Nieuwsbrief juni 2003

 

Start

Stichtings_info

Projecten

Nieuwsflits

Nieuwsbrieven

Foto's

Prijsindex

Sponsor_info

Contact

Links

Archief 

 

 

Beste mensen  

Wij zijn weer terug uit Roemenië. We hebben veel gezien, veel kunnen doen en veel inzichten gekregen.

Op maandag zijn we met Dr. Herman ( Janos) naar Budapest gereden, daar overnacht in een ruimte van de Reformierte Kirche en de volgende ochtend naar Oradea. Bij de grens geen enkel probleem, al onze pannen, gasstellen, bestek, servies, incontinentiemateriaal, medicijnen etc. werden zonder probleem Roemenië ingeloodst.  

Het Zigeunercentrum

Het Zigeunercentrum draait vanaf 21 augustus 2002 officieel op initiatieven -zowel op plaatselijk als districtsniveau- van de Reformierte Kirche.Er is een sociaal werkende, Jozsef Nagy  en een part-time onderwijzeres, Kathy….. De sociaal werkende woont met zijn vrouw en babydochter op het terrein van het centrum

We hebben een drietalige folder ( Hongaars, Roemeens en Engels) over de activiteiten. Deze zijn onderverdeeld in cultuur, scholing, gezondheidszorg, veiligheid, informatiecentrum en kerkelijk leven.

In het onderdeel scholing steunt Stichting Steungroep Nederland Roemenië het centrum.

Wij hebben een aantal zaken geregeld en een aantal toezeggingen gedaan mits aan de voorwaarden is voldaan.

Regelingen:

*  Kinderen krijgen tussen de middag i.p.v. thee met brood, soep met brood en margarine ( vitaminen). Tot half september heeft onze Stichting de gelden hiervoor ter beschikking gesteld aan het Kerkelijk Bureau. De soepleverancier declareert aan K.B., de beheerder van het centrum houdt de verstrekte aantallen bij.

*  Geld via K.B. ter beschikking gesteld om af en toe wat fruit of rauwkost groenten te kopen

*  Geregeld dat er serviesgoed,bestek, pannen , gasstel ,theedoeken etc. zijn

*  Aanschaf van een butagasfles, nodig voor het gasstel, geen eigen middelen.

*  Koelvriescombinatie gekocht ( Zanussi 160/50 liter )

*  Brandblusser aangeschaft; is verplicht ( voor de opening zolang een geleend van de Universiteit, na de controle door de veiligheidsambtenaar weer retour…)

*  Schoolbord en flanelbord geregeld (was ergens anders over)

*  Schoolkrijtjes, en schriften gekocht voor lopende jaar.

*  Knuffelbeestjes en snoep uitgedeeld ,gratis verkregen balpennen uitgedeeld

*  Alle verstrekte goederen blijven eigendom van het K.B. om te voorkomen dat bij vertrek van een der medewerkers materiaal op persoonlijke titel meegenomen wordt.

*  Van alle aangeschafte artikelen worden bonnen aan het Kerkelijk Bureau gevraagd /afgegeven om een doorzichtige administratie te bevorderen.          

Toezeggingen, mits men uitgewerkte plannen overlegt.

*  Half september is er een evaluatie of we doorgaan met soep/brood verstrekken. Zo ja, dan gaan we overleggen of we soep voordeliger zelf kunnen koken i.p.v. via een keuken betrekken; dit geeft de medewerkers van het centrum 3 maanden om een en ander in de praktijk uit te proberen en plannen op te stellen. Communicatie met de Stichting moet verlopen via e-mail.

*  Voor half september wordt er via het K.B. een schoolfonds van 4 € per kind per jaar (nu 25 stuks) en 50 € algemene middelen gecreëerd. De gratis producten uit Nederland zoals schriftjes, pennen, potloden etc. hoeven niet aangeschaft te worden en houdt de leerkracht op voorraad.Per kwartaal wordt bezien of het aantal kinderen wisselt en de bijdrage aan het fonds verhoogd moet worden.Hiertoe hoort een administratie opgezet te zijn.(In Roemenië dienen ouders zelf voor leermiddelen te zorgen, behalve schoolboeken die op de lagere school via de overheid komen).

