Uit elkaar halenDeze fase is het leukste!. Hier moet het meeste nadenk werk gebeuren omdat je moet beredeneren in welke volgorde alle onderdelen het beste los kunnen. Al doende leer je de motor goed kennen. Hieronder volgen 29 handelingen die ik voor mijn motor moest doen. Klik erop, dan verschijnt een stukje tekst. Dat is een stukje verslag van hoe het bij mijn motor zat. Bij je eigen auto moet je even kijken of het wel klopt wat ik daar vermeld. Sommige motoren hebben bepaalde onderdelen niet, of een bepaald onderdeel is totaal anders. Ik heb bijvoorbeeld geen verdeler, maar weer wel een stuurbekrachtiging. YMMV. 1. Haal de druk van het brandstofsysteemDe druk moet van het injectie systeem gehaald worden. Dit gaat via verwijderen van het relais voor de elektrische brandstofpomp. Dan starten. Dan zal de druk van het benzinesysteem afgehaald worden.
2. Verwijder de accuAccu losgehaald, negatieve pool eerst. Wel eerst de druk van het brandstofsysteem afgehaald want daarvoor is stroom nodig! 3. Verwijder de slang van de carterventilatieSlang losgekoppeld van het inlaatspruitstuk en de luchtslang. 4. Verwijder de luchtinlaat en luchtfilterhuisAls je slim bent kan het ook in een keer. Het luchtfilter zit vast met 2 schroeven met ring en de lucht expansie box ook. Losgekoppeld tot en met de koppeling aan het inlaatspruitstuk. De luchtslang naar het spruitstuk bevat een temperatuur sensor (twee draadjes), waarvan de stekker los moet. 5. Maak de gaskabel losGaskabel losgemaakt van de poelie (draai en losklikbaar). Ook de stangverbinding tussen de poelie en de arm van de gasklep zelf losgemaakt, dit zijn twee kogelgewrichten die met clips op zijn plaats worden gehouden.
6. Maak de elektrische sensoren en de kabelboom die over de motor loopt los.Stickertjes aan de sensoren en de stekers/draden bevestigen om geen vergissingen te maken. Twee boutjes losmaken die de kabelboom op hun plaats houden. Los te maken stekkers, min of meer in volgorde:
De kabelboom kan in twee delen uit elkaar waarbij het deel rond de startermotor aan de voorkant van de motor is en het deel met alle stekkers wat normaal over de motor loopt onder de motorkap tegen de voorruit kan rusten. 7. Verwijder EGR klep.EGR klep, dat ding aan de voorkant, losgemaakt, met de koperen slang naar het inlaatspruitstuk, schroefdraad kwam los met wat kruipolie, pakking ziet er nog OK uit maar moet eigenlijk wel vervangen worden (koolvervuiling tussen de inlaat en uitlaat gaten dus geen flexibiliteit meer) 8. Verwijder de bougies, -kabels en bobineDe kleur van alle bougies zijn te zwart (vettige koolaanslag), maar cylinder 2 was enigszins zwarter/viezer dan de andere cylinders. Wellicht zit het lek bij deze cylinder? Dat zou aardig zijn als je dat aan de kleur van de bougies kunt zien…. Oliepeilstok kan na losgeschroefd te zijn van het kleppendeksel weggedraaid worden.
9. Verwijder nu de rails van de brandstofinjectie, inclusief injectorenDe brandstofretourleiding kan gemakkelijk losgemaakt worden op de drukregelklep zelf. Sluit hem af met een dopje. Haal ook de vacuumslang van de drukregelklep naar de achterkant van het inlaatspruitstuk los.
10. Maak de stuurbekrachtigingspomp los van zijn bevestigingHet begint nu ergens op te lijken. de rechterzijde van de nokkenasbehuizing is een stuk leger en de injectierails is weg waardoor een goede blik op de spruitstukken ontstaat.
11. Verwijder het hitteschildOm goed bij de bouten van de inlaat en uitlaatspruitstukken te komen moet het hitteschild verwijderd worden. Deze zit met drie moeren op bouten die in de cylinderkop zitten. Met wat geklooi kan het hitteschild verwijderd worden langs de steun voor de stuurbekrachtigingspomp. Alle moeren voor de spruitstukken zijn nu bereikbaar.
Het inlaatspruitstuk zit met vier moeren vast die op de grens tussen inlaat en uitlaatspruitstuk zitten, de moeren zijn gedeeld. Het uitlaatspruitstuk zit daarnaast met nog drie moeren vast. Er bleek een gedeelde moer te ontbreken! Bij cylinder 1. 12. Tap het koelsysteem afNu moet het koelsysteem afgetapt worden, het inlaatspruitstuk wordt nl ook met koelwater gekoeld (slechts aan een kant gek genoeg...). Maak slang aan de onderzijde van de radiator los en vang het op in emmers. Hieruit stroomt ca 5 liter – uit de radiator en de bovenste helft van het motorblok.
Maak ook de waterslangen los die aan de thermostaat zitten, daar komt nog wat water bij vrij en bouw dan de thermostaat uit. De rechterbout van de thermostaat bevat ook een bevestiging van de stalen waterslang waar het afgekoelde koelwater (komend vanaf de radiator), door naar de waterpomp loopt. Deze metalen strip zit in de weg maar is makkelijk weg te buigen met een tang. In de thermostaat zit ook nog een temperatuursensor welke kan blijven zitten. (N.B. ook in de cylinderkop zit een temperatuursensor!) 13. Verwijder alle verbindingen van inlaatspruitstuk.
