Laat je (ook) vouwen?


Door: Kjeld van Druten (oktober 2000)
 

Tegenwoordig laten steeds meer springers hun chute vouwen door packers. Behoor jij tot deze groep? Let dan even op.

De service van een parachute laten vouwen door een vouwer of packer bestaat in Nederland nog niet zo heel lang. Midden jaren '90 kwamen de eerste lieden die zich hier min of meer fulltime mee bezig gingen houden. Veelal waren en zijn dit jonge springers met een groot gebrek aan geld en een overschot aan tijd. Vroeger werd het vouwklusje ook wel eens uitbesteed, maar meestal in ruil voor één of meerdere biertjes. Vandaag de dag kost een sportrig over het algemeen Fl 7,50 een leerlingenrig Fl 10,- en een tandem Fl 12,50 tot 15,-. Dit lijkt een hoop geld en men kijkt soms jaloers naar de dagen dat packers 50 of meer chutes vouwen. Snel verdiend zegt men en voor dat geld wordt vaak een uitstekende en niet vroegtijdige opening verwacht. Maar is het wel zo simpel?
Als vouwer wordt van je verwacht dat je alles kunt vouwen, van een tandem met een 420 sq.ft. tot een Extreme 75, in alle soorten rigs. Een beetje ervaring met paktesten ontwarren is wel zo handig als je een beetje wilt kunnen leven van vouwen. Daarnaast het controleren van het materiaal van halve remmen en loopjes tot bridle-attachment en velcro en zo fungeer je als voorportaal voor de rigger. Een goede packer doet het allemaal en daar betaal je hem ook voor.

Trends
De laatste jaren is het vouwen snel populairder geworden als gevolg van:
· de snelheid van vouwen (je kunt snel weer omhoog)
· de betrouwbaarheid (wie vaak vouwt, vouwt beter)
· springmentaliteit (12 trainingssprongen op 1 dag maken)
Met het populairder worden van het vouwen zijn ook een aantal zorgelijke ontwikkelingen in gang gezet:
1. springers kunnen niet meer zelf vouwen of zelfs hun halve remmen zetten
2. onverschilligheid ten aanzien van materiaal qua onderhoud
3. onwetendheid ten aanzien van materiaal qua functie
4. back to back willen springen met 1 rig

ad1.
Vouwen is een trucje waar je beter en sneller in wordt door het vaak te doen en slechter door het minder te doen. Sommige para's hebben inmiddels een spiraal omlaag bereikt: doordat ze altijd laten vouwen kunnen ze het steeds minder makkelijk zelf, waardoor ze nog vaker laten vouwen. Dit leidt ook tot puntje 3 dat straks aan bod komt.
ad2.
Zolang hij open gaat is er niets aan de hand lijkt een motto van de laatste 2 jaar te worden. Het verontrust en verbaasd de packers zeer dat adviezen voor onderhoud genegeerd worden door springers. De volgende gevallen illustreren dit:
· een pilotchute die extreem goed gecocked moest worden, omdat dit anders tot een pilot in tow zou leiden. De reparatie / modificatie liet enkele maanden op zich wachten, doordat de springer hier blijkbaar niet zo'n grote prioriteit aan stelde.
· een BOC pouch die dusdanig strak zat dat de pilotchute er op een extreem platte manier in moest, omdat dit anders tot een hardpull zou leiden, wat al twee keer gebeurd was en leidde tot een reserve-ride. Argument: "het is niet mijn setje en het wordt binnenkort toch verkocht". Bof jij even als koper.
· gaten in pilot-chutes en hoofdkoepels waarmee wordt doorgesprongen tot men ook daadwerkelijk hinder ondervindt (trage openingen, pilot in tow)
Dit soort gedragingen noodzaken packers om materiaal voor te leggen aan een rigger, in de hoop dat deze het materiaal ground. Hier maak je als packer niet altijd vrienden mee. Overigens moet wel vermeld worden dat het merendeel van de springers blij is met onderhoudtips en deze ook snel laat uitvoeren.
ad3.
Als je altijd je chute laat vouwen vervreemd je van je springmateriaal. Hierdoor zien mensen soms niet meer in waarom een 120 sq.ft parachute niet meer in een 170 sq.ft container past, waarom een bepaald systemen (split bag of velcro) hinderlijk zijn om te vouwen en het jezelf en je vouwer daardoor moeilijker maken dan nodig. Of waarom een handdeploy op de beenband in combinatie met versleten velcro levensgevaarlijk kan zijn als je gaat freeflyen. Bij de aanschaf van nieuw materiaal zijn dit soort materiaalervaringen erg belangrijk (ook voor veiligheid!) en met name de onervaren mensen moeten deze inzichten toch zien te krijgen.
ad4.
Packers vouwen best snel en best veel (het officieuze Nederlands Record staat op 100 op 1 dag). Hierdoor krijgen sommige springers weleens het idee dat ze back to back kunnen gaan springen met 1 rig. Niets is minder waar. Het komt niet altijd voor dat een packer op je staat te wachten en dan nog heeft hij al gauw 5 minuten nodig om het klusje te klaren. Met name leerlingen zijn nog weleens aan het pre-manifesten, terwijl hun chute nog open is. Hierdoor brengen ze zichzelf en de packer(s) in tijdnood. Informeer dus eerst even hoe lang het gaat duren en manifest dan pas.

Veiligheid
Als aan bovengenoemde punten wat aandacht besteedt wordt maak je het een packer mogelijk om snel en veilig te vouwen en naar een "malfunctionratio" te gaan variërend van 1:1000 tot 1:3000. Dit ligt ver boven het gemiddelde van 1:500 (?) en is het gevolg van veel ervaring.
Overigens wil dit niet zeggen dat je de reserveprocedure wel kunt vergeten. Een packer is namelijk niet voor iedere malfunction verantwoordelijk. Een parachute kan om verschillende redenen minder goed open gaan:
Onstabiele openingshouding
Vooral zwaar beladen elliptische koepels stellen hoge eisen aan de piloten hiervan, zowel qua lichaamshouding als daarna (actief sturen tijdens de opening via de beenbanden). Een onstabiele houding resulteert al snel in een twist en met zo'n kleine chute al snel tot een reserve.
Vraag je dus altijd af of je nu wel zo'n klein chuutje nodig hebt / kunt handelen.
Niet stil liggen als je opent
Dit is iets wat ook bij (zeer) ervaren mensen vaak voorkomt en waar ze zich niet of nauwelijks van bewust zijn. Meestal is de klacht een harde opening met een twist erbij. (Helaas) klinkt het alleen soms wat ongeloofwaardig als je als packer met je paar honderd sprongen iemand met een paar duizend sprongen staat te vertellen dat hij niet in tracking moet openen.
Weersomstandigheden
Temperatuur en luchtvochtigheid bepalen o.a. hoe hard een opening is. Dit is soms maar ten dele op te lossen door anders te vouwen.

Samenvattend
· Ken je materiaal
· Zorg dat het in goede staat verkeerd
· Luister naar onderhoudsadviezen van een packer
· Geef een packer feedback over je openingen, zowel goed als slecht, daar wordt de packer een betere packer van en jij een gelukkigere klant

De vouwploeg van Texel,
Robert Peters, Rhys Brady, Kjeld van Druten

vragen: thinairskydiving@hotmail.com