Onderzoek: waar zit het lek?

Nu de motor in twee helften is gesplitst begint het spannende gedeelte: wat was er aan de hand? Was er een lek in de pakking, een scheurtje in de kop, of.... is alles voor niets geweest?!

 

Nou, in mijn geval was er wel wat aan de hand, kijk maar op de eerste foto hiernaast. We zien duidelijk de reden waarom kopbout 3 (midden boven in de foto) zo moeilijk los ging: het ding is totaal weggeroest! Hoe kan dat dan? Helemaal zeker is het natuurlijk niet, maar me dunkt dat er water bij het gat heeft kunnen komen. Als je goed kijkt zie je ook waar dat water vandaan kwam: kijk maar eens naar het watergat links van cylinder 1. Achter de (ogenschijnlijk intacte) metalen ring die de druk moet weerstaan is het pakkingmateriaal langs de cylinderkop geheel weggerot. My best guess is dat het water zich vandaar een weg naar de kopbout heeft kunnen vinden.

Kopbout 3 is sterk verroest, de draad op het niveau van de pakking is geheel weggeoxideerd. Er zit ook roestaankoeksel in het gat in de kop van kopbout 3. Je ziet onder het boutgat middenboven ook een rond gat in de pakking op een plek waar geen gat in het blok zit en ook geen gat in de kop. Na het losnemen van de kop en pakking lag er een keurig rond stapeltje roest poeder op de plek waar dit gat in de pakking zat, dus ook hier heeft water gestaan.

Op dit punt was ik even heel onzeker:

  • er zit dus ofwel een scheurtje in de cylinderkop naar het boutgat,
  • ofwel een scheurtje in het motorblok naar het boutgat,
  • ofwel er heeft water onder de pakking kunnen kruipen.
Beide eerste dingen vond ik na inspectie de minst waarschijnlijke opties, en omdat er ook een lek is in de pakking zal het dan de laatste optie wel zijn. De lekke koppakking hypothese wordt nog bevestigd door kalkaanslag op zowel het blok als de kop op de plek van het roest en ook door een gedeelte aluminium dat weggecorrodeerd is van de kop. Het vlakken van de kop is dus wel nodig!

Wat verder een geruststelling is is dat de metalen ringen om de cylinders allemaal 100% intact lijken te zijn, ook op de plek van het lek. Er mag dan een lek zijn, er zou geen sprake van kunnen zijn dat er zeer veel water in de cylinders terecht komt met motorschade tot gevolg.

 

Kop laten vlakken

Dus.... nu even twijfel aan wat te doen. De kop bevat wat onregelmatigheden in het aluminium (helaas geen foto van, het lijkt op de kalaanslag op een badkamerkraan, maar er zitten ook een paar zandkorrelgrote pitjes in het Alu.), moet er een nieuwe kop komen of moet deze gevlakt worden. Ik heb maar de beslissing genomen dat we eerst deze kop laten vlakken en dat we het dan zo proberen.

Het vlakken heb ik laten doen bij de Alkmaarse motorenrevisie. Hij doet het bijna klaar terwijl je wacht, alleen deze Fiat kop is een schuine dus moet hij zijn freesbank aanpassen o.i.d. daarom had hij even tijd nodig.
Vlakken is absoluut niet duur: altijd laten vlakken! Hij wordt er echt veel veel veel gladder van, zie de middelste foto! De dealer had hem de vorige keer niet gevlakt dat kan een reden zijn voor het prematuur (na slechts 40.000) overlijden van de nieuwe koppakking.

Ook heb ik natuurlijk met veel interesse de rest van wat zichtbaar is aan motor onderzocht. De zuigers zijn smerig door jarenlange aanslag gecombineerd met een te rijke afstelling door een stukke lambdasensor. Gelukkig is het geen dikke laag. De cylinderwanden zien er mooi dofgepolijst uit. Er zijn wel verhalen van mensen met oude motoren waarbij je een rand kan voelen door het inslijten van de zuigerveren in de cylinderwand. Zo'n rand is bij geen enkele cylinder voelbaar. Wel vind ik dat de bovenkant van de cylinderbussen net niet helemaal gelijk is met de bovenkant van het motorblok, maar dat blijkt een klijn beetje viezigheid te zijn die makkelijk schoon te maken is. De kop zelf vind ik er goed uitzien, omdat hij mooi loopt heb ik geen reden aan te nemen dat er iets mis is met de kleppen en die heb ik niet onderzocht, dan had ik ook een tang voor het comprimeren van de klepveren moeten hebben. (Met handkracht is geen of niet echt beweging in de kleppen te krijgen, zo zwaar gaan die.

 

wat werk aan de onderkant...

Op dit punt ben ik ook aan een ander klusje begonnen: het vervangen van de carterpan pakking. Dat is een kurken pakking waarbij het normaal is dat die na een aantal jaar zijn flexibiliteit en dus afdichtend vermogen verliest. Het probleem is dat het wel zeer zeer zeer goed vastgekoekt zit aan zowel carterpan als motorblok. Ze zeggen dat je geen schroevendraaier mag gebruiken om de oliepan los te wringen, maar op een gegeven moment heb je geen keus. UIteindelijk komt hij dan los en ik ben nog twee avonden bezig geweest met de kurken rotzooi van de onderkant van het motorblok af te halen en de carterpan zelf schoon te maken. Geen SLUDGE! De bodem van de carterpan is eigenlijk brandschoon: een beetje koudontvetter een doekje erover en hij is vetvrij en schoon. Hiernaast zie je een shot van de krukas met de lagers. Voor de foto heb ik de druppels olie verwijderd maar er blijft na dagen nog steeds langzaam olie naar beneden vloeien, dat zat dus allemaal in de lagers.

 

 

 

 


Ga verder naar de volgende pagina: weer in elkaar zetten