Foto van de maand  Oktober 2001

                     

Naar aanleiding van het Brawa model BLS Te 2/3 31 welke ik sinds kort in mijn bezit heb

gekregen aandacht voor het echte voorbeeld de Traktor BLS Te 2/3 ook wel "Halbesel"genoemd.
  Foto toont BLS Te 2/3 32 met een werktrein augustus 1990 op spoor 3 van Blausee-Mitholz.
  Van deze Baudienst locomotieven zijn er twee stuks geweest, nr 31 en nr 32. Tegenwoordig
  is alleen nog Te 2/3 nr 31 actief en is gestationeerd in Goppenstein.
In 1925 zijn deze als Triebwagen CFe 2/6 784 en 785 in dienst genomen. De naam "Halbesel"
komt voort uit het feit dat deze Triebwagen in wezen een halve lok had van de locomotief
serie Ce 4/6. In 1956 zijn de rijtuigen verwijderd en werd Te 2/3 om in de rangeerdienst te
Frutigen en Interlaken-West ingezet te worden. Voor de rangeerdienst is de kleur rood.
Later is de kleur gewijzigd in oranje welke aangeeft dat deze machines overgegaan zijn naar
de Baudienst.
          
Technische gegevens:
Asindeling.....................................     1'B
Lengte over de buffers..................   8130 mm
As afstand ...................................   4050 mm
Wiel diameter ..............................   1230 mm
Loop wiel diameter ......................    850 mm
dienstgewicht ...............................      36 ton
aantal motoren .............................        1
Vermogen ...................................     500 ps
Max snelheid ...............................      45 Km/h
Bouwjaar (als CFe 2/6) ...............  1925
Ombouw naar Te 2/3 ..................  1956
Fabrikanten .................................  SLM, MFO, BLS
    
Because of the BRAWA model BLS TE 2/3 nr 31, which own shortly, I would like
to pay some attention to the real BLS locomotive Te 2/3 (being called 'Halbesel',
which equals semi donkey)
This picture shows BLS Te 2/3 32 hauling a train used for construction purposes
in August 1990 at Blausee-Mitholz, track number 3.

In 1925 BLS had taken EMU's (type CFE 2/6) no 784 and 785 into service.

The term "Halbesel" has been derived from the fact that these EMU's constisted
of half a loco (like the Ce 4/6 series). In 1956 the passenger wagon parts had
been removed and the remaining engine parts had been rebuilt and converted into
shunt locos Te 2/3 for duties in Frutingen and Interlaken-West. For shunt locos
the standard colour is red. Later the colour had been changed to orange, indicating
that these locomotives are being reserved for construction trains.
    

Features of BLS Te 2/3:

        Wheels    .....................................     1'B

         Overall Length            ..................   8130 mm

         Axle-to-axle distance ....................   4050 mm

         Wheel diameter ............................   1230 mm

         Non-traction wheel diameter ..........    850 mm

         weight in full working order  ...........      36 tons

         number of engines ........................        1

         Power       ...................................     500 hp (DIN)

         Max speed      ..............................      45 Km/h

         Built (as CFe 2/6)           ...............  1925

         Conversion to Te 2/3    ..................  1956

         Builder(s)    .................................  SLM, MFO, BLS