Foto van de maand Oktober 2001
Naar aanleiding van het Brawa model BLS Te 2/3 31 welke ik sinds kort in mijn bezit heb | |
gekregen aandacht voor het echte voorbeeld de Traktor BLS Te 2/3 ook wel "Halbesel"genoemd. | |
Foto toont BLS Te 2/3 32 met een werktrein augustus 1990 op spoor 3 van Blausee-Mitholz. | |
Van deze Baudienst locomotieven zijn er twee stuks geweest, nr 31 en nr 32. Tegenwoordig | |
is alleen nog Te 2/3 nr 31 actief en is gestationeerd in Goppenstein. | |
In 1925 zijn deze als Triebwagen CFe 2/6 784 en 785 in dienst genomen. De naam "Halbesel" | |
komt voort uit het feit dat deze Triebwagen in wezen een halve lok had van de locomotief | |
serie Ce 4/6. In 1956 zijn de rijtuigen verwijderd en werd Te 2/3 om in de rangeerdienst te | |
Frutigen en Interlaken-West ingezet te worden. Voor de rangeerdienst is de kleur rood. | |
Later is de kleur gewijzigd in oranje welke aangeeft dat deze machines overgegaan zijn naar | |
de Baudienst. | |
Technische gegevens: | |
Asindeling..................................... 1'B | |
Lengte over de buffers.................. 8130 mm | |
As afstand ................................... 4050 mm | |
Wiel diameter .............................. 1230 mm | |
Loop wiel diameter ...................... 850 mm | |
dienstgewicht ............................... 36 ton | |
aantal motoren ............................. 1 | |
Vermogen ................................... 500 ps | |
Max snelheid ............................... 45 Km/h | |
Bouwjaar (als CFe 2/6) ............... 1925 | |
Ombouw naar Te 2/3 .................. 1956 | |
Fabrikanten ................................. SLM, MFO, BLS | |
Because
of the BRAWA model BLS TE 2/3 nr 31, which own shortly,
I would like |
|
to pay some attention to the real BLS locomotive Te 2/3 (being called 'Halbesel', | |
which equals semi donkey) | |
This picture shows BLS Te 2/3
32 hauling a train used for construction purposes |
|
in August 1990 at Blausee-Mitholz, track number 3. | |
In 1925 BLS had taken EMU's (type CFE 2/6) no 784 and 785 into service. |
|
The term "Halbesel" has been derived from the fact that these EMU's constisted | |
of half a loco (like the Ce 4/6 series). In 1956 the passenger wagon parts had | |
been removed and the remaining engine parts had been rebuilt and converted into | |
shunt locos Te 2/3 for duties in Frutingen and Interlaken-West. For shunt locos | |
the standard colour is red. Later the colour had been changed to orange, indicating | |
that these locomotives are being reserved for construction trains. | |
Features of BLS Te 2/3:
Wheels
.....................................
1'B
Overall Length
..................
8130 mm
Axle-to-axle
distance ....................
4050 mm
Wheel
diameter ............................
1230 mm
Non-traction wheel
diameter ..........
850 mm
weight in full
working order ...........
36 tons
number of engines
........................
1
Power
...................................
500 hp (DIN)
Max
speed .............................. 45 Km/h
Built (as CFe 2/6) ...............
1925
Conversion to Te
2/3 ..................
1956
Builder(s)
.................................
SLM, MFO, BLS
|