Márklin is nog niet zo lang geleden met een nieuw model uitgekomen in Hobby uitvoering op basis van de 
DB 185. Hier is inmiddels de SBB Re 482 van uitgekomen.
  

Märklin 36851 Hobby model SBB Cargo Re 482

   
Binnenkort zal de BLS Re 485 005 volgen. 

Vanzelfsprekend wordt die ook aangeschaft
Op het oog zien de modellen er goed uit.
Wat techniek betreft zijn ze simpel uitge-
voert en dat behoeft verbetering.

Märklin 36852 Hobby model BLS Cargo Re 485

      

Ombouw met Maxon Glockanker Motor

      
klik op de foto's voor vergroting en nog enige verklaring!
   
Ik heb twee SBB Re 482 aangeschaft. het is de bedoeling deze over te
laten spuiten naar de door BLS gehuurde Angeltrains 185 machines
Hier links een Märklin model voor 95% gedemonteerd ter voorbe-
reiding voor een nieuwe motor.
      
Van 13 t/m 17 april j.l. vond te Dortmund het jaarlijkse evenement 
Intermodellbau plaats. Daar vond ik bij SB-Modellbau in de rommelbak
een aantal Maxon "Glockanker" motoren die mij wel paste.......
Ik zie er wel wat in en heb er een aantal meegenomen voor ombouw.
       
Mijn beroep is frezer zodat ik op mijn werk instaat ben om het frame
aan te passen op het motortje. Hiernaast een foto waar het frame
pas gemaakt is op de Maxon motor.
     
Het frees werk in detail. Met een bolfrees radius R=10mm is het frame
uit gefreesd zodat de motor er in past. Daar de Maxon flink groter is dan
het origineel motortje van Märklin is de bodem 3,5mm dieper gefreesd.
De stabiliteit van het frame blijft voldoende gewaarborgd.
       
De Maxon motor is flink langer dan het origineel. Dit heeft tot gevolg
dat de cardanassen ingekort moeten worden. Op het forum van BNLR
kreeg in van Klaas Zondervan (geen onbekende in de modelspoor 
wereld) een geniale tip. Dacht ik nog aan het gebruik maken van
messing buis, Klaas zijn idee is Ballpoint stift................
   
Boven de orginele aandrijving zoals Märklin die levert. De decoder is
rechtstreeks aan de aansluitpunten van de motor gesoldeerd.
Onder de door mij aangepaste aandrijving met Maxon Glockanker
motor en ingekorte cardanassen. Hier was al een test uitgevoerd door
met draden van de trafo direct op de motor aan te sluiten en te rijden.
   
Van printplaat is een opsluitplaatje gemaakt om de motor op te sluiten.
Omdat de motor ook 3,5mm hoger komt te liggen is er nog maar 0,5mm
over bij de dakrand van de kap. Voor de bevestiging van het opsluit
plaatje is gekozen voor M2 verzinkschroeven.
    
Een zijaanzicht. Van printplaat is ook een tafeltje gemaakt waarop
de decoder zijn plaats zal vinden. Dit plaatje is met M2 en afstand
busjes bevestigt en heeft voldoende ruimte t.o.v. het draaistel. Daar er
met IB gewerkt wordt is een DCC Zimo MX64 gebruikt als decoder.
     
Omdat de bakrand bij het dak met een radius naar binnen loopt is met
een dremel bij A en B wat materieel weggeslepen. Van het dag is ook
de bevestigingboom weggehaald omdat nu de motor inde weg zit.
Een nieuwe bakbevestiging is wel bedacht maar nog niet uitgevoerd.
      
Zimo decoder MX64 is ingebouwd en alle bedrading van licht ect is
op zijn plaats aangebracht. de bak en het dak is gereed het testrijden
kan beginnen. Voor de bak bevestiging moeten nog twee gaatjes in
het frame geboord worden. Aan de bak worden dan twee blokjes
gelijmd met M2 draadgaten waarmee de bak bevestigd kan worden.
Maar dat wordt later gemaakt.
     
De kap er op en de schedel nog even gelicht................
De bak past er precies op, veel heeft het niet over. De rijeigenschappen
zijn nu uitmuntend te noemen dankzij de Maxon Glockanker motor en
de Zimo DCC decoder.
 
De rijeigenschappen van het aangepast model is aanzienlijk verbeterd waarover ik zeer te vreden ben.
De ombouw is voor mij dan ook geslaagd :-)