*  Voor juli zorgt de Stichting voor een substantiële financiële bijdrage om hout aan te schaffen. In de zomer is stookhout voordeliger dan ’s winters (scheelt 25 %) maar geld om zomers te investeren voor de komende winter is er niet. Diegenen die vorig jaar gelden ter beschikking gesteld hebben/ verantwoordelijk zijn voor het stookhout zullen we ook deze zomer aanspreken op hun bijdrage.

*  Er staat een bouwval op het terrein die men graag opgebouwd, hersteld wil zien. Als Stichting willen we doelen zien waarvoor men de nieuw te creëren ruimte wil gaan gebruiken alvorens fondsen te gaan werven. De taak om doelstellingen te formuleren ligt o.a. bij de sociaal werkende. Wij hebben ook wel enkele suggesties maar het is van groot belang dat men zelf  meedenkt en het zijn eigen verantwoordelijkheid maakt.

*  Voor juli worden in Nederland aangeschafte ( want in Roemenië nog niet gezien) rookmelders mee gegeven die op het Zigeunercentrum geplaatst zullen worden. Een brandblusser is verplicht maar hopelijk nooit nodig… een melder is vooruitzien…  

De communicatie verliep moeizaam omdat de sociaal werkende slechts Hongaars en Roemeens spreekt en wij steeds via een ander met hem communiceerden. Verder zijn zijn managerstalenten nog niet tot ontwikkeling gekomen om het wat eufemistisch uit te drukken…

Deze activiteit van het centrum is al in gang gezet, we hopen dat de andere t.z.t. ook zullen volgen. Als Stichting stellen wij voorwaarden aan de hulp omdat de nood groot is, de middelen beperkt zijn en betrokkenheid van de plaatselijke mensen een voorwaarde is om structurele veranderingen op gang te brengen.

 

De Thuiszorg.

Zoals wij in de 1e nieuwsbrief aangaven kon er gestart worden met het selecteren van sollicitanten voor de functie van sociaal werkende en verpleegkundige.

Helaas bleef dit plaatselijk steeds op het ideeën niveau steken.

Inmiddels zijn wij, o.a. via de Stichting Roemenië Beraad Nederland ( waar we als Stichting lid van zijn geworden)en Stichting Oost Europa Boskoop aan informatie gekomen dat Stichting Caritas in Oradea en omstreken al een functionerende Thuiszorg heeft.

Wij hebben contacten gelegd, informatie in gewonnen en gezien hoe men werkt.

Over de provincie Bihor –waar Oradea in ligt- werken een aantal teams van verpleegkundigen die een aanvullende opleiding genoten hebben voor Thuiszorg, vooral omdat men veelal alleen werkt en zelfstandig beslissingen moet nemen.

Voor de stad Oradea ( 220.000 inwoners) zijn op dit moment voor de thuiszorg 2 verpleegkundigen beschikbaar en 1 huishoudelijke hulp. Een van de verpleegkundigen doet , na aanvraag van arts, predikant, of familie een intake om de zorgvraag vast te stellen , daarna wordt bekeken welke zorg ingevuld kan worden. Doordat er veel te weinig mensen werken ( alweer een geld kwestie, personeel kan niet betaald worden…) bestaat de thuiszorg veelal uit wondverzorging, injecteren, bloedsuiker meten, bloeddruk meten etc.

In gesprek gaf  men aan dat men graag  meer preventief wil werken bv. om doorligwonden te voorkomen.Het huidige systeem functioneert al 5 jaar.

Zodra de vraag uit het veld beantwoord is of Caritas voor alle gezindten zal werken  -Caritas is een katholieke stichting maar zoals de directeur Jozef Rajna zegt: nood heeft geen religieuze richting…- willen wij als Stichting het salaris van 2 verpleegkundigen voor de Thuiszorg in Oradea garanderen. Dit betekent een uitbreiding van 100% van het verpleegkundig personeel bij Caritas Oradea.Communicatie met Caritas Oradea gaat via email.

