© Kjeld van Druten 2004

 

Veilig tracking en headdown oefenen.

Door: Kjeld van Druten (januari 2004)

 

 

Het oefenen van headdown vliegen en tracking kan gevaarlijk zijn, enkele tips om dit op een veilige manier te doen.

Headdown vliegen is niet makkelijk, het betekent iets meer dan alleen het feit dat je hoofd het laagste lichaamsdeel is. Wanneer je wel goed "in de pijp" staat is vooral een kwestie van gevoel.
Dit gevoel kun je het snelst en makkelijkst ervaren en leren met behulp van een zeer ervaren freeflyer die recht omlaag kan vallen. Nadat je kennis hebt gemaakt met dit gevoel zul je dit natuurlijk zelf moeten en willen oefenen om ook zonder hulp in "de pijp" te komen en te blijven.
Meestal zal het je de eerste keer niet meteen lukken om een goede headdownpositie aan te nemen en lig je meer op je rug of op je buik in tracking, dan dat je headdown staat. Vaak heb je dit niet in de gaten, omdat deze lichaamshoudingen wel een hogere snelheid / luchtstroming om het hoofd veroorzaken, zodat je ervan overtuigd bent dat je headdown staat. In deze verkeerde posities leg je echter behoorlijke horizontale afstanden af. Dit kan een gevaar opleveren als je dit in de line of flight, de vliegrichting van het vliegtuig, doet.
Er is dan een mogelijkheid dat in de vrije val in botsing komt met springers die voor of na jou uit het vliegtuig zijn gegaan. Kom je ze niet in vrije val tegen, dan waarschijnlijk toch wel rond opening omdat je tussen ze in opent. (zie het artikel over exitvolgordes!)
Om dit gevaar te vermijden is het daarom raadzaam om headdown dwars op de vliegrichting te oefenen.
Dan heb je ruimte zat en hoef je je niet druk te maken om andere springers.

Ditzelfde probleem heb je ook met het oefenen van tracking, alhoewel het hier juist een doel is om grote horizontale afstanden af te leggen blijven dezelfde problemen als hierboven beschreven. Oefen dit dus dwars op de vliegrichting en probeer naar een punt toe te vliegen, als je hiernaar kijkt zal ook je stabiliteit en heading verbeteren.
Ook aan het eind van bijvoorbeeld een tweemannetje is het handig om dwars op de line of flight in tracking te gaan. Bij meermannetjes heb je die luxe meestal niet, omdat dit te complex zou worden. Dan ga je gewoon in stervorm uit elkaar, maar over het algemeen kost het exitten met grotere groepen zoveel meer tijd dat separatie problemen een kleinere rol spelen.
Oefen tracking, net als headdown, dwars op de line-of-flight.
 
Goed headdown vliegen is moeilijk, zeker kort na exit als de relatieve wind nog aan het veranderen is.

vragen: thinairskydiving@hotmail.com