Home

3 juli – 24 juli

SNP Wandelreis

1e dag, zondag 3 juli:

Zondag 3 juli vertrok ik 3 uur eerder dan de groep naar Beijing.

2e dag, maandag 4 juli:

Omdat ik helaas had afgesproken op de groep te wachten, moest ik na aankomst in Beijing lang wachten op de groep. Ik dacht een leuk theetentje gevonden te hebben. Ik had net 500 Yuan gepint (±€50,-). Een potje thee kostte 420 Yuan. Ik ben toen maar ergens beneden thee gaan drinken voor 20 Yuan. Transfer met minibus naar het Hademen hotel. Het was 37° en het verkeer in de stad was erg druk. Airco op de kamer gelukkig. We hebben heerlijk gegeten in ons hotel.

3e dag, dinsdag 5 juli:

Vroeg vertrokken naar het station voor de trein naar Mongolië, Ulaan Baatar. Een treinreis van 30 uur. We passeerden de Chinese Muur. Bij de Mongoolse grens werd het onderstel van de trein vervangen vanwege een andere spoorbreedte in Mongolië.

4e dag, woensdag 6 juli:

In Mongolië stopte de trein op een paar stations voordat hij aankwam in Ulaan Bataar. Aankomst in UB om 14.45. Ontvangst door Hajaa van Nomadic Journey., daarna met busje naar Bishrelt Hotel. Goed hotel, ruime kamers. We gingen nog even de stad in, voor het avondeten hadden we afgesproken in het Modern Nomads te eten, waar je je eigen maaltijd samenstelt met behulp van verse ingrediënten om het vervolgens te laten grillen door een aantal mannen die er een heuse show van maakten om het eten voor je ogen klaar te maken.( 9 dollar ).

5e dag, donderdag 7 juli

Een stadswandeling in de ochtend eindigde op Sukbataar Square. Jan Witsgen van Nomadic Journey gaf ons een rondleiding in het Natural History Museum en blikte een beetje vooruit op de tour die we zouden gaan maken. ’s Middags bezoek aan het Bogd Khan Winter Palace. ’s Avonds kwamen we te laat voor de voorstelling in het National Academic Drama Theatre maar mochten er toch nog in. Met veel dans, een heus slangenmeisje en Mongools gezang ( keel gezang = khoomi ).

6e dag, vrijdag 8 juli:

Na een zeer overdadige lunch begon de trek door Mongolie. Eerst brachten we nog een bezoek aan het prachtige Gandan Monastery. Daarna met de bus op weg naar Khustain National Park . Daar werden we ondergebracht in de traditionele Mongoolse ‘gers’. Na een uitleg en een film in het info centre over de Przewalski paarden (Takhi) en het avondeten gingen we met de bus op weg om de paarden te spotten.

7e dag, zaterdag 9 juli:

Wandeling binnen het park, vanaf het gerkamp een stukje met de bus en een paar uur lopen naar het Moilt Camp. Een ranger ging mee. Het Moilt Camp bestaat uit wat houten huisjes en een restaurantje. Met de bus voor een bezoek aan de Ongut Graves en de Tuul Gol ( Tuul rivier is een na grootste rivier van Mongolië) prachtige plek. Daarna reden we te paard terug naar het kamp, maar die moesten wel eerst worden gevangen.

8e dag,  zondag 10 juli:

Op weg naar het Hogno Khan Uul gebied. Erdene Khombo is wel een heel klein kloostertje. Het ligt echter fenomenaal. Na een korte uitleg in het klooster en een bezichtiging van de ruines er omheen een pittige klim in de hitte (140 mtr stijgen). Daarna een makkelijke en prachtige wandeling naar het Delger Ger Camp.

9e dag, maandag 11 juli:

Op weg naar Karakoram (nog even gestopt bij Swan Lake. De zwanen zaten veilig aan de overkant. Een meer zomaar midden in de droogte. Het krioelde er van de kikkertjes. De volgende korte stop bij een Ovoo. Met drie steentjes in de hand liepen we om de Ovoo en daarmee was voor ons Nadaam ook begonnen. Eerst naar het Erdene Zuu Monastary daarna naar het Nadaam waar de eerste ruiters binnenkwamen. Het  worstelen nauwelijks gezien en het boogschieten ging niet door. Later kamperen bij de Orhon  rivier. Hier gezwommen en wat kleren uitgespoeld. De lucht zag er dreigend uit en er stak een flinke wind op. De rest van de Mongoolse crew arriveerde: Gamba (chauffeur), Altaa (kok) en Buyambaa (assistent kok). De chauffeur van onze bus is Lhagva.

10e dag, dinsdag 12 juli:

eerst met de bus terug naar Karakorum om te tanken en weer langs het Erdene Zuu klooster. Gestopt bij  een uitzichtspunt op de Orhon rivier. De Orhon waterval niet gezien, want het regende erg hard, bovendien stond hij droog.

Prachtige kampeerplaats aan de oostkant van het Hangai gebergte (Horgoi Hurem) alwaar voor onze ogen een schaap werd geslacht voor het traditionele gerecht Horhog. Dit ter ere van Nadaam.

11e dag, woensdag 13 juli: trekking

Tien yaks, vier yak drijvers en een horse guide werden aan het gezelschap toegevoegd.

We zouden het Het Acht Meren gebied ingaan van Naiman Nuur. Het gebied is gevormd door vulkanische erupties ca 20.000 jaar geleden.

Na het ontbijt op bezoek bij een nomadische familie, waar we in hun ger hartelijk ontvangen werden en kregen boterthee en gedroogde kaas. Een mooie en redelijk vlakke wandeling met prachtige vergezichten, monnikskap, lariksen, akkelei, een alpiene landschap. Na 5 ½ uur lopen bereikten we Huis Nuur het eerste van de 8 meren ( het zijn er trouwens meer).

