De 4e Comp. Bewakingstroepen was belast met de binnenverdediging. Ze
had daartoe de beschikking over zes lichte mitrailleurs. Met het maken
van gevechtsopstellingen was men op 10 mei nog bezig. Wel waren er op het
vliegveld schuilloopgraven aangelegd.
De buitenverdediging bestond uit wegversperringen rond het vliegveld
en in de richting van Noordwijkerhout. Een compagnie van het 1e Regiment
Infanterie was hiermee belast.
De commandopost van de 3e Verkenningsgroep was gevestigd in de 'Kampwinkel'.
Manschappen waren ondergebracht in jeugdherberg de 'Duinark' valk bij het
vliegpark, terwijl officieren logies in Noordwijkerhout hadden gevonden.
De meeste overige afdelingen van de groep (foto / auto / bewapening) bevonden
zich ook in het dorp.
De 13 gevechtsgerede vliegtuigen stonden in gedekte opstellingen buiten
het landingsterrein. Hierbij was gebruik gemaakt van terreinbegroeiing,
camouflagenetten en lappen. De vliegtuigen waren op 04.00 uur 10 mei niet
startklaar.
11 mei 1940
In de vroege ochtend werd de bommenvoorraad van 3 Vk aangevuld. 's
Avonds arriveerden eindelijk personeel van 2 Vk om 3Vk te ontlasten. Pogingen
om C-V's van Ypenburg over te vliegen liepen op niets uit. Slechts enkele
vluchten werden op de 11e mei uitgevoerd.
12 mei 1940
Bij een zes a zevental verkennings- en bombardementsopdrachten werd
ook personeel van 2 Vk ingezet. 's Avonds beschikte 3Vk nog over twee C-V's,
De mannen waren op van vermoeidheid. Een verzoek om op 13 mei geen gevechtsopdrachten
uit te voeren, werd ingewilligd.
13 mei 1940
Technisch personeel weet drie extra C-V's weer aan de praat te krijgen.
Ook landden er toch nog twee C-V's van 2Vk van Ypenburg.
14 mei 1940
's Ochtends landden zeven C-X vliegtuigen van Bergen op Ruygenhoek.
Met deze C-X's en enkele C-V's worden nog vier verkenningsopdrachten uitgevoerd.
Om 17.00 uur komt bericht binnen om wapens neer te leggen. Even later gevolgd
door opdracht tot vernietiging materieel. Met het samenbrengen en verbranden
van de vliegtuigen wordt direct begonnen. Later op de avond komt bevel
tot staking vernieling binnen.
Zonder toestemming van de commandant van 3 Vk vertrekt om 20.15 uur de C-X / 705 richting Zeeland. Van de bemanning; 1e lt-vl Hoekstra en res.kap. van Marcelis Hartsinck weet de laatste naar Engeland te ontkomen.