Oefeningen 

Hierna volgen een aantal activiteiten die je kan doen met de muzische kar.

Hoe voelt het?
Kies enkele objecten van de kar die uit verschillende materialen gemaakt zijn. Voel er goed aan. Probeer het gevoel weer te geven door een klasgenoot op verschillende manieren aan te raken. Je klasgenoot probeert het gevoel te raden. Doe hem of haar uiteraard geen pijn.

Rara.
Neem een voorwerp van de kar. Niemand anders mag het zien. Beeld je in dat jij het voorwerp bent. Beeld het voorwerp uit met je lichaam en stem. De anderen raden.

Dubbel gevoel.
Neem een voorwerp van de kar. Vertel aan een klasgenoot waar dit voorwerp je aan doet denken. Je klasgenoot zoekt nu een tweede voorwerp dat hem/haar hetzelfde gevoel bezorgt.
Maak nu samen een tekening waarop de twee voorwerpen voorkomen en die het eerdere gevoel weergeeft.

Elfje.
Kies een object van de kar. Schrijf een elfje over het voorwerp.
Een elfje is een gedicht van elf woorden volgens een bepaalde structuur:

  • 1 woord (een opvallend kenmerk/indruk).
  • 2 woorden (verdere omschrijving van die indruk).
  • 3 woorden (een andere beschrijving).
  • 4 woorden (een vraag).
  • 1 woord (een gevoel).

De anderen raden wat je voorwerp was.

De ziende en de blinde.
Een persoon kiest een voorwerp uit. De andere mag het niet zien. Ga nu rug aan rug zitten. Degene met het voorwerp beschrijft het, de ander probeert het te tekenen volgens de beschrijving. Vergelijk op het einde de tekening met het object.

Gevoel.
Neem een doosje met gekleurde kaarten. Zoek bij elke kleur een voorwerp. Vertel er over aan de anderen of maak er een tekening van.

Tegenstellingen
Zoek met de hele groep, elk om beurt, voorwerpen die tegengesteld zijn aan elkaar. Plaats ze op een schaakbord tegenover elkaar. Speel hier eventueel nog een spelletje mee.

Beeldverhaal
Scheur een aantal afbeeldingen uit een tijdschrift van de kar die volgens jou samen een verhaal vormen. Plak ze in de juiste volgorde op een blad en schrijf er jouw verhaal bij (op een apart blad). Geef je collage nu door aan iemand anders en laat deze er op zijn/haar beurt weer een verhaal bij schrijven. Vergelijk de verhalen met elkaar.