................. grap van 1 april 2004.......................
Foto van de maand april 2004

| Met deze opname van augustus 1992 kijken we op de achterzijde van de BLS Werkstätte te Spiez. Tussen |
| de twee hoofdsporen in (vlak voor de oostelijke ingang van de Honstrich-tunnel) bevind zich nog een afstel |
| spoor welke tot de Werkstätte behoort. Tegenwoordig is daar niet zoveel bijzonders meer te vinden maar in |
| het verleden viel daar nog wel eens interessante zaken te fotograferen. Als eerste staat de buitendienst gestelde |
| BLS De 4/5 796 Meer info over deze Triebwagen vindt u op de pagina "75 Jahre BLS". Op dit afstelspoortje |
| heeft in het verleden veel uit dienst genomen materieel gestaan. |
| De daar achter staan de Rode Pijl en een ex BLS ABDe 4/8 beiden eigendom van de OeBB welke hier wachten |
| op herstelling. De OeBB (niet te verwarren met de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB) is een kleine privé maatschappij |
| gesitueerd tussen Oensingen (aan het SBB traject Olten - Soluthurn) en Balsthal. De OeBB heeft twee voormalige |
| BLS ABDe 4/8 Triebwagen welke ingezet worden in de reguliere personendienst tussen Oensingen en Balsthal. |
| Daarnaast bezit de OeBB historisch materieel waar onder andere de ex SBB Rote Pfeil RBe 2/4 Nr. 202 deel van |
| uit maakt. De OeBB heeft een eigen werkplaats maar grote herstel klussen worden doorgaans uitbesteed en |
| in dit geval wordt de herstellingen bij de BLS te Spiez uitgevoerd. |
| Misschien kijkt u raar op de lage uithouders van de bovenleiding op de voorgrond. Dat deed ik ook toen ik deze |
| locatie voor het eerst zag. Betreft een oefenplek voor leerlingen bovenleiding montage. |
| Depot Spiez augustus 1992. |
|
Looking
at this record from August 1992, we see the back region of
the Spiez work shed at Spiez. Between the two main |
| tracks (near the east side entrance of the Honstrich Tunnel), there is yet another siding which belongs to this depot. Today |
| there’s not too much to happen, but in the past more interresting matter was available to take photo’s of. For a start, the |
| withdrawn BLS De 4/5 796. More informations can be obtained on page "75 Jahre BLS". On this small siding many |
| withdrawn stock remained here. |
| Behind it, there’s the Red Arrow en an ex BLS ABDe 4/8, both owned by OeBB. There waiting for repair. OeBB (not to |
| be confused with the Austrian railways öBB) is a small private company, situated between Oensingen (along SBB line |
| Olten – Solothurn) and Balsthal. OeBB has two former BLS ABDe 4/8 units, which are being used for regular traffic between |
| Oensingen and Balsthal. |
|
Apart
from that OeBB owns historic stock, like ex SBB Rote Pfeil
(Red Arrow) RBe 2/4 no. 202. OeBB has its own work |
| shed, but major repairs are normally outsourced to BLS at Spiez. May be you’ll find the overhead catenary supports rather |
| near to the floor. Well, I did when I first saw this spot. It concearns a trainee-situation to enable novices to exercise with the |
| catenary. Spiez Depot, August 1992. |
| (thx to mr Aleva for translating J) |