(volgens de STAR(R) methodiek)
Situatie - Tijdens het maken van mijn eigen website vond ik het erg leuk om verschillende menuutjes en linkjes te maken. Je was daar erg vrij in. Ik vind het nou eenmaal leuk om mijn eigen creaties te tonen. Taken - Taken worden uitgevoerd zoals ze moeten worden uitgevoerd. Wanneer er sprake is van vrijheid in de opdracht, dan laat ik mijn creatieve kant zien. Activiteiten - Ik pak de opdrachten aan door er veel tijd aan te besteden, en door er ook vroegtijdig mee te beginnen. Resultaat - Bijvoorbeeld het resultaat van blok 1 was een eigen website die ik naar mijn eigen smaak heb ingericht en gerealiseerd. Reflectie - Er waren toen positieve reactie op mijn website, zelfs van medestudenten. Dat geeft toch wel een goed gevoel. Ik weet dat ik creatief ben, dat was ik vroeger al.
(volgens de STAR(R) methodiek)
Situatie - Bijvoorbeeld bij het bouwen van mijn website in het eerste blok, daarmee Was ik echt kwaliteits en prestatiegericht bezig. Ik wou zorgen voor een website die profesioneel oogt en die overzichtelijk was voor de gebruiker. Taken - De taken die ik had om de website af te ronden kostte veel vrije tijd. Zoals Het finetunen, het bewerken van mijn foto’s en het typen van de tekst. De hele website was binnen een week gebouwd. Behoorlijk prestatiegericht. Activiteiten - Door prestatie en kwaliteitsgericht te werken met oog op detail van de website. Nog het aanpassen van kleine dingetjes op het laatste moment om te zorgen voor een optimale kwaliteit. Resultaat - Het resultaat waren vier enthousiaste docenten die het helemaal geweldig vonden. Reflectie - De laatste weken voor de presentatie waren wel redelijk stressen geblazen maar uiteindelijk was ik zéér tevreden over het resultaat.
(volgens de STAR(R) methodiek)
Situatie - Thuis werkt ik zelfstandig aan mijn opdrachten en heb regelmatig contact met mijn medestudenten voor meer uitleg of informatie. Ik luister graag naar andermans ideeen en probeer daarop in te spelen met mijn eigen ideeen om samen tot een uitwerking te komen. Taken - In blok 2 moesten we een server bouwen wat onderdeel was van een project. Ik zat samen met een andere jongen in een groepje, en onderling hebben wij de taken verdeeld. Mijn taak was het ontwerpen van een werkplek voor docenten en het vastleggen van het netwerk. Activiteiten - De werkplek voor de docenten heb ik voornamelijk zelf v erzonnen. Daarna heb ik het overlegt met mijn medestudent en die ging akkoord. Resultaat - Het resultaat was uiteindelijk een voldoende voor ons project. Reflectie - De manier van samenwerken was erg goed tussen mij en mijn medestudent. We communiceerde via de computer over wie wat gaat doen en wanneer het af moest zijn. We zorgde er altijd voor dat de opdrachten een dag voor de inleverdatum klaar waren zodat we nog tijd over hadden om het op school samen na te kijken en eventueel verbeteren.
(volgens de STAR(R) methodiek)
Situatie - Bij het vak programmeren (blok 2) had je ook enige vrijheid in het maken van de opdracht. Je kon de interface van bepaalde opdrachten zelf aanpassen en dat was dan ook wel leuk. Na het maken van de gewone schoolopdrachten ging ik vaak nog zelf verder met ontwerpen en het bedenken van software programma’s. Taken - Mijn taak was om een programma zodanig te programmeren dat de computer elk willekeurig getal met elkaar kon laten vermenigvuldigen, optellen, delen of aftrekken. Activiteiten - Dit heb ik aangepakt door alle lessen te volgen en het huiswerk op tijd af te hebben en het huiswerk na te laten kijken en vervolgens thuis uitproberen.. Resultaat - Het resultaat was een aantal goed werkend programma’s die ook eventueel uitgebreid konden worden met zelf toegevoegde functies. Reflectie - Ik ben zeer tevreden over het resultaat wat ik geboekt heb met het vak programmeren. Ik hoorde dat er veel mensen waren die over dat vak struikelde, maar ik had er geen enkele moeite mee.
(volgens de STAR(R) methodiek)
Situatie - Tijdens de lessen van programmeren moesten we programmacode schrijven. We leerden bij deze lessen de theorie van programmeren en moesten het uiteindelijk thuis uit proberen of de code’s werkte. Taken - Het schrijven van de programmacode met pen op papier en het thuis uitproberen. Het ontwerpen deden we op school en het realiseren thuis. Activiteiten - We kregen tijdens de les te zien wat de juiste manier was om programmacode foutloos te schrijven, en wat de belangrijkste aspecten zijn. Resultaat - De resultaten waren foutloze (basis)software programma’s die hun functies uitvoerde waarvoor ze geprogrammeerd werden. Reflectie - Ik heb veel geleerd in het tweede blok, en ben er ook van overtuigd dat ik het onderdeel programmeren later wil toepassen.