Alle onderdelen weer monteren.

Monteren is eigenlijk natuurlijk het leukste, leuker dan demonteren. Maar voordat je al te enthousiast gaat schroeven, wel je huiswerk doen: maak alle onderdelen schoon, stel vast dat ze alle in goede staat zijn, zorg dat je alles in huis hebt. Het schoonmaken is een vermoeiend klusje dat flink wat tijd kost... maar het is beter van wel.

Succes!

1. Schoonmaken

Je mag pas iets weer in elkaar gaan schroeven als het onderdeel brandschoon is, en dan met name voor wat betreft het contactoppervlak tussen twee onderdelen. Wat met name ellendig is, dat zijn resten van vloeistofpakkingen of rubberen pakkingen die compleet vastgesmolten zijn. Je kan dat alleen maar los krijgen door veel pakkingoplosser te gebruiken, dat in te laten werken, en dan voorzichtig met een mesje de resten los te schrapen.
Het gaat hier met name om de pakking tussen de cylinderkop en nokkenashuis, alsmede tussen de kop en de thermostaat. Veel succes, snij niet in je vingers.

2. Koelwater ruimte van de motor doorspoelen

Nu is een uitgelezen moment om de rotzooi die in het motorblok zit eruit te spoelen. Het kan ook later: dan moet je de tuinslang via de thermostaat naar binnen doen voeren. Dat deed ik, maar het is dan lastiger de troep uit de motor weg te spoelen.

3. Boutgaten controleren

Op de vorige pagina kon je zien hoe een van mijn kopbouten compleet verroest was. Daardoor was dat boutgat in het blok, behoorlijk smerig. Gelukkig is het staal van het blok nogal roestbestendig, dus de tap in het blok was nog goed.
Alle boutgaten moeten schoongemaakt worden omdat de bout niet goed op moment gezet kan worden als er viezigheid in het boutgat zit.
Let bij het schoonmaken op, dat er geen troep in de cylinders valt. Dat kan alleen maar voor problemen zorgen. Ik heb een oplossing met papiertjes bedacht om dit te bewerkstelligen, zie de eerste afbeelding rechts.
De manier om de boutgaten te controleren is met een zaklampje. Je moet de onderkant van het boutgat schoon zien.

4. Bovenkant van het motorblok schoonmaken.

Ook dit is lastig i.v.m. gevaar van troep in de cylinders. Toch heb ik uiteindelijk heel voorzichtig met fijn schuurpapiertje de bovenkant moeten bewerken omdat er door het lek in de koppakking een laag aanslag zat. Het beste om de bovenkant schoon te maken zijn je eigen nagels en doeken met ontvetter. Als je met staalborstels gaat werken loop je het risico op stukken koperdraad in je cylinders.
Door wat olie in de cylinders te doen en de motor te draaien wordt eventuele troep die in de cylinders zit naar boven vervoerd. Daar blijft het dan op de cylinderwand achter. Dit is handig voor als er dan toch troep naast de zuiger op de zuigerveren is gekomen.

5. Nieuwe koppakking plaatsen (als alles schoon is)

Nadat je de bovenkant van het motorblok voor een laatste keer gereinigd en ontvet hebt en je gecontroleerd hebt dat de cylinders en zuigers schoon zijn. Zie de tweede afbeelding!!!

6. Cylinderkop plaatsen en moeren losjes erin draaien. De bouten moeten geolied zijn.

De kopbouten moeten gedrenkt worden in de olie en dan een half uur uitlekken op papier. Dat is om er voor te zorgen dat ze er goed in gaan (oid). Ik heb nieuwe kopbouten gebruikt, nodig in mijn geval, maar zo duur zijn ze niet.

7. Kopbouten aandraaien in de goede volgorde, volgens moment.

      cylinder 1 cylinder 1-2 cylinder 2-3 cylinder 3-4 cylinder 4
    achterkant motor

    8

    6

    2

    5

    10

    voorkant motor

    7

    3

    1

    4

    9

Het moment is:

  • eerste aanhaalcyclus: alles 20 Nm
  • tweede keer: alles 40 Nm
  • de derde keer doe je alles + 90 graden
  • de vierde keer nog een keer alles +90 graden.
Als je het op deze manier doet, hoeft de kop niet nagetrokken te worden. (kan ook niet zonder speciaal gereedschap)

 

Meer informatie behulpzaam bij het opnieuw opbouwen:

Overige momenten

Hier volgt de specificatie van de overige momenten die je nodig hebt:
4 kleine M8 kopboutjesonbekend, vermoedelijk 28 Nm
10 M8 bouten waarmee nokkenashuis vast zit op cylinderkop28 Nm
M8 moeren waarmee spruitstukken vast zitten aan cylinderkop28 Nm
M36 moer waarmee krukaspoelie op krukas zitonbekend, maar voor de M20 moer is het 155 Nm
Distributieriem spanner moer M825 Nm (M10 44 Nm) (plus loctite)
Koelvloeistof temperatuur sensor30 Nm
Carter pan bouten (M6)10 Nm
Uitlaat flens naar spruitstuk M825 Nm
Kleppendeksel moeren M8Vermoedelijk 10-15 Nm. Vaster draaien als het lekt.
Gebruik deze tabel maar vertrouw nog meer op je "common sense". Als een bout duidelijk groter is dan aangegeven of passend voor het moment dan doe je die gewoon vaster. Better be safe than sorry, beter te vast dan te los. Succes!

Tip voor ontluchten

Let er bij het vullen van het koelsysteem op dat je hem zo goed mogelijk ontlucht. Bedien de bleedscrews terwijl een helper steeds in de slangen knijpt. Dan blijft er nog lucht achter in de cylinderkop. De oplossing daarvoor is naar de auto op een zo schuin mogelijk manier te zetten met de thermostaatkant van de motor naar boven. Dan kan het lucht er uit floepen als je even gas geeft. Overigens altijd met het koelsysteem onder druk rijden he!

 

 


Ga terug naar het begin...