12 provincies in 1 dag

Onlangs heb ik het plan bedacht om één cache in 12 provincies in één dag te doen en na een hoop plannen, was 19 november de dag om het uit te voeren. Aangezien ik geen rijbewijs heb, ging alles met de trein. Dit kon omdat ik een dagkaart had, anders had het veel geld gekost! [:)] Ik vertrok om 06:42 vanuit Gouda en de volgende dag om 00:33 kwam ik daar weer terug, met precies 12 caches op de teller. Alles ging overigens niet helemaal volgens de planning door vertragingen en caches die ik niet kon vinden, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heb ik mijn doel bereikt. Hier een verslag van deze dag.

Van te voren had ik heel wat gepland, maar er was weinig speling in de planning. Er kon dus niet veel mis gaan. Vooraf had ik wel hints gevraagd aan de CO's, zodat het niet vinden van caches minder snel voorkwam. De planning kun je hier vinden. Dit is overigens niet de uitgebreide versie met coördinaten en (hele duidelijke) hints, die ik mee had :)

Ik heb helaas maar 4 foto's kunnen maken omdat de accu van de telefoon het niet meer toeliet, en ik had 'm ook nog nodig om in contact te blijven via Twitter, en dat is dan belangrijker.

06:42 vertrokken vanuit Gouda richting Capelle aan de IJssel.


Station Gouda

In Capelle (Zuid-Holland) stond de cache 'GC36CB3 - Deze wijk spoort' op de planning. In de vroege morgen fietste ik van het station naar het nulpunt. Het is een voortuincache, dus is het niet echt fijn om in het donker met zaklampen in de tuin te gaan zoeken, want als bewoners me zo zien staan staat er gelijk politie achter me, maar gelukkig werd de cache redelijk snel gevonden. Na het loggen ben ik teruggefietst naar het station, om daar de trein van 07:21 te pakken, en vervolgens om 9:07 in Krabbendijke (Zeeland) aan te komen.

Rotterdam in de vroege morgen

Op Rotterdam Centraal aangekomen liep ik met mijn fiets naar de volgende trein, een internationale trein richting Roosendaal. Helaas had deze trein 20 minuten vertraging, en dat kan ik niet hebben. Gelukkig bood de reisplanner een oplossing, via Breda reizen, wat goed lukte. Ik kwam op tijd in Krabbendijke aan.

Hier aangekomen ben ik snel naar de cache 'GC1JE4H - 1 mei 1944' gefietst. Het zoeken naar deze cache duurde een stuk langer, ondanks de duidelijke hint. Ik had driekwartier in Krabbendijke, maar de cache moest worden gevonden. Gelukkig konden een paar mensen op Twitter mij helpen aan het telefoonnummer van iemand die de cache al had gevonden. Met hem aan de lijn werd duidelijk waar de cache moest zitten, maar ik keek er straal overheen. Om 09:49 vond ik de cache en om 09:50 vertrok de trein naar Breda, dus dat ging ik waarschijnlijk niet halen. Toch naar het station geraced, waar de spoorbomen voor mijn neus dicht gingen. Toen ze weer open waren ben ik als een gek naar het station gefietst, waar de conducteur de laatste treindeur nog dicht moest doen. Ik verzocht hem te wachten en ik liep om, het perron op, maar de aardige conducteur deed toen ik vlak voor hem stond de deur dicht (wat een l*l). Daar ging dan de trein die ik moest halen. Snel via de reisplanner een alternatief gezocht. Om 10:17 vertrok de intercity vanaf Kruiningen-Yerseke naar Roosendaal, maar dan moest ik wel op een station 7,5 kilometer terug zijn. Met een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur ben ik naar Kruiningen-Yerseke gefietst (dat duurde een kleine 20 minuten), waar de trein net kwam aanrijden, ik was dus op tijd. Helaas nog wel een halfuur vertraging, maar het is beter dan een uur (dat had ik gehad als ik bij Krabbendijke was gebleven).

Precies een halfuur te laat in Breda aangekomen, waar de cache 'GC24TBM - Bredase Parken - Het Liniepark' gelogd moest worden. De trein naar Weert die op mijn planning stond ging over 11 minuten (11:21), dus als ik die trein haalde, zat ik weer op schema. Snel naar de cache gefietst, even gezocht en gevonden, heel snel gelogd, en weer terug naar station Breda. Hier haalde ik de trein naar Weert, ik had zelfs nog 2 minuten over :) De trein naar Weert vertrok op tijd en ik kwam dan ook op tijd aan.

In Weert moest 'GC1C96F - WEB 1: Eenparige driehoeksverhouding' eraan geloven. Deze cache is een nano maar de eigenaar had me een duidelijke beschrijving gegeven waar de cache moest zitten, dus het moest wel gaan lukken. Bij de cache aangekomen zat er een moeder met twee kinderen aan de andere kant van de boom. Gelukkig keken ze de andere kant op zodat ik snel de nano kon pakken, loggen en weer terug stoppen. Ik kwam weer op tijd op het station aan en nam de trein van 12:42 naar Utrecht.

