Alle onderdelen weer monteren.Monteren is eigenlijk natuurlijk het leukste, leuker dan demonteren. Maar voordat je al te enthousiast gaat schroeven, wel je huiswerk doen: maak alle onderdelen schoon, stel vast dat ze alle in goede staat zijn, zorg dat je alles in huis hebt. Het schoonmaken is een vermoeiend klusje dat flink wat tijd kost... maar het is beter van wel.
Succes! 1. SchoonmakenJe mag pas iets weer in elkaar gaan schroeven als het onderdeel brandschoon is, en dan met name voor wat betreft het contactoppervlak tussen twee onderdelen. Wat met name ellendig is, dat zijn resten van vloeistofpakkingen of rubberen pakkingen die compleet vastgesmolten zijn. Je kan dat alleen maar los krijgen door veel pakkingoplosser te gebruiken, dat in te laten werken, en dan voorzichtig met een mesje de resten los te schrapen.
2. Koelwater ruimte van de motor doorspoelenNu is een uitgelezen moment om de rotzooi die in het motorblok zit eruit te spoelen. Het kan ook later: dan moet je de tuinslang via de thermostaat naar binnen doen voeren. Dat deed ik, maar het is dan lastiger de troep uit de motor weg te spoelen. 3. Boutgaten controlerenOp de vorige pagina kon je zien hoe een van mijn kopbouten compleet verroest was. Daardoor was dat boutgat in het blok, behoorlijk smerig. Gelukkig is het staal van het blok nogal roestbestendig, dus de tap in het blok was nog goed.
4. Bovenkant van het motorblok schoonmaken.Ook dit is lastig i.v.m. gevaar van troep in de cylinders. Toch heb ik uiteindelijk heel voorzichtig met fijn schuurpapiertje de bovenkant moeten bewerken omdat er door het lek in de koppakking een laag aanslag zat. Het beste om de bovenkant schoon te maken zijn je eigen nagels en doeken met ontvetter. Als je met staalborstels gaat werken loop je het risico op stukken koperdraad in je cylinders.
5. Nieuwe koppakking plaatsen (als alles schoon is)Nadat je de bovenkant van het motorblok voor een laatste keer gereinigd en ontvet hebt en je gecontroleerd hebt dat de cylinders en zuigers schoon zijn. Zie de tweede afbeelding!!! 6. Cylinderkop plaatsen en moeren losjes erin draaien. De bouten moeten geolied zijn.De kopbouten moeten gedrenkt worden in de olie en dan een half uur uitlekken op papier. Dat is om er voor te zorgen dat ze er goed in gaan (oid). Ik heb nieuwe kopbouten gebruikt, nodig in mijn geval, maar zo duur zijn ze niet. 7. Kopbouten aandraaien in de goede volgorde, volgens moment.
Het moment is:
Meer informatie behulpzaam bij het opnieuw opbouwen: Overige momenten
Hier volgt de specificatie van de overige momenten die je nodig hebt:
Tip voor ontluchten
Let er bij het vullen van het koelsysteem op dat je hem zo goed mogelijk ontlucht. Bedien de bleedscrews terwijl een helper steeds in de slangen knijpt. Dan blijft er nog lucht achter in de cylinderkop. De oplossing daarvoor is naar de auto op een zo schuin mogelijk manier te zetten met de thermostaatkant van de motor naar boven. Dan kan het lucht er uit floepen als je even gas geeft. Overigens altijd met het koelsysteem onder druk rijden he!
Ga terug naar het begin... |
|