Wij hebben hiertoe besloten omdat de mensen die wij eerst benaderd hebben hun plannen niet concreet konden maken en geen gebruik maakten van reeds aanwezig structuren. Administratie werkzaamheden zijn nodig maar als de nood zo hoog is zal men die tot een minimum moeten beperken, elk uur op kantoor doorgebracht is een uur minder aan het bed…

Caritas is een grote organisatie die zeer veel sponsoren heeft en een doorzichtige, open structuur. Personeel krijgt een salaris wat soms net op het minimum niveau ligt, maar dat wel volledig “wit”is. Men is verzekerd voor ziektekosten, bouwt pensioen op en betaald belasting.

Men zegt dat 60 % van de werknemers in Roemenië in het grijze circuit werkt, waardoor de overheid weinig belasting inkomsten heeft en daardoor moeite heeft toegezegde pensioenen voor bejaarden, gehandicapten etc. uit te betalen.

Globaal betaald men 40% belasting en premie.  

Volgende stappen van de Stichting

Wij proberen aan te haken bij de Stichting Oost-Europa Boskoop die waarschijnlijk begin Juli een transport naar Oradea zullen versturen. Zodra wij duidelijkheid hebben over de manier van opslag en verdeling van de goederen ter plaatse kunnen wij hiervoor definitieve stappen ondernemen. Het betekent dat onze Stichting een deel van de transportkosten – in verhouding tot de ingenomen ruimte- voor onze rekening zullen nemen.

Wat voor ons niet duidelijk geworden is in hoeverre men bereid is om “te delen” bij de diverse kerkelijke deelgemeenten

Op deelgemeente niveau lijkt men nogal eens voor zichzelf reserves van goederen op te slaan terwijl bijv. enkele kilometers verderop gebrek aan deze goederen is. Alleszins begrijpelijk gezien de historie van Roemenië maar niet functioneel.

Onze vraag is steeds: geef aan welke goederen je nodig hebt en waarom , dan zullen wij zien of we hierin kunnen bemiddelen dan wel kunnen sturen. Het lijkt alsof veel transporten goederen brengen die ooit weleens van pas kunnen komen… Daar zijn de transportkosten echter te hoog voor: een transport van 1  vrachtwagen +/_ 80 kuub = + /_ 2500 €.  

Rest ons nog te zeggen dat we een fijne week gehad hebben, veel aardige, gastvrije en betrokken mensen ontmoet hebben. Ons weer bewust geworden zijn van de rijkdom die wij hebben op materieel niveau. Ook bezoeken in de regio lieten veel goede indrukken na, met zeer beperkte middelen wordt bijvoorbeeld in een tehuis voor bejaarden een thuis gecreëerd.

Oradea is een prachtige stad die momenteel met Unesco gelden veel gebouwen die een cultuurhistorische waarde hebben laat restaureren.

Zoals het er nu uitziet hopen wij in week 39 weer naar Oradea te gaan. Tussentijds hebben wij contact met Dr. Herman die regelmatig van Nederland naar Oradea reist.  

Dit is een hele lange brief, en tevens een reisverslag. Jan is bezig met een website, daar zullen ook enkele foto’s op geplaatst worden. Zoals jullie zien wordt er veel werk verzet, we zijn blij met alle toegezegde en ontvangen gelden, we zullen er als “goede rentmeesters” zorg voor dragen dat het op de goede plaatsen komt. We hopen ook dat door ons enthousiasme een ieder die deze nieuwsbrief leest bijdraagt aan de groei van de Stichting, op welke manier dan ook.

Wij zouden graag zien dat onze vaste donateurbestand groeit…..,elke bijdrage is welkom.

Als jullie mogelijkheden zien ideeën hebben om op welke manier dan ook gelden te genereren voor Stichting Steungroep Nederland Roemenië, laat het ons dan a.u.b. weten.

 

Een hartelijke groet, ook namens Jan, Coby