Foto van de maand maart 2006
.......... Wir treffen in Spiez ein..........
Spiez, de spil aan de noordzijde van de Lötschberg-Line. Het station vervuld een viersprong functie te weten de verbinding naar Bern |
(noord), Brig (zuid), Interlaken (oost) en Zweizimmen (west). De noord/zuid verbinding ligt in de belangrijke internationale route van |
Duitsland via Basel naar Italië via Domodossola. De regionale west/oost verbinding is een belangrijke schakel in de Golden Pass route |
van Montreux via Zweizimmen, Spiez, Interlaken naar Luzern. Te Spiez is ook het hoofd materieel Depot van de BLS gevestigd. |
De foto toont Spiez in de zomer van 1988 en ademt nog de sfeer van de zeventig en tachtiger jaren compleet met bovenleidingportalen |
BLS oude stijl, oude perron overkapping uit de begintijd (1915) met gietijzeren spanten en natuurlijk de karakteristieke bloembakken |
met geraniums niet te vergeten. De BLS Ae 6/8 205 staat te wachten voor vertrek op spoor 1 als losse lok richten Interlaken. |
In de achtergrond is het zo karakteristieke seinhuis van Spiez "der Turm" nog net te zien. Verder was de graswal aan de achterzijde |
van het station ter hoogte van de "Ober Bahnhofstrasse" kenmerkend voor het tijdsbeeld van oud Spiez. |
Modernisering is toch een keer nodig om een goede bedrijfsvoering te houden bij toenemende vraag naar vervoerscapaciteit. Het is dan |
ook begrijpelijk dat Spiez in de periode van 1993 t/m 1999 zeer grondig werd gemoderniseerd en gerenoveerd. Letterlijk werd bijna heel |
het emplacement gefaseerd op de schop genomen. In november 1993 werd begonnen met de bouw van een nieuw seinhuis aan de oostzijde |
In maart 1994 werd begonnen aan de steunmuur ter hoogte van de Ober Bahnhofstrasse. In 1995 en 1996 werden kleinere projecten |
aangepakt en afgerond waarbij in 1996 de perronkap van spoor 1 gesloopt werd. In 1997 t/m 1999 werden resp. de sporen van de |
west en oostzijde gerenoveerd. Foto's van modern Spiez zijn velen op deze site te vinden. |
Spiez, the centre on the North side of Lötschberg-Line. The station fulfilled a fourway junction function the connection to Bern (North), Brig (south), |
Interlaken (east) and Zweizimmen (west). The north/south connection lies in the important international route from Germany via Basel and Domodossola |
to Italy. The local west/east connection is an important part of the route from Montreux via Zweizimmen, Spiez and Interlaken to Luzern. At Speiz the |
main BLS depot has been established. The photo shows Spiez in summer of 1988 and the air still reminds me of the seventies and eighties, complete |
with old style BLS catenary masts, old station coverage dating from 1915, with die cast supports. And, of course, don’t forget the characteristic barge |
with flowers. The BLS Ae 6/8 205 waiting for departure from track number 1 for a solo trip to Interlaken. |
At the background the characteristic Spiez signal house "der Turm" can be seen. Furthermore the grass slope at the back of the station near the |
"Ober Bahnhofstrasse" was typical for the that era of old Spiez. Renewal, nevertheless, needs to be done to enable good traffic management at |
an increasing demand of transport capacity. Anyway, it is obvious that Spiez in the period of 1993 till 1999 has been completely rebuilt and renovated. |
Litterally almost the entire shunting yard has been touched. In November 1993 works started with the construction of a new signal house at the east side. |
In March 1994 the support wall near the Ober Bahnhofstrasse appeared. In 1995 , and 1996, smaller projects were tackled and had been finished, |
which took away the old platform coverage during 1996. In 1997, till 1999 the tracks at the east side had been renovated. Many photos of |
modern Spiez can be found on this site. |
(thx to mr Aleva for translating J) |