Archief
|
Beste
mensen Wij
zijn weer terug uit Roemenië. We hebben veel gezien, veel kunnen doen en veel
inzichten gekregen. Op
maandag zijn we met Dr. Herman ( Janos) naar Budapest gereden, daar overnacht in
een ruimte van de Reformierte Kirche en de volgende ochtend naar Oradea. Bij de
grens geen enkel probleem, al onze pannen, gasstellen, bestek, servies,
incontinentiemateriaal, medicijnen etc. werden zonder probleem Roemenië
ingeloodst. Het Zigeunercentrum
Het
Zigeunercentrum draait vanaf 21 augustus 2002 officieel op initiatieven -zowel
op plaatselijk als districtsniveau- van de Reformierte Kirche.Er is een sociaal
werkende, Jozsef Nagy en een
part-time onderwijzeres, Kathy….. De sociaal werkende woont met zijn vrouw en
babydochter op het terrein van het centrum We
hebben een drietalige folder ( Hongaars, Roemeens en Engels) over de
activiteiten. Deze zijn onderverdeeld in cultuur, scholing, gezondheidszorg,
veiligheid, informatiecentrum en kerkelijk leven. In
het onderdeel scholing steunt Stichting Steungroep Nederland Roemenië
het centrum. Wij
hebben een aantal zaken geregeld en een aantal toezeggingen gedaan mits aan de
voorwaarden is voldaan. Regelingen:
Kinderen
krijgen tussen de middag i.p.v. thee met brood, soep met brood en margarine (
vitaminen). Tot half september heeft onze Stichting de gelden hiervoor ter
beschikking gesteld aan het Kerkelijk Bureau. De soepleverancier
declareert aan K.B., de beheerder van het centrum houdt de verstrekte aantallen
bij.
Geld via
K.B. ter beschikking gesteld om af en toe wat fruit of rauwkost groenten te
kopen
Geregeld
dat er serviesgoed,bestek, pannen , gasstel ,theedoeken etc. zijn
Aanschaf
van een butagasfles, nodig voor het gasstel, geen eigen middelen.
Koelvriescombinatie
gekocht ( Zanussi 160/50 liter )
Brandblusser
aangeschaft; is verplicht ( voor de opening zolang een geleend van de
Universiteit, na de controle door de veiligheidsambtenaar weer retour…)
Schoolbord
en flanelbord geregeld (was ergens anders over)
Schoolkrijtjes,
en schriften gekocht voor lopende jaar.
Knuffelbeestjes
en snoep uitgedeeld ,gratis verkregen balpennen uitgedeeld
Alle
verstrekte goederen blijven eigendom van het K.B. om te voorkomen dat bij
vertrek van een der medewerkers materiaal op persoonlijke titel meegenomen
wordt.
Van alle
aangeschafte artikelen worden bonnen aan het Kerkelijk Bureau gevraagd
/afgegeven om een doorzichtige administratie te bevorderen. Toezeggingen,
mits men uitgewerkte plannen overlegt.
Half
september is er een evaluatie of we doorgaan met soep/brood verstrekken. Zo ja,
dan gaan we overleggen of we soep voordeliger zelf kunnen koken i.p.v. via een
keuken betrekken; dit geeft de medewerkers van het centrum 3 maanden om een en
ander in de praktijk uit te proberen en plannen op te stellen. Communicatie met
de Stichting moet verlopen via e-mail.
Voor half
september wordt er via het K.B. een schoolfonds van 4 € per kind per jaar (nu
25 stuks) en 50 € algemene middelen gecreëerd. De gratis producten uit
Nederland zoals schriftjes, pennen, potloden etc. hoeven niet aangeschaft te
worden en houdt de leerkracht op voorraad.Per kwartaal wordt bezien of het
aantal kinderen wisselt en de bijdrage aan het fonds verhoogd moet
worden.Hiertoe hoort een administratie opgezet te zijn.(In Roemenië dienen
ouders zelf voor leermiddelen te zorgen, behalve schoolboeken die op de lagere
school via de overheid komen).
