|
|
H is de diameter van de as. Deze as zit vast in een
lager en mag hierin niet te veel speling hebben. Daarom hebben we hier
gekozen voor een lopende passing, f7, met een tolerantie tussen de -16
en de -34 µm.
O is de breedte van de spiegleuf in het
kegeltandwiel. Deze moet goed vast zitten, maar het tandwiel moet nog
wel te (de)monteren zijn. Hiervoor wordt dus een schuifpassing H7
gebruikt. Het tolerantiegebied van dit gat ligt tussen de 0 en 12 µm
P is de diepte van de spiegleuf in het
kegeltandwiel. De spie mag hier best wat speling hebben, als de spie in
de breedte maar goed vast zit. Dit is dus een losse passing B8, en de
diepte van het gat mag tussen de 140 en 158 µm afwijken.
A is de diepte van de spiegleuf in de as. Deze
diepte mag redelijk veel speling hebben, omdat de spie toch vast komt te
zitten als het in het kegeltandwiel zit. De nominale diepte van de
spiegleuf is 5 mm. Hij mag speling hebben, daarom is een losse passing,
B8, hierop van toepassing. Met deze passing mag de diepte van de
spiegleuf tussen de 140 en 158 µm groter zijn. De diepte ligt dus tussen
de 5,140 en 5,158 mm.
G is de diameter van de as op de plek waar de
groef voor de asborgring zit. Deze diameter is kleiner dan de diameter
van de as en is dus eigenlijk de diepte van de groef, in de as, waar de
asborgring omheen komt. Er mag geen speelruimte tussen deze diameter en
de asborgring zitten, maar de asborgring moet wel gemakkelijk
verschuifbaar zijn. Hierom is de glijdende passing h6 het meest
geschikt. De diameter heeft een nominale maat van 16,8 mm. De
maatafwijkingen liggen tussen de 0 en de -11 µm. De diameter van de as
op deze plek kan dus variëren van 16,789 mm tot 16,8 mm.
K staat voor de binnendiameter van het
glijlager. Deze heeft een nominale maat van 18mm. De binnendiameter
staat in contact met de roterende as. Het moet een losse passing zijn
tussen as en glijlager zodat de as in het glijlager kan roteren. een
H7g6 passing zal hiervoor een goede keuze zijn. H7 staat voor de
binnendiameter van het lager 18.000mm-18.018mm g6 staat voor de diameter
van de as 17.980mm-17.993mm. Dit is een zuiver lopende passing.
W + J staat voor een maat die de binnendiameter
aanduid van het glijlagerhuis en de buitendiamter van de glijlager. Deze
diameter heeft als nominale maat 25mm. Echter, de sluiting tussen
glijlager en Lagerhuis moet vast zijn. Zodat de lager goed blijft zitten
en niet kan draaien. Er mag dus geen speling zitten tussen lager en
behuizing. Tussen lager en lagerhuis moet dus een vaste passing bestaan,
maar het lager moet wel nog redelijk eenvoudig in het huis geperst
kunnen worden. De passing mag dus niet té vast zijn. Wanneer het
Lagerhuis-lager een H7m6 passing heeft dan zal het een drukpassing zijn.
Dit voldoet voldoende om het lager op zijn plek te houden. H7 is hierin
de maat van het huis. 25,000mm-25,021mm. m6 is hierin de buitenmaat van
het lager 25,008mm-25,021mm. Er worden geen zware tangentiële of
concentrische krachten op de verbinding uitgevoerd dus deze drukpassing
is voldoende.
I is een gat in zowel onderdeel 18, de as, en
onderdeel 14, de zwengel. Door dit gat komt een cilindrische pen,
onderdeel 13. Deze pen moet vast in het gat zitten, hij mag er niet
uitvallen, en moet zorgen dat de as en de zwengel stevig aan elkaar
vastzitten. Dit werk moet nauwkeurig gebeuren. Als de passing iets te
los is en de pen kan eruit vallen is de heftafel niet meer te gebruiken.
Om dit te bereiken wordt een lichte perspassing gebruikt, zodat de
onderdelen een vaste verbinding vormen. Deze onderdelen kunnen echter
zonder ernstige beschadiging losgenomen worden, wat de duurzaamheid van
de heftafel bevorderd. De onderdelen hoeven niet over een grote
afstand in elkaar te worden geschoven, dus vreten zal niet plaatsvinden.
Hier is te maken met een eenheids-as-stelsel. De as gaat immers door
verschillende gaten. De aanduiding wordt daarom h6 N7. De nominale maat
van het gat en de pen is 5 mm. De toegestane maatafwijking van de as
ligt daarom tussen 0 en -8 mm, en de toegestane maatafwijking van het
gat ligt tussen -4 en -16 mm.
L is een gat dat door de draadbus, onderdeel 2,
en een kegeltandwiel, onderdeel 3 gaat. Deze twee onderdelen worden aan
elkaar vast gemaakt door middel van twee van deze gaten. In de gaten
komen cilinderpennen te zitten. Dit werk hoeft niet per se nauwkeurig te
gebeuren. Ook al wijkt de maat enigszins af dan kunnen de twee
onderdelen nog niet uit zichzelf los, omdat ze op elkaar blijven liggen.
Dit valt dus onder gewoon werk. De twee onderdelen moeten stevig aan
elkaar vast komen te zitten, de cilinderpen zal daarom in het gaat
moeten worden geperst, door midden van een lichte perspassing. Hierdoor
kunnen de onderdelen eventueel nog uit elkaar worden gehaald met het
juiste gereedschap . De onderdelen hoeven niet over een grote afstand in
elkaar te worden geschoven, dus vreten zal niet plaatsvinden. Hier is te
maken met een eenheids-as-stelsel. De aanduiding wordt h7 N8. De
nominale maat van het gat en de pen is 5 mm. De toegestane maatafwijking
van de as ligt nu tussen 0 en -12 mm. De toegestane maatafwijking van
het gat ligt tussen -2 en -20.
|