ONGEVALLEN
- ANALYSE
Zonder
te ver in detail te gaan vooraf toch enkele begrippen in verband
met ongevallen. Met Ministerie van Arbeid en Tewerkstelling
vraagt jaarlijks aan alle ondernemingen bepaalde gegevens op
met betrekking tot ongevallen en veiligheid in de bedrijven.
Afhankelijk van deze gegevens kan de technische of medische
inspectie de controles beter organiseren en meer gericht toezien
op de toepassing van de Wet op het Welzijn.
Volgende
begrippen worden vaak gebruikt, hierna een bondige verklaring
-de
frequentiegraad (Fg)
is
de verhouding van het aantal ongevallen per jaar maal 1.000.000
en dat product delen door het aantal uren effectieve blootstelling
(= het totaal aantal uren dat door alle personeelsleden van
de school gewerkt wordt in één jaar).
-de
werkelijke ernstgraad (Weg)
is
de verhouding van het aantal verloren kalenderdagen als gevolg
van een ongeval maal 1.000 en dat product delen door het aantal
uren effectieve blootstelling (= het totaal aantal uren dat
door alle personeelsleden van de school gewerkt wordt in één
jaar).
-de
globale ernstgraad (Geg)
is
de verhouding van het aantal verloren kalenderdagen vermeerderd
met een vaste coëfficiënt voor elk dodelijk ongeval,
als gevolg van een ongeval maal 1.000 en dat product
delen door het aantal uren effectieve blootstelling (= het totaal
aantal uren dat door alle personeelsleden van de school gewerkt
wordt in één jaar).
Als
we deze statistische gegevens voor onze school in een tabel
plaatst krijgt men volgende overzicht voor de voorgaande jaren
kalenderjaar |
Aantal
personeelsleden |
Fg |
Weg |
Geg |
2000 |
|
|
|
|
2001 |
75 |
0 |
0 |
0 |
2002 |
62 |
0 |
0 |
0 |
2003 |
|
|
|
|
2004 |
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
|
Uitgaande
van de cijfers hiervoor scoort de school dus vrij goed, maar!
Leerlingen worden indien zij fysieke arbeid verrichten in het
kader van de opleiding op school beschouwd als werknemer en
vallen onder de toepassing van de Wet op het Welzijn.
Gelukkig
zijn we tot op heden gespaard gebleven van ongevallen in de
ateliers. Concreet wil dit zeggen dat de school soms vb 62 werknemers
heeft maar dat het getal bijna altijd schommelt omdat er in
bepaalde ateliers ook een vorm van arbeid wordt verricht volgens
de wet.
Om
toch ook enig zicht te hebben op de ongevallen bij de leerlingen
worden ook deze bijgehouden en onderzocht om te komen tot minder
ernstige en minder ongevallen.
schooljaar |
Aantal
leerlingen |
Aantal
ongevallen |
Aantal
verloren schooldagen |
|
2000 |
|
33 |
9 |
|
2001 |
|
16 |
1 |
|
2002 |
|
16 |
0 |
|
2003 |
|
16 |
0 |
|
2004 |
|
29 |
0 |
|
Hier
rekenen we in schooljaren, omdat anders deze aanleiding geeft
tot een verkeerd beeld, niet elk schooljaar zijn er evenveel
leerlingen. We stellen een merkelijke daling van het aantal
ongevallen vast, dank zij de inzet van alle personeelsleden.