5.4 Zwevend kernpunt

 

De animatie blijkt een uiterst geschikt medium om de hyperactuele dynamiek van de ritmische typografie mee in (bewegend) beeld te brengen, hetgeen impliceert dat ook het omgekeerde het geval is, namelijk dat de gedrukte tekst in Bezette Stad zich bijzonder goed leent voor een digitale bewerking tot elektronisch gedicht. Daarmee raak ik aan de kern van dit betoog, want het uitgangspunt van deze scriptie vormt de veronderstelling dat de verzen in Bezette Stad kunnen worden beschouwd als poëtische blauwdrukken voor elektronische hypertekst-gedichten.

 

Op basis van de verschillende animaties die ik aan deze scriptie heb toegevoegd zou men kunnen betogen dat Van Ostaijen's dichtbundel voldoende aanknopingspunten bevat voor een digitale adaptatie van (op zijn minst) een aantal gedichten tot zogenaamde 'electronic poems' of kortweg 'e-poems'. De vraag is echter of een geslaagde toepassing van digitale technieken op het werk van de dichter voldoende bewijskracht opbrengt voor de verdediging van de stelling die in dit betoog centraal staat. Ik ben van mening dat dit niet het geval is, aangezien vooralsnog geen toereikende theoretische grondslag door mij is geleverd voor het onlosmakelijke verband tussen het geanimeerde woordbeeld en de oorspronkelijke gedrukte tekst. Met andere woorden, het is onduidelijk hoe datgene wat zichtbaar (en hoorbaar) kan worden gemaakt binnen de digitale applicatie bijdraagt aan de onderbouwing van deze scriptie omdat ik tot dusver heb nagelaten om de meest essentiële eigenschap van de gedichten in Bezette Stad te verbinden aan het theoretische basisprincipe van 'e-poetry'. Om deze omissie niet langer te laten bestaan zal ik in het volgende het cruciale verband aangeven tussen Van Ostaijen's blauwdruk en het wezen van de elektronische poëzie.

 

Geen Flash??? Ga naar www.macromedia.com en download de Flash Player.

Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing | Gerealiseerd door Design by Dumont.