Over Mij

Ik ben Michaël van Diemen, 17 jaar en woon momenteel in Amsterdam Noord. Ik ben geboren in Heerhugowaard en heb daar zeventien jaar gewoond. Mijn ouders zijn nu vijf jaar gescheiden en ik woon samen met mijn twee zussen bij onze moeder. Mijn vader is in januari 2007 opnieuw getrouwd en woont nog in Heerhugowaard, hij is voorheen chef-kok geweest en nu de vertegenwoordiger van een horecagroothandel. Mijn moeder is in november 2010 getrouwd en toen met ons naar Amsterdam verhuist, ze werkt op het Stedelijk Dalton College Alkmaar als begeleider van begaafde kinderen. Ik ben Jehovah’s Getuigen uit de gemeente Amsterdam-Nieuwendam.

Studie

Ik heb mijn HAVO afgerond in 2010 op het Stedelijk Dalton College Alkmaar. De eerste twee klassen heb ik afgemaakt op Han Fortmann van het Trinitas College in Heerhugowaard. Ik kan snel nieuwe dingen oppakken en bijleren via practicum. Het leren uit een boek, of ‘droge stof’. Dit heb ik vanuit mijzelf maar ook omdat ik op de middelbare niet heb leren leren. In de tweede zei een jongen tegen mij dat het maken van je huiswerk niet nodig was, dat je het wel zou redden met leren. Ik heb de oefeningen en de praktijk nodig en dit was dus niet gelukt en het werd een jaartje doubleren. Ik wil niet een bepaalde hoeveelheid tijd vrijmaken in de week voor schoolwerk. Als meer nodig is dan word er meer gedaan, en als minder is dan word er minder gedaan. Ik blijf wel mezelf oefenen met programmeren en nieuwe dingen uitzoeken buiten het schoolwerk om. Op de middelbare school heb ik heel weinig gedaan, als ik me goed concentreerde bij een toets dan kon ik een 6 of een 7 halen, als het onderwerp de interesse had dan was het een 8 of een 9. Er is dus weinig reden geweest om me hard in te spannen en dat is dus ook nu nog wat lastig af en toe.

Persoonlijke kenmerken

Ik ben in groep zes al begonnen met programmeren in BlueJ, en heb dus al een tijdje achter de rug met programmeren. alleen ging het toen veel oppervlakkig dan. In de brugklas heb ik les gehad met informatica om te leren werken met frontpage en het bouwen van website’s. In de 4e en de 5e klas is daarna BlueJ weer aan bod gekomen, maar de informatica lessen waren niet van een niveau wat enigszins op de hogeschool lijkt.

Ik ben in groep drie getest op IQ, waaruit is gebleken dat ik hoogbegaafd ben met 145+ punten. Hoogbegaafd heeft te maken met een andere manier van nadenken en op een ander tempo, niet perse met betere prestaties dan anderen. Dit maakt de communicatie vaak wat lastig, omdat niet alles begrepen word. Ik kan snel dingen oppakken door goed op te letten en te analyseren, dan kunnen er nuttige tips komen zonder duidelijk begrip van hoe iets werkt.

Ik heb een hoop fantasie en creativiteit. Het kan de vrije loop gaan en allemaal grappen gaan uithalen maar, met het verzinnen van een idee en nieuwe oplossingen zoeken komt het op oplossingen waar anderen niet op komen.

Leerstijl van Kolb

Volgens de test over de leerstijlen van Kolb heb ik een creatieve leerstijl. Dit houdt in dat ik het liefst mijn fantasie gebruik met het leren. Door te kijken en te denken kom ik er achter hoe iets in elkaar steekt en hoe het werkt, daarna laat ik mijn fantasie en gevoelens de vrije loop en komik met creatieve oplossingen waar anderen niet aan hadden gedacht.

Terug naar School