Banner afbeelding

Teun van Schagen > Vakken > ICT Trends

Smartwatches onderzoek

Auteur: Teun van Schagen

Inhoud

Inleiding

Smartwatches zijn op dit moment een zeer populair onderwerp, daarom schrijf ik mijn verslag ook over smartwatches. Ik ga uitleggen wat een smartwatch is en waarom deze op dit moment zo populair zijn.

Maar zijn smartwatches blijvend of zullen we ze over enkele jaren weer vergeten zijn?

Daarna zal ik uitleggen waar smartwatches voor gebruikt worden, en waar ze in de toekomst nog gebruikt voor kunnen worden. Ook zal ik een overzicht geven van welke smartwatches er op dit moment op de markt zijn, en hoe deze verschillen van elkaar, nog een belangrijk punt is de gebruikersinteractie en software geregeld zijn op deze horloges.

Uiteindelijk zal ik met deze informatie komen op een conclusie, is de smartwatch een hype of een trend?

Wat is een smartwatch?

Wat is een smartwatch?
“While there is no commonly accepted definition of the term, a smartwatch, generally speaking, is a multipurpose device, usually worn on the wrist, that runs computing applications. With a smartwatch a user could have access to news, weather, sports, stocks, horoscopes, email and more.”

Een smartwatch is dus eigenlijk een kleine computer om je pols, vergelijkbaar met een smartphone, deze apparaten kunnen applicaties draaien net zo als een smartphone.

In het algemeen worden smartwatches gebruikt in een combinatie met een smartphone, en zijn er niet om deze te vervangen, ze worden vaak gebruikt om notificaties te laten zien en niet per sé om mee te bellen of berichten mee te verzenden. Smartwatches kunnen zich verbinden met andere apparaten veelal via WiFi en Bluetooth.

Smartwatches bestaan al langer dan dit jaar (2014), maar op dit moment zijn ze enorm populair; er wordt veel in de media gepraat over smartwatches en veel mensen (early adapters) kopen er zelfs al een.

Het is niet dat smartwatches uit het niks zijn gekomen, al in de jaren ‘80 waren er “smartwatches”, dit waren horloges met een simpel scherm die met een kabel verbonden konden worden aan een computer, veel functionaliteit hadden ze nog niet.

later, eind jaren 90 was er pas een echte smartwatch, de seiko ruputer kon apps in C draaien op het 102x64 pixels scherm.

Vanaf het jaar 2000 ging het snel met de ontwikkeling van smartwatches, microsoft Smart Personal Object Technology die tussen 2004 en 2008 standhield; een groot succes was het echter niet.

In 2009 en 2010 brachtten sony en samsung hun eigen smartwatch met kleuren LCD uit, deze konden zich tevens met mobieltjes verbinden.

In 2014 volgt de volgende grote stap, Android Wear; een besturingssysteem gespecialiseerd voor apparaten die gedragen kunnen worden.

Waarom zijn smartwatches nu populair?

Smartwatches zijn op dit moment populair omdat de technologie het toelaat.

We hebben eletronica die efficïent en tevens klein genoeg is om alles in een klein pakketje te stoppen en hiermee een redelijke tijd van de dag door mee te komen.

Smartwatches hebben veel potentie, zo kunnen ze gebruikt worden als hub voor meerde slimme apparaten, of voor medische toepassingen; hiervoor wordt in hoofdstuk 2.1 meer informatie gegeven.

Het is niet dat smartwatches zomaar populair zijn geworden, er zijn al eerder smartwatches gemaakt, maar toen werden ze niet populair. Zo is er in 2002 de SPOT van microsoft geweest die via radio signalen informatie kreeg. Helaas moesten klanten een duur abonnement nemen op deze service en bood deze niet genoeg om klanten tevreden te houden.

Ook marketing-anylse sites hebben vetrouwen in de markt voor smartwatches.

“Seattle - According to a new report from NextMarket Insights, the growing adoption of smartwatch software and wireless technologies by traditional watchmakers, the continued advancement of screen and mobile processor technologies and the strong expansion of smartwatches in the children and health/active lifestyle segments will drive the overall smartwatch market from 15 million watches shipped in 2014 to over 373 million by 2020.”

NextMarkt Insights verwacht dat de verkopen van smartwatches tussen 2014 en 2020 exponentiëel groeit, tot 373 miljoen exemplaren. Een reden die zij noemden was dat er jaarlijks zo’n 1 miljard reguliere horloges worden verkocht; omdat de technologie zich nu snel aan het vooruitstreven is zullen smartwatches bij een breder publiek in de smaak vallen en zullen zo steeds populairder worden.

Ook de website BusinessInsider verwacht dat de verkopen van smartwatches zullen gaan stijgen, zij verwachten een minder grote groei van de markt uitkomend op zo’n 92 miljoen exemplaren die verkocht worden in 2018.

Hun redenen hiervoor waren dat de smartwatch tamelijk onopvallend is en steeds meer aantrekt bij het publiek doordat zij bekend raken met het concept van de smartwatch.

Ook het feit dat 55% van de inwoners V.S. op dit moment een horloge draagt, draagt bij aan het feit dat er ruimte is op de markt voor smartwatches. Een andere trend als smartwatches op dit moment is het bezig zijn met gezond leven en sporten (grote bedrijven zijn bezig met het onwikkelen van apps over gezondheid, bijvoorbeeld Apple health en Google fit); ook hierbij kan een smartwatch van dienst zijn. Deze kan dienen als tracker voor bijvoorbeeld een fietsroute of kan vertellen wanneer je wat moet eten.

Deze 2 trends gaan goed samen en zorgen weer voor meer populariteit voor de smartwatch.

We zien nu dat smartwatches alles in zich hebben om een populair product van de toekomst te worden, en dit is ook een reden dat ze op dit moment populair zijn.

We kunnen dus concluderen dat smartwatches door een verschillend aantal redenen op dit moment populair zijn, mensen vertrouwen in het product en de markt van de smartwatch, deze bied genoeg functionaliteit en zal ook in de toekomst breed ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld medische doeleinden.

Wat voor toepassingen zijn er voor een smartwatch?

Hoe ziet de toekomst voor smartwatches eruit?

Welke smartwatches zijn er al op de markt?

Conclusie