kunststof of en regenpak is, nooit te groot en uiteraard ook niet te klein. Het mag goed aansluiten. Dit geldt met name voor leer. Omdat de motor geen kreukelzone heeft dien te zelf voor extra bescherming te zorgen. Dit kan in de vorm van protectoren in de kleding. Protectoren (CE goedgekeurd) bieden extra bescherming voor schouders, ellebogen, knieën, heupen en rug. Wanneer dit allemaal op de goede lichaamsplaats zit, neem dan eens plaats op je motor of een soortgelijke motor die in de showroom staat. Zit dan alles nog naar behoren, kan je ervan uit gaan dat de maat van het pak, jas of broek goed is. Kijk goed aan de onderzijde van de jassen. Dit is de plaats waar ritsen nog wel eens "bungelen". Dit mag geen beschadiging aan de tank veroorzaken.
Wil je ook in het donker goed gezien worden, overweeg dan een reflecterend vest aan te schaffen. Let wel op de maat, want deze moet uiteraard over de normale motorkleding heen.
Laarzen |
Motorlaarzen zijn veelal van leer gemaakt. Ook hier zijn weer fabrikanten die kunststoffen gebruiken. Denk maar eens aan b.v. motorcrossers. Een toerder zal eerder leren laarzen kopen, dus nemen we leer als uitgangspunt. Laarzen dienen bescherming te geven aan zowel de enkels, voeten en scheenbenen. Dit zijn vaak verdikte stukken leer of kunststof stukken die in het leer zijn verwerkt. Soms zijn er laarzen die zijn voorzien van stalen neuzen. Er zijn veel soorten laarzen die naast beschermende eigenschappen ook de nodige draagcomfort geven. Een korte wandeling behoort tot de mogelijkheid. Wanneer veel wordt gereden dan is een waterdichte laars een echte aanrader. Veelal waterdicht gemaakt door Goretex of ander materiaal. De laarzen zijn gevoerd om de voeten warm te houden. Bij het passen van laarzen zijn enkele belangrijke zaken waar je op dient te letten. Doe eventueel dikke(re) sokken aan en kijk welke verstelmogelijkheden de laarzen hebben. Vele laarzen hebben de mogelijkheid om de kuitomvang aan te passen d.m.v. klittenband. Hoe worden de laarzen dicht gedaan. Ritsen, klittenband en/of andere riempjes. Het maakt niet uit waar je voor kiest. Laarzen moeten lekker aanvoelen, goed passen en makkelijk aan - en uit te gaan. De hoogte is wel van belang. Met name een leren broek gaat in de laars en en "kunststof" broek gaat over de laars. Onderhoud is minimaal. Één - of twee keer per jaar een beetje leervet en klaar is kees.
Handschoenen |
Wees zuinig op je handen. Bescherm ze tegen opspattende steentjes, kou en o.a. insecten. Ik denk dat iedereen op jonge leeftijd is gevallen. Was het niet tijdens straatvoetbal dan was het wel tijdens een ander spelletje. Een automatisme is, dat je probeert je op te vangen op je handen. Heb je toen wel eens je handen goed bekeken. Waarschijnlijk ontveld en duidelijk zichtbare bloedsporen. Wat zal gebeuren wanneer je met 50 km valt op de motor zonder handschoenen aan? Het laat zich raden. Daarom zijn handschoenen onmisbaar. De reden om bij wam weer deze handschoenen niet aan te doen is fout. Er zijn namelijk zomer en winter handschoenen. Er zijn zelfs handschoenen die er tussen in zitten. Er zijn ongevoerde en (waterdichte) gevoerde handschoenen. Ongevoerde handschoenen raad ik af, omdat deze handschoenen afgeven als ze nat worden. Wanneer de handschoenen blauw zijn, dan zijn je handen ook blauw. Dit gaat er wel af hoor, maar daar gaan wel een paar stevige boenbeurten aan vooraf. Gevoerde handschoenen zijn daarom beter. Wit je waterdichte handschoenen, dan kun je het gehele jaar doorrijden. Er zijn ook zomer handschoenen die waterdicht zijn. Koop handschoenen en pas deze. Pak eens het stuur van je motor vast en kijk of de handschoenen prettig aanvoelen en of je alles goed kunt bedienen. De handschoenen moeten lekker soepel zitten. Let wel hoe de handschoenen worden gesloten ter hoogte van je mouwen. Is dit met een rits? Is dit met klittenband? Is de handschoen ruim genoeg om over de mouw dicht te doen? De waterdichtheid van handschoenen is afhankelijk van de soort waterdichte voering en van welk materiaal de buiten handsschoen is gemaakt. Het is overdreven, dat handschoenen b.v. 12 uur in stromende regen waterdicht blijven. De drukpunten van de hendels en de regendruppels komen als kogels op je handschoenen. Dit maakt de handschoenen kwetsbaar. Onderhoud kun je beperken door b.v. 2 keer per jaar de handschoenen te wassen met speciale zeep of met vloeibare zeep.