Voor juli
zorgt de Stichting voor een substantiële financiële bijdrage om hout aan te
schaffen. In de zomer is stookhout voordeliger dan ’s winters (scheelt 25 %)
maar geld om zomers te investeren voor de komende winter is er niet. Diegenen
die vorig jaar gelden ter beschikking gesteld hebben/ verantwoordelijk zijn voor
het stookhout zullen we ook deze zomer aanspreken op hun bijdrage.
Er staat
een bouwval op het terrein die men graag opgebouwd, hersteld wil zien. Als
Stichting willen we doelen zien waarvoor men de nieuw te creëren ruimte wil
gaan gebruiken alvorens fondsen te gaan werven. De taak om doelstellingen te
formuleren ligt o.a. bij de sociaal werkende. Wij hebben ook wel enkele
suggesties maar het is van groot belang dat men zelf
meedenkt en het zijn eigen verantwoordelijkheid maakt.
Voor juli
worden in Nederland aangeschafte ( want in Roemenië nog niet gezien)
rookmelders mee gegeven die op het Zigeunercentrum geplaatst zullen worden. Een
brandblusser is verplicht maar hopelijk nooit nodig… een melder is
vooruitzien… De
communicatie verliep moeizaam omdat de sociaal werkende slechts Hongaars en
Roemeens spreekt en wij steeds via een ander met hem communiceerden. Verder zijn
zijn managerstalenten nog niet tot ontwikkeling gekomen om het wat eufemistisch
uit te drukken… Deze
activiteit van het centrum is al in gang gezet, we hopen dat de andere t.z.t.
ook zullen volgen. Als Stichting stellen wij voorwaarden aan de hulp omdat de
nood groot is, de middelen beperkt zijn en betrokkenheid van de plaatselijke
mensen een voorwaarde is om structurele veranderingen op gang te brengen. De
Thuiszorg. Zoals
wij in de 1e nieuwsbrief aangaven kon er gestart worden met het
selecteren van sollicitanten voor de functie van sociaal werkende en
verpleegkundige. Helaas
bleef dit plaatselijk steeds op het ideeën niveau steken. Inmiddels
zijn wij, o.a. via de Stichting Roemenië Beraad Nederland
( waar we als Stichting lid van zijn geworden)en Stichting Oost Europa
Boskoop aan informatie gekomen dat Stichting Caritas in Oradea en
omstreken al een functionerende Thuiszorg heeft. Wij
hebben contacten gelegd, informatie in gewonnen en gezien hoe men werkt. Over
de provincie Bihor –waar Oradea in ligt- werken een aantal teams van
verpleegkundigen die een aanvullende opleiding genoten hebben voor Thuiszorg,
vooral omdat men veelal alleen werkt en zelfstandig beslissingen moet nemen. Voor
de stad Oradea ( 220.000 inwoners) zijn op dit moment voor de thuiszorg 2
verpleegkundigen beschikbaar en 1 huishoudelijke hulp. Een van de
verpleegkundigen doet , na aanvraag van arts, predikant, of familie een intake
om de zorgvraag vast te stellen , daarna wordt bekeken welke zorg ingevuld kan
worden. Doordat er veel te weinig mensen werken ( alweer een geld kwestie,
personeel kan niet betaald worden…) bestaat de thuiszorg veelal uit
wondverzorging, injecteren, bloedsuiker meten, bloeddruk meten etc. In
gesprek gaf men aan dat men graag
meer preventief wil werken bv. om doorligwonden te voorkomen.Het huidige
systeem functioneert al 5 jaar. Zodra
de vraag uit het veld beantwoord is of Caritas voor alle gezindten zal werken -Caritas is een katholieke stichting maar zoals de directeur
Jozef Rajna zegt: nood heeft geen religieuze richting…- willen wij als
Stichting het salaris van 2 verpleegkundigen voor de Thuiszorg in Oradea
garanderen. Dit betekent een uitbreiding van 100% van het verpleegkundig
personeel bij Caritas Oradea.Communicatie met Caritas Oradea gaat via email. Wij