Controleer of de twee vacuumslangetjes aan de achterkant van het spruitstuk los zijn: injectiesysteem drukregelaar (dunne) en vacuumsensor (dikke). Verder is er de EGR aansluiting (dikke koperen pijp), en carterventilatie aansluiting (dun rubber slangetje). 14. Inlaatspruitstuk kan nu losgemaakt worden!De vier gedeelde moeren gaan makkelijk los. Maak ook de enkele bout los waarmee de bovenkant van het spruitstuk aan een steun op het nokkenashuis vast zit, en het inlaatspruitstuk kan losgenomen worden.
15. Verwijder de 'downpipe' van het uitlaatspruitstukDit gaat weer met vier waardeloze M10 moertjes. Ondersteun hierbij het flexibele deel van de uitlaat - dit is een zwak punt en een nieuwe voorpijp is peperduur. Ondersteunen met alleen houten blokken bleek niet genoeg, want dan kan de downpipe nog scharnieren en die ligt dan steeds tegen de motor aan, dus die moet opgebonden worden. 16. Ook het uitlaatspruitstuk kan nu losDe laatste moeren los en ook deze kan los. Een aantal moertjes van het uitlaatspruitstuk zitten wat vaster dan het inlaatspruitstuk, maar met een beetje kruipolie en een paar minuutjes wachten gaan ze los als baby olie. 17. Verwijder de temperatuursensor koelvloeistof cylinderkop.Dit hoeft niet speciaal nu, ik heb het op dit moment gedaan, maar ik vraag me af waarom hij niet gewoon kan blijven zitten. Zo heet wordt de kop toch niet bij het vlakken? 18. Tap de motorolie afIk heb dat pas op dit moment gedaan, eerder hoeft niet mag wel. Het idee was dat ik schoon wou beginnen en ik was bang mijn werkplek te vervuilen. Door taktisch te werken kun je oliemorsen als het goed is voorkomen.
19. Maak de V-snaren losEerst moet de afstand van de krukaspositie/TDC sensor tot de tandjes op de poelie opgemeten worden. De gemeten afstand is 1.1 mm. Daarna moet deze sensor verwijderd worden om de multiriem te kunnen verwijderen. Gelukkig heeft mijn sensor geen stelmogelijkheid, eerdere Fiat sensoren hadden een ingewikkeld stelsysteem wat verloren gaat bij demonteren. Het opmeten van de afstand is dus interessant ter controle maar dient verder niets. De multiriem word met de dynamo gespannen. De SBK riem kan los nadat de multiriem verwijderd is en ook de distributieriem kan pas los als de multiriem weg is. Spanning van de riemen: De spanning van de distributieriem zoals ik die aantrof was nogal laag: hij is zeer gemakkelijk een kwartslag te draaien op het langste punt, in feite is hij bijna bijna 180 graden te draaien! Volgens mij was hij te los gespannen. De spanning van de multiriem is wat stijver, er is flink wat kracht voor nodig om een kwartslag te draaien. De V snaar voor de stuurbekrachtiging is nog wat stijver: alleen met vereende krachten kan die een kwartslag gedraaid worden. Mijn idee is wel dat de distributieriem ietsje meer spanning zou mogen hebben. 20. Verwijder distributieriem
Probleem: krukaspoelie
21. Verwijder het getande wiel van de nokkenas.Deze moet er af omdat achter het getande wiel de beschermkap van de distributieriem zit, en onder de beschermkap van het distributieriem een bout waarmee het nokkenuis vast zit.
22. Maak de spanrol los, let op hoe hij zit.De spanrol moer zal veel te los!!! Hij zat niet meer dan handvast, kennelijk is dat de reden van dat de distributieriem niet meer goed op spanning was. De moer van de spanrol moet dus voortaan met Loctite gezekerd worden. De spanrol zelf voelt nog heel goed aan, hij draait precies zo als een nieuw exemplaar.
23. Verwijder de bovenste kant van de d-riem behuizingDe bovenste kant van de distributieriem beschermkap kan nu verwijderd worden. 24. Maak kleppendeksel losHieronder staat nog een leuke plas olie tussen de klepvolgers welke met het pompje weggepompt kan worden. 25. Draai de bouten van het nokkenashuis progressief losIk heb de bouten losgedraaid volgens de volgorde waarin ook de kopbouten losgedraaid worden.
26. Verwijder nokkenashuisDe rubberen pakking zit muurvast gesmolten aan het nokkenashuis. Pruts hem voorzichtig los. Het is een dunne rubber pakking die heel hard geworden is door het smelten.
27. Begin met het losdraaien van de vier kleine kopboutjes aan de voorkant van het blokDe vier kleine cylinderkopbouten worden als volgt losgedraaid:
Dit zijn kleine boutjes welke gemakkelijk los gaan.
28. Draai de andere 10 kopbouten los, een halve draai per keer.
De kopbouten zitten muurvast, er is behoorlijk wat kracht voor nodig. Na viermaal een kwartslag draaien ze gemakkelijk met uitzondering van kopbout 3. Deze blijkt geheel geroest! 29. Laatste stap: verwijder de cylinderkop!Gebruik nooit een wig tussen de twee helften. Zacht tikje geven mag wel. Wiebel hem voorzichtig los. Onthoudt dat het een kwetsbaar onderdeel is!
Ga verder naar de volgende pagina: diagnose
|
|