Trams in het Openluchtmuseum


Klik op de foto voor een groter formaat.

In 1993 begon het Openluchtmuseum te Arnhem te denken aan een manier om het grote oppervlak van het museum geschikt te maken voor gehandicapten. Naar aanleiding van deze gedachte heeft het museum een replica van de Arnhemse tram gebouwd en men rijdt met enkele museumtrams. Van de Arnhems tram was geen exemplaar meer voorhanden, die waren alle in de oorlog verloren gegaan. In maart 1996 werd het hele trambedrijf geopend.Men heeft gekozen voor een ringvormig tracé welke het terrein bijna aan de rand omcirkeld. Omdat slechts een kant op gereden word moeten de trams af en toe gekeerd worden, dit om eenzijdige slijtage te voorkomen, en hiervoor is er een keerdriehoek aangelegd. De vele scherpe bochten die door de keuze van het tracé onontkoombaar zijn zorgen ervoor dat de trams veel spoorkruip geven, dat is het piepen in bochten. Daardoor hoor je de trams wel makkelijk aankomen. Men bezit in totaal een aardige verzameling trams zodat er een frequente dienstregeling gereden kan worden. Voor onderhoud staan de trams in de replica van de remise op het terrein. Website van het Openluchtmuseum: www.openluchtmuseum.nl. Foto's © Dieter de Jong, Jasper Kooderings Clemens en Kees Doornenbal.

Foto © Dieter de Jong.

 Foto © Dieter de Jong.

 

 Foto © Dieter de Jong.

 

 Foto © Dieter de Jong.

 

 Foto © Jasper Kooderings Clemens.

 

Foto © Jasper Kooderings Clemens.

 

Foto © Jasper Kooderings Clemens.

 

Foto © Jasper Kooderings Clemens.

 

Foto © Kees Doornenbal.

Foto © Kees Doornenbal.

 

Foto © Kees Doornenbal.

 

Foto © Dieter de Jong.

 

Foto © Dieter de Jong.

Foto © Dieter de Jong.


© 2004-2006 Maarten Doornenbal                                                                                                                                vorige       home       omhoog