Foto van de maand September 2002
Drie Zwitserse trein generaties in één beeld gevangen te Spiez op 24 juli 2002, beginnende met de oudste | |
in de midden de BLS Ae 6/8 205 bouwjaar 1939, links de SBB TEE RABe 1053 (serie)bouwjaar 1961-1967 | |
en rechts de BLS Re 465 008 bouwjaar 1995 met BLS Re 465 017 bouwjaar 1997 in dubbeltractie. | |
De SBB TEE RABe 1053 is inmiddels Historic materieel van de SBB en is op 6 mei 2002 van Erstfeld | |
overgebracht naar Spiez en afgesteld op het kopspoortje 575. Als het goed is zal zo langzamerhand de | |
herstelwerkzaamheden aan dit treinstel in de Werkstätte te Böningen aanvangen. (Zie ook Special) | |
De BLS Ae 6/8 205 eveneens in de status van Historic lok van de BLS vertrekt hier in actieve dienst met | |
de regionaal goederentrein naar Frutigen-Kandersteg-Goppenstein. BLS Cargo heeft inmiddels 10 nieuwe | |
locomotieven besteld van het type Re 485 welke de lok-mangel zal moeten opheffen. De eerste Re 485 zal | |
eind van dit jaar geleverd worden en midden volgend jaar zullen ze allen volledig in dienst zijn. Dat betekend | |
naast de buitendienststelling van de Ae 4/4 en Ae 8/8 machines dat de Ae 6/8 205 definitief uit de actieve | |
dienst terug getrokken zal gaan worden en louter de rol van echte Historic lok weer op neemt. | |
De BLS Re 465 008 in Golden Pass outfit is met Re 465 017 in dubbeltractie binnen gekomen met Tonzug | |
Teil-2 en zal vanaf hier de BLS Re 4/4 182 als opdruk lok mee zal krijgen. Echter de SBB heeft serieuze | |
belangstelling getoond en lonkt naar Re 465 machines om over te nemen. Wanneer de SBB de hoge snelheid | |
trajecten in gebruik gaan nemen heeft de SBB nl behoefte aan meer snelle machines als tractie voor de IC | |
treinen. In 2004 worden de BLS EW-IV rijtuigen officieel geruild met de SBB EW-III rijtuigen dat is al zeker. | |
Het is dus onzeker of de BLS Re 465 serie (001 - 008 van BLS Reizigers en 009 - 018 van BLS Cargo) geheel | |
of gedeeltelijk wel bij de BLS zal blijven. | |
Een zeer speculatieve gedachte van mijn kant....... zou best eens kunnen dat de serie Re 465 001 - 008 van | |
BLS Reizigers uitgewisseld worden voor SBB Re 4/4 II machines die dan als tractie voor de EW-III rijtuigen | |
kunnen gaan dienen............. De tijd zal het leren. | |
Three swiss train generations caught in one view at Spiez on July the 24 th 2002, starting with the eldest in the middle: | |
BLS Ae 6/8 205, built 1939; on the left SBB TEE RABe 1053, built (entire series) 1961 - 1967; and on the right | |
BLS Re 465 008, built in 1995 and BLS Re 465 017, built in 1997 in multi traction. | |
SBB TEE RABe 1053 belongs now to the Swiss historic stock collection and has been transported on the 6th of May | |
to Spiez and has been stabled on siding nr 575. If everything goes as planned, the refurbisment will commence soon in | |
Böningen depot (refer to Special). | |
BLS Ae 6/8 205 has also the historic status of BLS and departs from here in a regular duty with a local freight train | |
Frutigen-Kandersteg-Goppenstein. BLS Carco has ordered 10 new machines now of Re 485 type to release BLS | |
from locomotive shortage. The first Re 485 wil be deliverd by the end of this year. And mid-2003 the entire series | |
will be available to carry out services.This means that - apart form withdrawal of Ae 4/4 and Ae 8/8 - the Ae 6/8 205 | |
will be surely withdrawn from active duties. Only the role as a historic loco will remain again. | |
BLS Re 465 008 in Golden Pass outfit has, coupled with Re 465 017 in multitraction, arrived with Tonzug Teil-2 | |
(clay train part 2) and will from here obtain Re 4/4 182 as banking machine. However, SBB has shown serious | |
interest in taking over Re 465 machines. When high speed lines will open, SBB will need more fast locomotives | |
for IC-trains. In 2004 BLS EW-IV wagons will be exchanged officially to SBB EW-III, that is for sure. | |
Unknown is whether the BLS Re 465-series (001 - 008, passengers traffic and 009 - 018, freight traffic) will stay | |
(partly) with BLS. My very speculative thought ... it would be well possible that Re 465 001 - 008 (BLS passengers | |
-section) will be exchanged to SBB Re 4/4-II machines, which would be used as tractions with EW-III stock .......... | |
We will see. Thanks to W. Aleva for translation! |