Beste meneer/mevrouw,

Zoals u wellicht al in mijn e-mail heeft gelezen ben ik aan het afstuderen als arbeids- en organisatiepsychologe aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Momenteel ben ik bezig met mijn masterthese met als onderwerp ‘Work engagement’ (bevlogenheid op het werk) en de achterliggende factoren van work engagement. Mijn onderzoek richt zich specifiek op middelbare school docenten.

Bij deze wil ik u vragen of u mij alstublieft wilt helpen met mijn onderzoek door onderstaande vragenlijst in te vullen. Het kost u ongeveer 5 tot 10 minuten en ik ben er ontzettend mee geholpen!!!! (Ingevulde vragenlijsten kunt u deponeren in het postvakje van Hans Abbink)

Met vriendelijk groet,

Laureanne Abbink

 

HARTELIJK DANK VOOR U MEDEWERKING!!!!!!!!!

 


PERSOONS – EN BEROEPSGEGEVENS

1. Wat is uw geslacht?

Man Vrouw

2. Wat is uw leeftijd?

3. Wat voor een opleiding heeft u gevolgd?

4. Hoeveel jaar bent u reeds in het onderwijs werkzaam?

5. Hoelang bent u op uw huidige school aaneengesloten werkzaam?

6. Wat is uw huidige functie op deze school?

(Leraar bovenbouw, Leraar onderbouw, vakleraar, of anders...)

7. Wat is de omgang van uw formele aanstelling?

8. Hoeveel procent geeft u daarvan les?

 

 


In welke mate voelt u zich bij de uitoefening van uw werk belast door de volgende aspecten?

Omcirkel het cijfer (0 tot 6) dat het meest op u van toepassing is.


1. Gebrek aan tijd voor voorbereiding van lessen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

2. Gebrek aan tijd voor het bestuderen van nieuw lesmateriaal

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

3. Gebrek aan tijd om aandacht te besteden aan individuele leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

4. Het beslag dat door het werk gelegd wordt op de vrije tijd.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

5. Gebrek aan tijd om werk van leerlingen na te kijken.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

6. De beschikbare tijd is niet toereikend om het werk goed te doen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

7. Te weinig tijd voor het volgen van bij- en nascholings-cursussen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

8. Straf moeten geven aan leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

9. Agressief gedrag van leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

10. Gebrek aan interesse en motivatie van de leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

11. Te geringe capaciteiten van leerlingen voor het schooltype waar ze op zitten.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

12. Niet adequaat reageren van leerlingen op de les.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

13. Ongewenste reacties van leerlingen op waarschuwingen en straf.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

14. Moeilijke klassen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

15. Vernielzuchtig gedrag van leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

16. Storend gedrag van leerlingen tijdens de les.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

17. Grote verschillen in capaciteiten tussen leerlingen binnen een klas.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

18. Leerlingen die zich voortdurend misdragen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

19. Voortduren een aantal moeilijke leerlingen in de gaten moeten houden.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 

20. Het gebrek aan concentratie bij de leerlingen.

0 - Niet van toepassing
1 - Niet
2 - Nauwelijks
3 - In enige mate
4 - In sterke mate
5 - In zeer sterke mate

 


De volgende stellingen gaan over uw school en de omgang met uw collega’s.

Selecteer het cijfer (1 tot 5) dat uw mening het beste weergeeft.


21. Ik vraag mijn collega's om advies als ik dat nodig acht.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

22. Het onderlinge contact tussen mij en mijn collega's ervaar ik als prettig.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

23. Ik praat over vertrouwelijke dingen met mijn collega's.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

24. Collega's komen bij mij voor steun en advies.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

25. Als ik mij gespannen voel en onder druk sta, dan is er een collega met wie ik dat kan delen.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

26. Ik kan goed omgaan met mijn collega's.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

27. Sociale contacten met collega's zijn voor mij waardevol.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

28. Bij de meeste collega's voel ik mij op mijn gemak.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

29. Ik kan gemakkelijk een gezellige sfeer scheppen met mijn collega's.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

30. Ik word door mijn collega's gewaardeerd.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

31. Als het nodig is kan ik rekenen op mijn collega's.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 


De volgende vragen hebben betrekking op het welzijn op het werk.

Selecteer het cijfer (1 tot 5) dat uw mening het beste weergeeft.


32. In mijn huidige baan kan ik mijn ambities als leraar kwijt.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

33. Ik ben steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen in mijn werk.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

34. Bij moeilijkheden op mijn werk span ik mezelf extra in en blijf proberen.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

35. Ik kan mijzelf als leerkracht voldoende ontplooien.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

36. Ik stop veel energie in het bijblijven van de nieuwste ontwikkelingen.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

37. Mijn werk biedt mij de mogelijkheid nieuwe dingen te leren.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

38. Ik treed zelfstandig op in mijn werk.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

39. Ik heb het gevoel dat ik op school de dingen naar mijn hand kan zetten.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

40. Op school neem ik mijn eigen beslissingen.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

41. Ik bepaal zelf hoe hard ik werk.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

42. De schoolleiding bepaalt in belangrijke mate hoe ik mijn werk doe.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

43. Ik heb het gevoel geen invloed te hebben op zaken die direct met mijn werk te maken hebben.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 

44. Ik geef mijn eigen persoonlijke invulling aan het werk.

1 - Geheel mee oneens
2 - Mee oneens
3 - Eens noch oneens
4 - Mee eens
5 - Geheel mee eens

 


De volgende uitspraken hebben betrekking op hoe u uw werk beleeft en hoe u zich daarbij voelt.

Wilt u aangeven hoe vaak iedere uitspraak op u van toepassing is door steeds het best passende cijfer (0 tot 6) te omcirkelen?


45. Op mijn werk bruis ik van de energie.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

46. Als ik werk voel ik me fit en sterk.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

47. Ik ben enthousiast over mijn baan.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

48. Mijn werk inspireert mij.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

49. Als ik 's morgens opsta heb ik zin om naar mijn werk te gaan.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

50. Wanneer ik heel intensief aan het werk ben, voel ik mij gelukkig.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

51. Ik ben trots op het werk wat ik doe.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

52. Ik ga helemaal op in mijn werk.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 

53. Mijn werk brengt mij in vervoering.

0 - Nooit
1 - Sporadisch (Een paar keer per jaar of minder)
2 - Af en toe (Eens per maand of minder)
3 - Regelmatig (Een paar keer per maand)
4 - Dikwijls (Eens per week)
5 - Zeer dikwijls (Een paar keer per week)
6 - Altijd (Dagelijks)

 


Auteur: Laureanne Abbink
Copyright © 2008 Laureanne Abbink. Alle rechten voorbehouden.