Volkswagen Tiguan Concept

Volkswagen toont op de Autoshow in Los Angeles de Tiguan Concept. Het is de opmaat voor de midi-SUV die volgend jaar de strijd aangaat in de klasse van de Toyota RAV4.

Vanaf medio volgend jaar mengt Volkswagen zich in de strijd in de klasse van de midi-SUV’s. Daarvoor is de Tiguan ontwikkeld. Op de autobeurs in Los Angeles, toont VW daarvan deze concept car, die maar nauwelijks verschilt van het productiemodel. Die zal natuurlijk wat minder dik en uitbundig ogen dan deze opwarmer. Het vele chroom op de neus en de indrukwekkende 19 inch wielen, zien we in elk geval niet terug op de productieauto.
De Tiguan Concept is 4,40 meter lang, 1,85 meter breed en 1,69 meter hoog. Daarmee is hij een flink maat groter dan een Golf. Volkswagen roemt bij het nieuwe model de kwaliteiten op het asfalt, maar meldt ook dat hij niet schikt van een flink stuk onverhard.
Binnenin dicht Volkswagen de Tiguan zelfs MPV-kwaliteiten toe. Zo kan de achterbank worden verschoven en wanneer die bank is neergeklapt, is er ruimte voor bagagestukken met een lengte van maximaal 2,5 meter.


De Volkswagen Passat R36

Volkswagen heeft de allersnelste Passat onthuld: de R36. De super-Passat heeft specificaties waar de concurrentie niet blij van zal worden…

De Volkswagen Passat R36 krijgt een 3,6-liter zescilindermotor met directe inspuiting. Het blok levert maar liefst 300 pk, 20 pk meer dan de Vectra OPC dus. Het vermogen wordt in tegenstelling tot bij de Opel Vectra OPC over vier wielen verdeeld. De R36 krijgt standaard de DSG-versnellingsbak.
Door al dit technische geweld kan de Sedan in 5,6 seconden naar 100 kilometer per uur sprinten, de Variant doet daar 0,2 seconden langer over. De topsnelheid is, zoals bij de meeste snelle Duitse auto’s, begrensd op 250 kilometer per uur.
De Passat R36 wordt gemaakt door Volkswagen Individual, een team ingenieurs dat is gespecialiseerd in snelle modellen.
Volkswagen presenteert de auto op de Motorshow van Essen. De super-Passat verschijnt in het tweede kwartaal van 2007 op de Duitse markt. De snelle Passat kan dan als sedan of variant worden besteld. De Nederlandse importeur vertelde ons dat de snelle Passat waarschijnlijk ook naar Nederland komt.


Volkswagen toont Neeza Concept Car

Op de Autosalon van Peking laat Volkswagen de Neeza zien. De Neeza is een flink uit de kluiten gewassen SUV.

De Neeza valt vooral op door de zogenaamde ‘suicide doors’, dus door naar achteren openende achterportieren. Het interieur is net zoals in MPV’s flexibel. De voorstoelen kunnen bijvoorbeeld worden gedraaid zodat er een kleine zithoek ontstaat.
Volkswagen laat verder niet veel los over de Neeza. Of we in de toekomst elementen van de Neeza in andere Volkswagens tegenkomen, is daarom niet bekend.


“Diesel voor Audi R8”

In de Italiaanse pers wordt beweerd dat Audi een diesel voor de R8 in overweging neemt.

In de Italiaanse autopers vertelt Wolfgang Hatz, die bij Audi aan het hoofd van de motorenontwikkeling staat, dat het merk overweegt een diesel in de R8 te gaan leveren. De R8 is een hommage aan de Le Mans-overwinningen van het merk. Dit jaar gebeurde dat voor het eerst met een dieselmotor. Een diesel zou dus een logische keuze zijn. Wanneer de R8 werkelijk van zo’n motor wordt voorzien, is het voor het eerst dat een sportauto van dit kaliber met dieselmotor leverbaar wordt.
Hatz hoopt met deze stap de acceptatie van diesels op een hoger plan te brengen. De meest voor de hand liggende motor voor de R8 zou de 6,0-liter V12 van Audi zijn die 500 pk levert en een maximale trekkracht levert van 738 Nm. Die krachtbron is kortgeleden voorgesteld in de Q7.


Koning der GTI’s: Golf R GTI

Vorig jaar veroverde Volkswagen de SEMA-autoshow met twee spectaculaire modellen: een Golf en een Passat met 500 pk. Ook nu is het weer raak, in de vorm van de Golf R GTI en de Thunder Bunny, ook op basis van de Golf.

De R GTI is ontwikkeld door Volkswagens designstudio in Californië. De R GTI heeft carrosseriedelen van koolstofvezel, een raceonderstel en een race-interieur voor vierpersonen.
Ook de 2,0-liter T-FSI motor uit de Golf GTI is flink aangepast. Door montage van een grotere turbo pompt het viercilinder motorblok er 375 pk uit. Bij gebruik van racebrandstof met een hoger octaangetal bedraagt het vermogen zelfs 400 pk. Het maximumkoppel is 460 Nm. Met deze motor bereikt de Golf R GTI in 4,8 seconden de honderd kilometer per uur.
Verder heeft de designstudio de Golf verlaagd en 19 inch wielen gemonteerd. De auto gaat niet in productie, maar sommige van de getoonde onderdelen kunnen wel los worden besteld.
De Thunder Bunny doet het iets rustiger aan, met een 2,5-liter V5 motor. De V5, die we ook kennen uit de vorige generatie Golf, levert door montage van een turbo 225 pk. Een nieuwe koppeling en Quaife-sperdifferentieel moeten ervoor zorgen dat de wegligging van de speciale Golf niet lijdt onder het hoge vermogen. Brembo-remmen zorgen ervoor dat de Thunder Bunny ook weer snel tot stilstand komt bij een noodstop. Ook dit model zal waarschijnlijk niet in productie gaan.

Konings-GTI: Golf R GTI

Volkswagen R GTI en Thunder Bunny


Jubileum-GTI naar Nederland

De speciale Golf GTI, de Edition 30 met 230 pk, wordt volgend jaar ook in Nederland leverbaar. Hoeveel exemplaren er komen van de gelimiteerde versie is nog niet bekend.

In mei van dit jaar presenteerde Volkswagen tijdens een meeting ter ere van het 30 jarige jubleum van de Golf GTI een speciale uitvoering met een tot 230 pk opgevoerde motor. Ook het uiterlijk van de GTI Edition 30 is aangepast. Zo heeft hij zwarte 18 inch wielen en extra skirts aan de bumpers. Uiteraard beschikt de gelimiteerd leverbare versie over Edition 30-labels. Met de getunede 2.0 TFSI sprint de GTI Edition 30 in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h. Ook het interieur wordt aangepast. In mei kondigde Volkswagen hem aan als concept, maar nu is bekend dat hij in productie gaat. Bij de importeur kunnen ze nog niet zeggen hoeveel er precies naar Nederland komen, alleen dat hij in 2007 komt en dat kopers kunnen kiezen uit twee soorten 18 inch lichtmetalen wielen. Beide zijn zwart, het ene soort heeft kruisspaken de andere vijf gewone spaken. In ´hot hatch´-land Engeland worden overigens maar liefst 1.500 Edition 30´s geleverd.

Volkswagen Golf GTI Edition 30