EK-idioterie

Een nuchter denkend mens prik erdoor heen. Er is geen supermarkt die geen oranje-actie heeft. Appie melkt, hoe leuk ze ook zijn, het wuppie concept uit met de 'Welpie'. Bij de Avia kan men ook leeuwtjes sparen,  Super de Boer doet het met heuse voetbalpoppetjes en bij C1000 kan je je eigen tafelvoetbaltafel winnen. Oja, helemaal geweldig! 'Leeuwbek t-shirts bij blokker!' 'Heb jij er al 1?'

Elk voetbalkampioenschap wordt de lat door de commercie hoger gelegd. Elke 2 jaar wordt de golf van prullaria hoger. Ik stel mezelf dan de vraag: 'Waar houdt het op?'. Supermarkten kunnen rekenen op een aanvullende omzet van 45 miljoen euro. Met dit in het achterhoofd is het natuurlijk volkomen logisch dat de supermarktketens telkens nieuwe acties verzinnen. Ik geef ze geen ongelijk, zij doen exact wat de klant wil.

Het probleem zit bij de burger. Deze koopt immers de prullen die, na 3x gebruikt te zijn, toch verdwijnen in de vuilinisbak. Of erger: op zolder.  De burger moet gewoon stoppen met het aanschaffen van deze onzin, weiger ze desnoods als ze gratis aangeboden worden. De fase van acties zal dan afnemen, spijtig voor de uitblijvende EK-omzet. De kwaliteit van dit soort vuilnis houdt toch niet over, plus dat menig aardolievat gespaard blijft.

Het gaat er helemaal niet om dat ik enthousiaste supporters geen mooi EK gun. Ook begrijp ik erg goed dat kinderen zulke speeltjes geweldig vinden, dat vond ik zelf namelijk ook. Net zoals de die-hard supporters zal ik ook aan de buis gekluisterd zijn. Gewoonweg omdat ik het mooi vind, het oranjelegioen vergroot het regionaal bewustzijn. Enige vorm van nationalisme is immers bevorderlijk voor de binding van natie en staat.

Het houden van Oranje en het 'in huis halen' van allerlei prullaria zijn echter twee verschillende dingen. Ik ga een kleine zijstraat in, het principe blijft gelijk. Ik vind het namelijk niet te begrijpen dat mensen, en masse, elk jaar in december nieuwe kerstballen kopen voor in de kerstboom. Hebben we dan tegenwoordig zo weinig smaak dat we na goed 1 maand bungelen uit weer uitgekeken zijn geraakt op de kerstbal van datzelfde jaar? In het algemeen gaat het erom dat de houdbaarheidsdatum van producten afneemt. Een slechte zaak.

Mensen, word wakker, krab uzelf op het achterhoofd en bedenk dat het leven veel meer om het lijf heeft dan meedoen met de massa en verleidende commercie.
De leeuw laten we echt niet in z'n hempie staan!

Geschreven op de 4e van juni, 2008
Bart Aalders

» B/A   



Articles  published on this website are under copyright by it's restrictive owner and may not be published elsewhere.