In Utrecht aangekomen ging ik de cache 'GC2FZM4 - Oordewijzen' doen. Het was een van de grootste fietsafstanden vandaag (wel 1,2 kilometer :D), op het stuk van Krabbendijke naar Kruiningen-Yerseke na. De puzzel was makkelijk op te lossen en met de hint erbij kon de nano snel worden gevonden. Ik had het geluk dat alle stoplichten op groen stonden, dus ik kon een trein pakken die een kwartier eerder vertrok naar Amsterdam Bijlmer ArenA. Dit keer wel een aardige conducteur die even op me wachtte :)

De cache die bij Amsterdam op de planning stond was 'GC2WGGC - ABANAG'. Deze cache binnen 5 seconden gevonden, waardoor ik ook bij Amsterdam een trein eerder kon pakken. Ik liep dus nu ongeveer een halfuur voor op de planning.

Via Twitter met @mvrstoofpeer om 15:35 afgesproken bij de cache in Almere, 'GC1AR68 tb en coin resort hotel muziekwijk 1, glennmiller'. Daar aangekomen hadden zij de cache al gelogd en kon ik ook meteen loggen. Ik had ook nog een coin bij me, die heeft nu weer een aantal kilometers erbij. Na het loggen van de cache op de reisplanner gekeken welke trein ik nu ging nemen naar 't Harde. Helaas viel er een trein uit waardoor ik het halfuur voorsprong weer kwijt was :( Ik liep in ieder geval nog op schema, en dat is het belangrijkste. Om 16:20 vertrok de trein vanuit Almere.

Om 17:59 kwam de trein in 't Harde aan. Dit was 6 minuten te laat en ik had al niet heel veel tijd in 't Harde. Ik ging de cache 'GC265J3 - ‘tHECC: ’t Hardes Eerste Carpool Cache' doen. Een paar minuten later reed ik de pikdonkere carpoolplaats op. Mijn zaklamp gaf niet genoeg licht, dus maar eens de flashlight-app uitgeprobeerd. Deze zette de flitser van de camera constant aan, en dat hielp wel, want de halve carpool was gelijk verlicht. Het had ook een nadeel, want zo'n app vreet stroom. De cache snel gevonden waarna het licht weer uit kon worden gezet. Ik haalde de trein van 18:23 naar Zwolle.

In Zwolle stond de cache 'GC2EX4M - De handelscache van Lübeck' op het programma. En ik zal toegeven dat ik deze niet zelf heb opgelost, maar hij ligt vlakbij het station, en daar draait het vandaag om. Als ik de trein van 19:50 naar Meppel haalde kon ik bij de McDonalds naast de carpool gelijk wat eten, maar helaas had een handige cacher de cache te ver 'eronder' geduwd. Na 5 minuten klooien kon ik dus pas loggen, en ik miste die trein. Gelukkig hadden ze ook een frietboer op station Zwolle, dus het probleem was opgelost. Na een halfuur pakte ik de stoptrein naar Meppel. Deze was 9 minuten vertraagd.

Zo'n vertraging was natuurlijk niet handig, want ik had al niet veel tijd in Meppel en een CC (GC1NWD3 - MECC: Meppel’s Eerste Carpool Cache) in het donker zoeken is niet altijd even makkelijk. In de trein hoorde ik dat er een cache op het station van Hoogeveen online was gekomen en dat ik daar een FTF kon halen, maar ik had maar 5 minuten de tijd om de route opnieuw te plannen, en ik wilde er daardoor niet 11 provincies in 1 dag van maken. Focus is het codewoord :) In Meppel gelijk naar de cache geraced en die met dank aan de hint van de CO en de geweldige flashlight-app binnen een minuut gevonden. Snel gelogd en gelukkig kwam ik op tijd terug op station Meppel. Ik wou eerst naar Wolvega, maar de trein naar Haren (Groningen) vertrok eerder, dus heb ik die maar gepakt. Ik kon dan gelijk de 12e provincie (Friesland), met ET4FR & CO loggen.

Tien minuten later stopte de trein op station Hoogeveen, waar een cache klaar lag om FTF te halen. Helaas paste het niet in de planning, dus moest ik op 30 meter afstand van de cache in de trein blijven zitten. Rond 20:45 kwam ik aan in Haren. De CO had de cache speciaal voor mij herplaatst, dus die was in ieder geval niet geript. Het mistte behoorlijk en door de kou en in het donker fietste ik door Haren richting de cache, 'GC2Q88K - Bommen Berend en de Dorpskerk van Haren...' Na even voelen werd die gevonden en gelogd, waarna ik ruim op tijd weer terug op het station van Haren was. Hier de trein genomen van 21:11, om naar Friesland te gaan.

In de trein sprak ik met @ET4FRenCO af om 22:22 bij station Wolvega, de tijd dat mijn trein daar aankomt. De cache, 'GCYZ2E Effe snel naar het station' moest worden gevonden, en @ET4FRenCO was hier tevens de eigenaar van. Het kon dus niet meer mislukken. Toen ik in Wolvega aankwam, stond ET4FR & CO al klaar en na een korte kennismaking liepen we naar de cache. Die werd heel snel gevonden, en dat was dan ook gelijk de 12e provincie! Na het loggen even een foto gemaakt en weer terug naar het perron gelopen, waar ik de trein van 22:33 nam, terug naar Gouda.

 

Het doel is bereikt!

Om 00:33 kwam ik moe maar voldaan weer in Gouda aan. Op naar de volgende challenge! :)

Ik wil iedereen bedanken die geholpen heeft dit mogelijk te maken: Iedereen die me heeft geholpen en gesteund via Twitter tijdens de dag en tijdens het plannen, aalleexx, die eerst mee zou gaan maar een paar dagen van te voren moest afzeggen, en natuurlijk de CO's die me even bij het station wouden helpen!