|
Terwijl ik het bruinrode stof van m'n handen
probeer te wrijven, draai ik me nog een keer om en kijk een laatste
keer in de richting van het water, waarin het gebouw onder een
helling verdwijnt. De drijver is vanuit deze
plek, net als de meeste onderdelen niet te zien. De
cellen weerkaatsen het roder wordende zonlicht op een manier
die me doet denken aan het licht op de UFO foto's van Eduard
Meier. Eigenlijk nog niet zo'n vreemde associatie.
Ook dit is een aliën. Saltship enterprise,
los van de plek maar als een Pathfinder ontworpen voor het gebied
van zijn missie. Of als een raketauto op de
zoutvlakten van Utah. Ontworpen aan de hand van
het scenario, opgesteld binnen het bereik van de actieradius.
De raketauto raast met meer dan 300 meter per
seconde door de Amerikaanse desert. Ook dit gebouw is ontworpen
voor snelheid, maar dan in de vorm van traagheid. Een
andere overeenkomst met Meier's foto's is de plaats van fictie,
werkelijkheid en verbeelding. Hoe overtuigend
is de fictie en hoe ongeloofwaardig klinkt de werkelijkheid?
Er is nogal wat veranderd tijdens
mijn aanwezigheid. Het banale heeft plaats gemaakt voor het basale.
Het programma heeft zich geabstraheerd. Tijd,
traagheid, verandering, aanpassing, beweging en evenwicht hebben
een eigen plaats en betekenis gekregen.
Het zal voor de vluchtige bezoeker niet eenvoudig
zijn een plek te vinden. Maar misschien is het oppervlakkige
bezoek de grootste garantie voor de dwaling. Net zoals mijn verblijf
een dwaling en ontdekkingsreis was.
Toch
heb ik geprobeerd zoveel mogelijk ervaringen door te geven zodat
het verblijf voor de bezoeker na mij eenvoudiger wordt.
Mijn kuur zit er op.
Ik draai me om naar de ondergaande zon en loop verder............
Kuur dode zee, een
gebouw op de verplaatsende kustlijn van de indampende dode zee.
Twan Verheyen, Arnhem 2 september
1999
Begeleiding: Frans Sturkenboom
en Wim Korvinus
Mentor: Annette Marx
Gecommitteerde: Maurice Nio |