Onbekend modelschip
|
Just for the fun |
Protesteer tegen de software patenten
die ervoor zullen zorgen dat vele websites gesloten worden
Bezoek FFII voor meer informatie |
Vergeten schipDoor een toeval kwam ik enige tijd geleden in het bezit van een modelbootje dat ongeveer 50 jaar geleden door een famillielid gebouwd werd. Het bootje had jaren ergens op een zolder gelegen en verkeerde in erbarmelijke staat. De romp vertoonde hier en daar grote spleten en de bovenbouw was gedeeltelijk gesloopt. Masten en diverse andere kleine onderdelen zijn in de loop der tijd verloren gegaan. Het schip is volledig opgebouwd uit triplex en verlijmd met beenderlijm. Uit de gaten in de spanten en valt uit te maken dat er ooit een motor heeft ingezeten. Als schroefaskoker heeft men een roodkoper buis gebruikt zoals je wel eens ziet als remleiding bij een vrachtwagen. Overal zat een dikke laag olieverf op en de binnekant van de romp was volledig met een kleverige soort vernis ingestreken. Het geheel zag er nog redelijk stevig uit en het hout van de romp was nergens aangevreten en dus besloot ik om het bootje zo goed mogelijk op te maken en min of meer in de oorspronkelijke staat te herstellen.WederopbouwBegonnen werd met de verf en alle loszittende stukken te verwijderen. De romp werd geschuurd tot het hout helemaal bloot was en de gaten werden gestopt met kneedbaar hout. Aan de binnenzijde werden alle spanten terug verlijmt met tweecomponentenlijm. Na plamuren met polyester, enkele lagen porienvuller en vooral heel veel schuren konden romp en dek met epoxy geschilderd worden.De schroefaskoker verwijderen bleek onmogelijk zonder het hele schip onherstelbaar te beschadigen dus werden in de bestaande koker aan de uiteinden bronzen bussen geplaatst waar de nieuwe schroefas zonder speling in kan draaien. Van de oorspronkelijke bediening van het roer was niets meer over, er was alleen te zien dat het bovendeks geweest moest zijn en om het geheel er een beetje netjes te laten uitzien werd de overbrenging tussen roerservo en roer met een ketting uitgevoerd. Patrijspoorten werden uit plexyglas vervaardigd en de reling is samengesteld uit stukken gesoldeerd koperdraad. Omdat van het originele schip de meeste kleine onderdelen verloren zijn gegaan is het moeilijk om het geheel weer samen te stellen. Heeft iemand dus nog een plan of een foto van een enigzins gelijkend bootje in zijn bezit aarzel dan niet om me te contacteren, elke tip is zeer welkom... |
||