Helmen |
Een helm is een (hoofd) zaak apart. Raar is, dat de helm het enige verplichte uitrustingsstuk is. Vele kleuren en modellen zijn in de handel. Er zijn eigenlijk drie soorten:
Alle helmen worden aan een strenge veiligheidkeuring onderworpen. Is de helm volgens de eisen goedgekeurd dan verdient het een Europese kwaliteitslabel. Bij aankoop van een helm moet je letten op dat keurmerk. Een letter E gevolgd door een nummer. Deze label zit in de binnenvoering of op de kinband verwerkt. Het gewicht is ook belangrijk. Wat te denken van een rit van een paar honderd kilometer. Hoe lichter hoe comfortabeler. Vraag aan de dealer of je een proefrit met de helm mag maken. Dan kun je testen hoeveel windgeruis de helm geeft. Dit is afhankelijk van je motor en van de aerodynamische kenmerken van het model. Wat ook belangrijk is, of er voldoende ventilatiemogelijkheden in de helm verwerkt zijn. Uiteraard wordt altijd aangeraden om met oordoppen te rijden. Dit voorkomt gehoorbeschadiging, die ongemerkt optreedt. Laat bij aankoop van een helm je deskundig informeren door vaklieden maar laat je niets aanpraten. het is jou portemonnee en jou keus uiteindelijk. Een helm moet als gegoten zitten. Het passen is een nauwkeurig klusje.
Wanneer een helm een harde val heeft ondergaan en de binnenschaal is hierdoor ingedeukt of vervormd, dan is de helm waardeloos geworden. Het kan zijn, dat de buitenschaal er nog prachtig uitziet. Een helm heeft maar één leven. Een helm gaat ook geen eeuwen mee. Wanneer de helm ruim gaat zitten, zijn pasvorm verliest en gaat "zwabberen" op het hoofd dan mag je aannemen dat het gedaan is met de helm. Dan blijft er maar een ding over: een nieuwe helm. Koop geen tweede hands helm.
Dan blijft over het vizier. Er zijn heldere, donkere en gekleurde vizieren. Wat wil je? Er zijn helmen, waar het vizier in een zeer korte tijd vervangen kunnen worden. Tijdens mijn vele vakanties rij ik nagenoeg altijd met een donker vizier. Er zijn momenten dat je van een heldere omgeving plots een donkere omgeving inrijdt. Dan gaat het vizier even omhoog en ik kan gewoon doorrijden. Heb ik een zonnebril op, dan wordt het toch iets moeilijker. Wel heb ik altijd een licht vizier mee. Deze heb ik goed verpakt in de tanktas. Het vizier beschadigd toch in de loop der jaren. het zicht wordt met name in duisternis minder. Dan wordt het tijd om deze te vervangen.
Het beslaan van het vizier aan de binnenkant. Dit is goed te voorkomen. Pin-lock systeem. Wanneer dit goed is gemonteerd dan is een beslagen vizier nagenoeg onmogelijk. Voor iedere helm is een passende Pin-lock. Nolan heeft een eigen Pin-lock voor zijn helmen. De vizieren zijn bij aflevering al voorbewerkt. Een andere fabrikant levert ook Pin-lock systemen die in alle helmen geplaatst kunnen worden. Mijn voorkeur gaat uit naar de laatste. Als je het plaatsen laat uitvoeren door de fabrikant moet je de helm een paar dagen missen. Maar dan krijg je wel waar voor je geld.
Onderhoud aan de helm, daar maken veel motorrijders een ritueel van. Na iedere rit poetsen zij de helm. Dat mag ook wel, al doe ik dit niet. Wel reinig ik de binnenvoering regelmatig. Er zijn helmen waar de binnenvoering uitgenomen kan worden. Deze doe je in de wasmachine. Andere voeringen kun je behandelen volgens het wasvoorschrift. De in de voering vastzittende haartjes zijn weg te krijgen door te stofzuigen en wat tegen haartjes ook wel te gebruiken is, is breed plakband.
Overige (kleding) uitrusting |
De outfit van een motorrijder kan nog worden uitgebreid met b.v. losse protectoren, halsbeschermers en andere zaken die het rijgenot kunnen verhogen. Om het plakken tegen te gaan van een leren - of kunststof broek kun je een lange wielrennersbroek aanschaffen. Deze broek zijn zeer dun, comfortabel en draagt een steentje bij op gebied van hygiëne. Is het zitvlak nog niet gewend aan lange ritten, dan is de aanschaf van een korte wielrennersbroek met zeemleer te overwegen.