juni 2015
Terug in de thuishaven.
Toen ik na vele malen beitelslijpen eindelijk het boeisel kaal had, ben ik ook maar aan het dek begonnen. Dat was een minder zware en langdurige klas dan het kaalhalen van het boeisel, hoewel ook het dek en de binnenkant van het boeisel ook met een laagje epoxyplamuur bedekt waren. Gelukkig veel dunner dan op de buitenkant van het schip. eind maart was het kaalhalen klaar en ben ik begonnen met, jawel, epoxyplamuur in de ergste golven van het boeisel aan te brengen. Verder heb ik onder het berghout aan stuur- en bakboord een achttal oogjes aangebracht zodat ik de wintertent straks gemakkelijk vast kan maken. Alles is daarna in een tussenprimer gezet zodat ik er daarna weer een één-componenten verfsysteem op kon zetten. Het dek en het boeisel zijn allebeide voorzien van één laag verf. Tussendoor heb ik de mast, giek, vaarboom, pikhaak, zwaarden en het roer van een tweetal lagen lak voorzien. Het onderwaterschip heeft twee lagen Hempel primer en drie, op sommige plaatsen vier maal in de Hempel hi-build gesmeerd.
Samen met een neef heb ik het vetkoord bij de schroefas vervangen en is de olielekkage van de keerkoppeling verholpen. Hoewel het verwijderen van de schakelhandel wel wat voeten in de aarde had, wat nodig was om de oude oliekeerring te kunnen vervangen.
Op de eerste zaterdag in mei zijn we, mijn dochter, haar zoontje en ik naar huis gevaren, het was een mooie vaart, via het Van Starkenborgkanaal naar het Hoendiep en daarna door naar het Leekstermeer. Hoewel de weersverwachtingen slecht waren hebben we tot aan het Leekstermeer genoten van de zon, weer en wolken. Bij het meer werd het aardig donkerder en ik hoopte voor de onweersbui, die er aan kwam in het Hoofddiep te zijn, dat lukte. Hoewel.... er kwam zoveel wind uit voor de bui uit dat ik bij het roer heel wat keren een flinke plens buiswater over me heen kreeg. Maar het schip hield zich kranig, aan de overkant heb ik even aangelegd om de bui over te laten waaien. Daarna zijn we in de regen naar huis gevaren. De motor, de koppeling en het vetkoord hielden zich alle goed.
Ondertussen heb ik nu de mast weer staan met alle lopende en gaande want, ben ik thuis met de kluiverboom bezig en maak ik een paar naamborden.