hebben hiertoe besloten omdat de mensen die wij eerst benaderd hebben hun
plannen niet concreet konden maken en geen gebruik maakten van reeds
aanwezig structuren. Administratie werkzaamheden zijn nodig maar als de nood zo
hoog is zal men die tot een minimum moeten beperken, elk uur op kantoor
doorgebracht is een uur minder aan het bed… Caritas
is een grote organisatie die zeer veel sponsoren heeft en een doorzichtige, open
structuur. Personeel krijgt een salaris wat soms net op het minimum niveau ligt,
maar dat wel volledig “wit”is. Men is verzekerd voor ziektekosten, bouwt
pensioen op en betaald belasting. Men
zegt dat 60 % van de werknemers in Roemenië in het grijze circuit werkt,
waardoor de overheid weinig belasting inkomsten heeft en daardoor moeite heeft
toegezegde pensioenen voor bejaarden, gehandicapten etc. uit te betalen. Globaal
betaald men 40% belasting en premie. Volgende stappen van de StichtingWij
proberen aan te haken bij de Stichting Oost-Europa Boskoop die waarschijnlijk
begin Juli een transport naar Oradea zullen versturen. Zodra wij duidelijkheid
hebben over de manier van opslag en verdeling van de goederen ter plaatse kunnen
wij hiervoor definitieve stappen ondernemen. Het betekent dat onze Stichting een
deel van de transportkosten – in verhouding tot de ingenomen ruimte- voor onze
rekening zullen nemen. Wat
voor ons niet duidelijk geworden is in hoeverre men bereid is om “te delen”
bij de diverse kerkelijke deelgemeenten Op
deelgemeente niveau lijkt men nogal eens voor zichzelf reserves van goederen op
te slaan terwijl bijv. enkele kilometers verderop gebrek aan deze goederen is.
Alleszins begrijpelijk gezien de historie van Roemenië maar niet functioneel. Onze
vraag is steeds: geef aan welke goederen je nodig hebt en waarom
, dan zullen wij zien of we hierin kunnen bemiddelen dan wel kunnen sturen. Het
lijkt alsof veel transporten goederen brengen die ooit weleens van pas kunnen
komen… Daar zijn de transportkosten echter te hoog voor: een transport van 1
vrachtwagen +/_ 80 kuub = + /_ 2500 €. Rest
ons nog te zeggen dat we een fijne week gehad hebben, veel aardige, gastvrije en
betrokken mensen ontmoet hebben. Ons weer bewust geworden zijn van de rijkdom
die wij hebben op materieel niveau. Ook bezoeken in de regio lieten veel goede
indrukken na, met zeer beperkte middelen wordt bijvoorbeeld in een tehuis voor
bejaarden een thuis gecreëerd. Oradea
is een prachtige stad die momenteel met Unesco gelden veel gebouwen die een
cultuurhistorische waarde hebben laat restaureren. Zoals
het er nu uitziet hopen wij in week 39 weer naar Oradea te gaan. Tussentijds
hebben wij contact met Dr. Herman die regelmatig van Nederland naar Oradea
reist. Dit is een hele lange brief, en tevens een reisverslag. Jan is bezig met een website, daar zullen ook enkele foto’s op geplaatst worden. Zoals jullie zien wordt er veel werk verzet, we zijn blij met alle toegezegde en ontvangen gelden, we zullen er als “goede rentmeesters” zorg voor dragen dat het op de goede plaatsen komt. We hopen ook dat door ons enthousiasme een ieder die deze nieuwsbrief leest bijdraagt aan de groei van de Stichting, op welke manier dan ook. Wij
zouden graag zien dat onze vaste donateurbestand groeit…..,elke bijdrage is
welkom. Als
jullie mogelijkheden zien ideeën hebben om op welke manier dan ook gelden te
genereren voor Stichting Steungroep Nederland Roemenië, laat het ons dan a.u.b.
weten. Een
hartelijke groet, ook namens Jan, Coby |