Onderwijs anders |
Team Onderwijs Op Maat |
Artikel |
TOM onderwijs Hier hebben we weer een onderwijsvernieuwing. We worden er tegenwoordig mee overspoeld. Tom onderwijs is ook een onderwijsvernieuwing. Toch willen we graag dit type onderwijs toelichten. Om te beginnen Hoe is TOM onderwijs ontstaan? Meer weten over het ontstaan van TOM onderwijs? Op de volgende site kun je meer lezen! http://oomtom.wartburgcollege.nl/ouders/algemeen/ontstaan/
TOM staat voor team onderwijs op maat. In 2001 tot 2003 zijn er 15 basisscholen begonnen aan het experiment TOM onderwijs. Dit is een samenwerkingsproject van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen. En het is ontstaan doordat onze maatschappij erg is veranderd in de loop van de jaren. De verschillen tussen mensen, tussen kinderen worden steeds vaker gezien. Gelukkig wordt steeds meer aan gedaan. Scholen passen bijvoorbeeld de manier van onderwijs geven aan. De scholen die aan dit experiment mee deden waren al bekend met adaptief onderwijs.
Ook benieuwd naar adaptief onderwijs? Klik dan op de volgende link! http://www.graafflorisschool.nl/welkom/onderwijs
Basisschool De Meander uit Ede was een van de scholen die meededen aan het experiment. Op de site van de school lees je over de visie van de school. http://www.cnsdemeander.nl/home/index.ashx
TOM onderwijs gaat uit van 3 belangrijke pijlers.
Als eerst gaan we het hebben over pijler 1, de inzet van personeel.
Bij TOM onderwijs is de rol van de leerling en leerkracht anders dan op een reguliere basisschool. De leerlingen krijgen een grotere verantwoordelijkheid over hun eigen leerproces. Kinderen zijn zelf erg actief, waardoor ze ook actief leren. De leerkracht is hier meer een begeleider of coach. Er is hier niet echt sprake van een leider. De leerkracht begeleidt de leerlingen tijdens het werken
TOM Onderwijs Anders streeft hierbij naar een ontwikkeling van:
De leerkracht is binnen dit onderwijs niet de leider. Hij is een coach. Hij stimuleert de leerlingen om elkaar te helpen, van elkaar te leren. Natuurlijk doen ze dit door veel samen te werken. De manier van opvoeden is op het TOM onderwijs niet heel anders als op een reguliere school. Het grootste verschil is de rol van de leerkracht. En er wordt echt rekening gehouden met de verschillen tussen kinderen! De leerkracht houdt er rekening mee dat niet ieder kind op hetzelfde niveau leert en op hetzelfde niveau functioneert. Ieder kind is anders en is daarom ook uniek. Maar dat alle kinderen apart zijn, is zorgt er absoluut niet voor dat kinderen onderling groepjes vormen. Het wij gevoel in een klas is heel belangrijk. We doen het samen. De leerkracht beslist de dingen niet alleen, maar in overleg met de leerlingen. Er is hier sprake van een democratische leeromgeving. Kinderen mogen op hun eigen tempo en op hun eigen manier leren terwijl ze gewoon deel uitmaken van een klas
Een andere belangrijke pijler, is de pijler organisatie.
Bij de pijler organisatie draait het om het anders organiseren van lesgeven. Is het onderwijs afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen? TOM Onderwijs Anders streeft hierbij naar een ontwikkeling van:
Op maandag krijgen alle leerlingen een weektaak. Deze weektaak is afgestemd op het niveau van de individuele leerlingen. Iedere leerling werkt op zijn of haar eigen niveau. Hier is dus echt sprake van adaptief onderwijs. Wil je weten hoe kinderen een weektaak plannen? Klik dan op de volgende link! http://www.youtube.com/watch?v=a860VYnmz9s
Er wordt veel klassikale instructie gegeven. Na deze instructie mogen de leerlingen zelf keuze maken uit het werk wat ze willen gaan doen. De leerlingen hebben dan zelf de verantwoordelijkheid om hun werk op tijd af te hebben. Dat houdt in dat alle taken op vrijdag af moeten zijn. Dit wordt natuurlijk wel door de docent gecontroleerd. De leerlingen leren al vanaf de kleuterklas zelfstandig te werken aan de hand van een weektaak en het planbord. De leerlingen worden dan ook van jongs af aan gestimuleerd om zelfstandig te werken. Samenwerken is ook een belangrijk aspect binnen de organisatie. Kinderen leren door samen te werken. Ze leren met elkaar en van elkaar. Doordat de kinderen erg veel samenwerken, zijn ze ook erg actief aan het leren. Een kind leert immers meer als hij onderzoekt en leert van andere kinderen. Maar op een TOM school werken niet alleen de kinderen samen, ook de leerkrachten werken erg nauw samen. Teamwork wordt dat samenwerken ook wel genoemd.
De schoolomgeving is niet heel anders als het reguliere onderwijs. De klaslokalen zijn zodanig ingericht dat de leerlingen overal zelf bij kunnen. Verder wordt er veel gewerkt met computers. Moderne technologie staat centraal binnen het TOM onderwijs. De leerlingen moeten zoveel mogelijk zelf ontdekken waar ze allemaal hun informatie vandaan kunnen halen.
Pijler drie gaat daarom ook over de een krachtige leeromgeving binnen een TOM school. Bij de pijler leeromgeving gaat het erom een krachtige leeromgeving neer te zetten. Wat is de inzet van ICT? Welke methoden en materialen zijn geschikt? Hoe is de inrichting van het gebouw? TOM Onderwijs Anders streeft hierbij naar een ontwikkeling van:
Meer weten over ideeën en opvattingen over ICT binnen het basisonderwijs? Klik dan op de volgende link. http://www.ictenonderwijs.nl/Vives-artikel%207.htm
TOM scholen zijn lerende schoolorganisaties. - Op TOM scholen voelt men zich gezamenlijk verantwoordelijk, ook voor de materiële en financiële middelen - De organisatiestructuur is flexibel: mensen kunnen wisselen van taak, ze kunnen dingen doen die passen bij hun capaciteiten en voorkeuren, regels en structuren kunnen worden aangepast - Contacten met de omgeving worden als zeer belangrijk gezien - Men wil leren van andere organisaties - Het leren (de gedragsverandering) is wederzijds De school leert, doordat elke medewerker niet alleen zijn individuele taak beter uitvoert, maar als tengevolge daarvan ook andere leerkrachten anders gaan functioneren.
Kortom het TOM onderwijs streeft er naar om van zelfstandig werken naar zelfstandig en samenwerkend leren te gaan.
Een democratische leeromgeving zie je een klik verderop! http://www.youtube.com/watch?v=ShRgN7X7Tis
Bronnen http://www.franciscusschoolwoerden.nl/School/Tomonderwijs/tabid/24165/Default.aspx http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/30935-tom-onderwijs-anders-onderwijs-afgestemd-op-leerbehoeften.html http://www.minocw.nl/documenten/werkinonderwijs-doc-2003-tom.pdf http://www.youtube.com/watch?v=Fg0s6qp7BCk&feature=fvsr
|