Schrijven voor het web

Zoekmachine Optimalisatie Tips

Tip 1 Maak een lekker hapje voor de zoekspiders
Wat kunnen we precies allemaal doen om onze site aantrekkelijk te maken voor niet alleen onze bezoekers maar ook voor de zoekmachine spiders. M.a.w. waar houden deze spiders van? En vervolgens, hoe maken van onze site een lekker hapje, hoe verkrijgen we een hoge positie in zoekmachines? In het hiernavolgende wordt i.h.b. de zoekmachine Google in gedachten gehouden, omdat veruit de meeste mensen op dit moment gebruik maken van die zoekmachine.

Tip 2 Focus op content: spiders houden van tekst!
Veel tekst, om precies te zijn. In principe wordt alle tekst van de pagina in de cache van de spider opgeslagen. Alle tekst draagt daarmee in potentie bij aan de vindbaarheid van de site. Tekst vroeg in de pagina echter, wordt meer gewaardeerd dan de overige tekst. Zorg er daarom voor dat uw trefwoorden/zoekwoorden sowieso hoog in de pagina, zeker in de eerste paragraaf, voorkomen. Houd er rekening mee dat hetgeen wat op het beeldscherm hoog in de pagina staat, op het niveau van de html-code soms een stuk lager kan staan (en omgekeerd). Dit heeft te maken met het feit dat pagina's op html-niveau vaak zijn opgebouwd aan de hand van tabellen, die de boel nogal kunnen omgooien. Met de opmerking dat u uw zoekwoorden op een hoge positie in de pagina moet plaatsen, wordt dus bedoeld dat u uw zoekwoorden hoog in de html-code van de pagina moet plaatsen, en niet hoog op het beeldscherm.

Tip 3 Maak goed gebruik van de html-tags
Een html-element waar u goed gebruik van kunt maken zijn de <h1> en <h2>-tags. De tekst die in deze tags staat wordt zwaar gewaardeerd door zoekmachines. Het mooiste is als u uw pagina kunt beginnen (d.w.z. zo snel mogelijk na de <body>- tag) met een <h1>-zin van woorden waarop u graag gevonden zou willen worden. Ook hier geldt dat het niet handig is om de openingszin van de pagina in een grafisch element op te nemen. Gebruik de <h2>-tag voor bijvoorbeeld titels of kopjes van alineas. Als u de vormgeving van deze tags niet mooi vindt kunt u die altijd (bv. via de .css stylesheet) aanpassen. Ook vetgedrukte (bold) tekst en soms ook cursief gedrukte tekst wordt door een spider zwaarder gewaardeerd. Let op dat u niet uw hele pagina gaat volstrooien met dit soort elementen. Het moet een mooie pagina blijven voor uw bezoekers van vlees en bloed. De veruit belangrijkste tag is de <title>-tag. Zorg dat de titel van de pagina begint met uw belangrijkste zoekwoord.

Tip 3 Title en Meta tags
In de <head>-sectie van een html-pagina dient u de <title>- en een aantal <meta>-tags te specificeren. Via deze tags kunt u (o.a.) de robots uitleggen waar uw pagina over gaat. Naast de title-tag zijn er twee meta-tags in het bijzonder van belang: de description- en de keywords-tag. De te optimaliseren zoekwoorden dienen vanzelfsprekend in deze drie tags verwerkt te worden. Indien uw site uit meerdere pagina's bestaat en u iedere pagina door de zoekmachine wilt laten indexeren, zorg dan dat u deze tags optimaliseert op de kenmerken van iedere individuele pagina.

Tip 4 Plaats zoekmachine-overbodige zaken (zoals stylesheets) in aparte files
Omdat de belangrijkste trefwoorden zoveel mogelijk in het begin van de pagina (dus zo dicht mogelijk bij de <body>-tag) opgenomen dienen te worden is het handig er voor te zorgen dat stylesheets en javascript code in externe files (.css respectievelijk .js) worden opgeslagen en geïncludeerd worden in de betreffende pagina. Dit maakt de tekst op de pagina die overblijft overzichtelijker en daarmee interessanter voor de spider.

Tip 5 Let op de trefwoord dichtheid

Voorgaande is ook nuttig voor wat betreft een anders aspect van de werking van spiders en dat is het feit dat gekeken wordt naar de dichtheid van woorden of combinaties van woorden op de pagina (keyword density genaamd). Hoe hoger de dichtheid van een keyword, of combinatie van keywords, hoe belangrijker blijkbaar dat woord of die woorden. Over het algemeen wordt een dichtheid geadviseerd van de 'visible text' (d.w.z. de tekst in het body-deel) van rond de 2%, in ieder geval hoger dan 1.5% en zeker niet hoger dan 15%. Indien de pagina dus minder overtollige tekst bevat wordt de dichtheid van de woorden die er wel toe doen daarmee automatisch groter.