Onderzoek opzet voor PO of werkstuk aardrijkskunde in 6 fasen!

  Bedoeld voor: leerlingen die een PO of werkstuk aardrijkskunde moeten maken
Doel: je leert overzichtelijk te werk te gaan bij het maken van een opzet voor een PO of werkstuk
Benodigde tijd: ca. 20minuten
Hoe werkt het? Vul hieronder alles  in. Als je klaar bent "rolt" er een opzet uit. Het verslag kun je na afloop printen, kopiëren naar een tekstverwerker of mailen aan een e-mailadres, bijvoorbeeld dat van je docent.
Resultaat: een kant en klare opzet van je onderzoek dat je zo naar jezelf en je docent kunt mailen of uit kunt printen! 
 


Voordat je begint :
wil je meer weten over hoe je een geografisch onderzoek opzet? Kijk hier

 

 

FASE 1: Wie ben je?

Voornaam
Achternaam
Klas 

 

FASE 2: Opzet en onderwerp  

Waarschuwing: Laat dit venster altijd open, anders ben je in één keer alles kwijt! 
Alle links op deze pagina zijn veilig: ze openen in een nieuw venster!

Gebruik bij het invullen geen leestekens (taalkundig niet verantwoord, maar ja :-) )


  Wat je nog meer wilt vertellen:
 

 

Bij een goed geografisch onderzoek hoor je je van te voren af te vragen op welke manier je iets gaat onderzoeken: de onderzoekswijze.
Het onderzoek moet voldoen aan twee eisen:

 number12_blue1.gif. Het moet GEOGRAFISCH zijn, dwz je moet kiezen uit een beschrijving van :

-  het spreidingspatroon van een verschijnsel (=je onderwerp) of
-  de ruimtelijke geleding van gebieden of
-  een vergelijking tussen gebieden  
-  of alledrie!

Denk hierbij ook aan: - hoe mens en natuur verschillen tussen gebieden veroorzaken - veranderingen in ruimtegebruik - ruimtelijke conflicten - relaties tussen gebieden

Onderzoekswijze   :   

Onderwerp:    :           

Ik kies voor dit onderwerp , omdat...  (aanvullen)



number12_blue2.gif. Het onderzoek moet ook CONCREET zijn, dus een hoofdvraag en deelvragen hebben.
Tevens geef je aan in welk gebied je je onderwerp gaat onderzoeken en over welke periode het gaat.
Hoofd- en deelvragen moeten samenhang vertonen, dwz dat de deelvragen de hoofdvraag helpen beantwoorden en een logische volgorde hebben.
Kies verschillende soorten deelvragen. Dus niet 5 beschrijvende en 1 waarderende.


 

FASE 3 : hoofd- en deelvragen
 

 Mijn hoofdvraag is:



letters_whitebg_red1.gif mijn eerste deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red2.gif mijn tweede deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik  

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red3.gif mijn derde deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red4.gif mijn vierde deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik  

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red5.gif mijn vijfde deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik  

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red6.gif mijn zesde deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik  

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

letters_whitebg_red7.gif mijn zevende deelvraag is

dit is een

beschrijvende
verklarende
waarderende
voorspellende
oplossende
vraag

Informatie haal ik  

van het internet
uit de bibliotheek
uit een interview
uit een enquete
via veldwerk
anders

 

FASE 4:  Verwerken van de informatie met behulp van een onderzoekstechniek


(stippenkaart, stroomdiagram, isopleet, dwarsdoorsnede, choropleet, Lorenztcurve, clusteringndex, rangcorrelatie, Chikwadraattoets)

 Ik kies voor het onderzoek de volgende techniek(en): een

                 

 of anders, nl  

FASE 5: Presentatie !

Welke presentatievormen zijn er zoal?
Video, schriftelijk verslag, power point, website, poster, mondeling, anders..... en natuurlijk maak je daarbij zoveel mogelijk gebruik van kaarten. Kijk hier om te zien hoe je goede kaarten maakt!

ik kies voor een :
,omdat


Bij mijn onderzoek moet ik goed de beschikbare tijd indelen. Hieronder volgt mijn (voorlopig) tijdpad:

Datum, geschatte tijdsduur per stap , zoals die hierboven door mij zijn aangegeven:




 = fase 6                                                                    

© Willem Korevaar- Digitale School 2002