Foto  van de maand maart 2006

.......... Wir treffen in Spiez ein..........

Spiez, de spil aan de noordzijde van de Lötschberg-Line. Het station vervuld een viersprong functie te weten de verbinding naar Bern 

(noord), Brig (zuid), Interlaken (oost) en Zweizimmen (west). De noord/zuid verbinding ligt in de belangrijke internationale route van

Duitsland via Basel naar Italië via Domodossola. De regionale west/oost verbinding is een belangrijke schakel in de Golden Pass route  
van Montreux via Zweizimmen, Spiez, Interlaken naar Luzern. Te Spiez is ook het hoofd materieel Depot van de BLS gevestigd.
De foto toont Spiez in de zomer van 1988 en ademt nog de sfeer van de zeventig en tachtiger jaren compleet met  bovenleidingportalen
BLS oude stijl, oude perron overkapping uit de begintijd (1915) met gietijzeren spanten en natuurlijk de karakteristieke bloembakken 
met geraniums niet te vergeten. De BLS Ae 6/8 205 staat te wachten voor vertrek op spoor 1 als losse lok richten Interlaken.
In de achtergrond is het zo karakteristieke seinhuis van Spiez "der Turm"    nog net te zien. Verder was de graswal aan de achterzijde
van het station ter hoogte van de "Ober Bahnhofstrasse"  kenmerkend voor het tijdsbeeld van oud Spiez.
Modernisering is toch een keer nodig om een goede bedrijfsvoering te houden bij toenemende vraag naar vervoerscapaciteit. Het is dan
ook begrijpelijk dat Spiez in de periode van 1993 t/m 1999 zeer grondig werd gemoderniseerd en gerenoveerd. Letterlijk werd bijna heel 
het emplacement gefaseerd op de schop genomen. In november 1993 werd begonnen met de bouw van een nieuw seinhuis aan de oostzijde
In maart 1994 werd begonnen aan de steunmuur ter hoogte van de Ober Bahnhofstrasse. In 1995 en 1996 werden kleinere projecten 
aangepakt en afgerond waarbij in 1996 de perronkap van spoor 1 gesloopt werd. In 1997 t/m  1999 werden resp. de sporen van de
west en oostzijde gerenoveerd. Foto's van modern Spiez zijn velen op deze site te vinden.
            
Spiez, the centre on the North side of Lötschberg-Line. The station fulfilled a fourway junction function the connection to Bern (North), Brig (south), 
Interlaken (east) and Zweizimmen (west). The north/south connection lies in the important international route from Germany via Basel and Domodossola 
to Italy. The local west/east connection is an important part of the route from Montreux via Zweizimmen, Spiez and Interlaken to Luzern. At Speiz the 
main BLS depot has been established. The photo shows Spiez in summer of 1988 and the air still reminds me of the seventies and eighties, complete 
with old style BLS catenary masts, old station coverage dating from 1915, with die cast supports. And, of course, don’t forget the characteristic barge 
with flowers. The BLS Ae 6/8 205 waiting for departure from track number 1 for a solo trip to Interlaken.
At the background the characteristic Spiez signal house "der Turm" can be seen. Furthermore the grass slope at the back of the station near the 
"Ober Bahnhofstrasse" was typical for the that era of old Spiez. Renewal, nevertheless, needs to be done to enable good traffic management at 
an increasing demand of transport capacity. Anyway, it is obvious that Spiez in the period of 1993 till 1999 has been completely rebuilt and renovated. 
Litterally almost the entire shunting yard has been touched. In November 1993 works started with the construction of a new signal house at the east side. 
In March 1994 the support wall near the Ober Bahnhofstrasse appeared. In 1995 , and 1996, smaller projects were tackled and had been finished, 
which took away the old platform coverage during 1996. In 1997, till 1999 the tracks at the east side had been renovated. Many photos of 
modern Spiez can be found on this site.
                
(thx to mr Aleva for translating J)