Het bornem van weleer...

 
 

Het is de bedoeling dat de leerlingen iemand uit hun omgeving interviewen. Ze gaan op zoek naar leuke anekdotiek uit het leven van deze persoon. Hoe was het toen hij naar school ging? Wat droegen de mensen? En waarom je altijd naar meneer pastoor moest luisteren? Een belangrijke voorbereiding is hier noodzakelijk. Waarom zouden we het er niet op wagen om de burgemeester te interviewen? Het spreiden van de leeftijd van de geïnterviewden draagt bij tot een breder geschiedkundig perspectief.


Na een eerste gesprek start de zoektocht naar extra info over de  aan bod gekomen gebeurtenissen . De leerlingen kunnen eventueel een tweede gesprek houden, waar dieper kan worden ingegaan op bepaalde feiten . Vervolgens schrijven de leerlingen dit gesprek uit. Ze proberen het uitgeschreven gesprek om te zetten naar een meer leesbaar geheel (selectie van de beste vragen, samenvatting).


Alle teksten worden gebundeld en voorzien van dezelfde opmaak. Het rangschikken van de onderwerpen en kan eventueel via “tijdsbalken” hoeft niet per persoon. Bij het boek wordt tevens een presentatie gemaakt van maximum 2 slides per persoon. De voorstelling van het boek naar leerlingen,ouders, pers,... toe kan hiermee gebeuren.

 

Het project

6 januari 2009