12e dag, donderdag 14 juli:

In de ochtend bezochten we een nomadische familie in de buurt. Hierna ging ik te paard. Na Huis Nuur (Navelmeer), Doroo Nuur (Stijgbeugelmeer) bereikten we  Haya Nuur (Horizonmeer). We passeerden de drooggevallen Shanaa Nuur (Buitenwijkmeer) en Shanaga Nuur (Lepelmeer). Daarna Bugat Nuur (Mannelijk Hertmeer) en Khaliut Nuur (Vrouwelijk Hertmeer)  Tussen deze laatste twee meren hadden we de lunchpauze. Bij het laatste en het grootste meer van Naiman Nuur, Shireet Nuur (Tafelmeer), kampeerden we. Na aankomst een hele frisse duik in het meer en ’s avonds kampvuur.

13e dag, vrijdag 15 juli:

wandeling naar de  Shireetiin Davaa Pass. Eerst een mooie wandeling langs het meer met een klein beetje hoogteverschil. Prachtige vergezichten over het Shireet Meer. de afdaling aan de andere kant werd verkort door de bus Enorm gehobbel naar Jyenge met onderweg nog een stop bij Camel Rock ofwel Shurangiin Tsohio Als je er een steen over kan gooien mag je een wens doen. In Jyenge werd driftig ingekocht en daarna kwamen we op de volgende kampeerplaats terecht, een soort Teletubbie landschap.

14e dag, zaterdag 16 juli:

Een lange reisdag naar Saikhan Ovoo met een leuke stop in Airvankheer, een dorp met ongeveer 3000 inwoners en winkels in containers. Kampeerplaats in de buurt van het klooster Ongyin Hiyd en langs een opgedroogd riviertje.

15e dag, zondag 17 juli:

In de ochtend bezochten we het Ongyin Hiyd  klooster wat gedeeltelijk weer functioneert (sinds 2004) nadat het door de Russen totaal werd vernield en een groot deel van de monniken werd gedood
 Lange rit naar Bayanzaag door semi-woestijn en woestijn  (Gobi). kamperen bij een ger kamp (tussen de Saxaul bomen) alwaar we konden douchen en een ‘koud’ biertje konden drinken. In de avond een bezoek aan de Flaming Red Cliffs, een beroemde vindplaats van dinosaurus resten. Na de wandeling stak er een heuse zandstorm op. Overdag was het 39-45°, gelukkig bracht die storm verkoeling.

16e dag, maandag 18 juli:

Reisdag (bewolkt weer) naar de Hongor Sands /Khongoryn Els. Prachtige kampeerplaats dicht bij de duinen. In de avond nog een mooie wandeling gemaakt naar een hoge top van de duinen, vanwaar een overweldigend uitzicht op de duinen. Steile afdaling gemaakt waardoor we een hele lage toon konden horen door het bewegende zand. Heel snel weer beneden. Het regende de hele avond en nacht.

17e dag, dinsdag 19 juli:

Hongor Sands, lichte wandeling, een stukje de duinen op en daarna lopen naar een bron waar de plaatselijk bevolking water uit haalt. Lopen naar een picknickplaats en van daaruit kamelentocht terug naar het kamp.

18e dag, woensdag 20 juli:

Reisdag naar Gobi Gurvansaikhan NP. Onderweg de Mongolion Gazelle (witstaart gazelle) gezien. Ook nog even gestopt bij een waterput midden in de woestijn waar de plaatselijk bevolking de paarden en geiten van water voorzagen maar met een strikt regime. Overnacht in Dungenee Ger Kamp.

19e dag, donderdag 21 juli:

Na het ontbijt met de bus naar de ingang van Yol Valley (Yolyn Am). gereden. Prachtige wandeling door de kloof waar we ook nog op ijs stuitten. In de kloof picknick gehouden. Pika’s (soort marmotten) schoten vaak voor je voeten weg. Maar geen roofvogels . vanuit de kloof werd de vallei steeds breder totdat we op de hoogvlakte uitkwamen waar zich het gerkamp bevind.

Laatste avond in de Mongoolse natuur.

20e dag, vrijdag 22 juli:

we moesten vroeg op om het vliegtuig in Dalanzadgad naar Ulaanbataar te halen, maar dit kwam uiteindelijk pas in de middag. Vertragingen alom door het enorme slechte weer. Vliegtuig kon even niet landen vanwege een zandstorm boven het vliegveld. Laat in de middag waren we pas in UB. Indiaas gegeten en afscheid genomen van Hajaa, Marion en Harry.

21e dag, zaterdag 23 juli:

Heel erg vroeg op voor de vlucht naar Beijing. Daar regende het op het vliegveld al. In de middag naar De Verboden Stad en het Plein Van De Hemelse Vrede in de stromende regen. Vanwege het slechte weer in het hotel gegeten. Daarna nog wat gedronken in een naastgelegen bar waar we ook nog eens een theeschenk-demonstratie kregen van 3 zeer vriendelijke Chinese dames. Afscheid van de rest van de groep genomen.

22e dag, zondag 24 juli

Ik ging weer met een vlucht van 3 uur eerder dan de groep en nam een taxi voor Y100,- naar het vliegveld, waar ik natuurlijk veel te vroeg was. Er waren op zondagochtend geen files.

Links:
Mongools (Wikipedia) Engels
Website Lex Harding

Literatuur:

Louisa Waugh, Ik hoor de vogels vliegen (Hearing birds fly - a nomadic year in Mongolia)
ISBN 90-458-4962-3 uitg. Mouria 2004 (London, Little Brown 2003)