Hierna volgen een aantal activiteiten die je kan doen met de muzische kar.
Hoe voelt het?
Kies enkele objecten van de kar die uit
verschillende materialen gemaakt zijn. Voel er goed aan. Probeer het
gevoel weer te geven door een klasgenoot op verschillende manieren
aan te raken. Je klasgenoot probeert het gevoel te raden. Doe hem of
haar uiteraard geen pijn.
Rara.
Neem een voorwerp van de kar. Niemand anders mag het zien.
Beeld je in dat jij het voorwerp bent. Beeld het voorwerp uit met
je lichaam en stem. De anderen raden.
Dubbel gevoel.
Neem een voorwerp van de kar. Vertel aan een
klasgenoot waar dit voorwerp je aan doet denken. Je klasgenoot zoekt
nu een tweede voorwerp dat hem/haar hetzelfde gevoel bezorgt.
Maak
nu samen een tekening waarop de twee voorwerpen voorkomen en die het
eerdere gevoel weergeeft.
Elfje.
Kies een object van de kar. Schrijf een elfje over het
voorwerp.
Een elfje is een gedicht van elf woorden volgens een
bepaalde structuur:
De anderen raden wat je voorwerp was.
De ziende en de blinde.
Een persoon kiest een voorwerp uit. De
andere mag het niet zien. Ga nu rug aan rug zitten. Degene met het
voorwerp beschrijft het, de ander probeert het te tekenen volgens de
beschrijving. Vergelijk op het einde de tekening met het object.
Gevoel.
Neem een doosje met gekleurde kaarten. Zoek bij elke
kleur een voorwerp. Vertel er over aan de anderen of maak er een tekening van.
Tegenstellingen
Zoek met de hele groep, elk
om beurt, voorwerpen die tegengesteld zijn aan elkaar. Plaats ze op
een schaakbord tegenover elkaar. Speel hier eventueel nog een
spelletje mee.
Beeldverhaal
Scheur een aantal afbeeldingen
uit een tijdschrift van de kar die volgens jou samen een verhaal
vormen. Plak ze in de juiste volgorde op een blad en schrijf er jouw
verhaal bij (op een apart blad). Geef je collage nu door aan iemand
anders en laat deze er op zijn/haar beurt weer een verhaal bij
schrijven. Vergelijk de verhalen met elkaar.