Foto  van de maand  September 2002

        

Drie Zwitserse trein generaties in één beeld gevangen te Spiez op 24 juli 2002, beginnende met de oudste
  in de midden de BLS Ae 6/8 205 bouwjaar 1939, links de SBB TEE RABe 1053 (serie)bouwjaar 1961-1967
en rechts de BLS Re 465 008 bouwjaar 1995 met BLS Re 465 017 bouwjaar 1997 in dubbeltractie.
De SBB TEE RABe 1053 is inmiddels Historic materieel van de SBB en is op 6 mei 2002 van Erstfeld
overgebracht naar Spiez en afgesteld op het kopspoortje 575. Als het goed is zal zo langzamerhand de
  herstelwerkzaamheden aan dit treinstel in de Werkstätte te Böningen aanvangen. (Zie ook Special)
De BLS Ae 6/8 205 eveneens in de status van Historic lok van de BLS vertrekt hier in actieve dienst met 
de regionaal goederentrein naar Frutigen-Kandersteg-Goppenstein. BLS Cargo heeft inmiddels 10 nieuwe
locomotieven besteld van het type Re 485 welke de lok-mangel zal moeten opheffen. De eerste Re 485 zal
eind van dit jaar geleverd worden en midden volgend jaar zullen ze allen volledig in dienst zijn. Dat betekend 
naast de buitendienststelling van de Ae 4/4 en Ae 8/8 machines dat de Ae 6/8 205 definitief uit de actieve
dienst terug getrokken zal gaan worden en louter de rol van echte Historic lok weer op neemt.
De BLS Re 465 008 in Golden Pass outfit is met Re 465 017 in dubbeltractie binnen gekomen met Tonzug 
Teil-2 en zal vanaf hier de BLS Re 4/4 182 als opdruk lok mee zal krijgen. Echter de SBB heeft serieuze
belangstelling getoond en lonkt naar Re 465 machines om over te nemen. Wanneer de SBB de hoge snelheid
trajecten in gebruik gaan nemen heeft de SBB nl behoefte aan meer snelle machines als tractie voor de IC 
treinen. In 2004 worden de BLS EW-IV rijtuigen officieel geruild met de SBB EW-III rijtuigen dat is al zeker.
Het is dus onzeker of de BLS Re 465 serie (001 - 008 van BLS Reizigers en 009 - 018 van BLS Cargo) geheel
of gedeeltelijk wel bij de BLS zal blijven.
Een zeer speculatieve gedachte van mijn kant....... zou best eens kunnen dat de serie Re 465 001 - 008 van
BLS Reizigers uitgewisseld worden voor SBB Re 4/4 II machines die dan als tractie voor de EW-III rijtuigen
kunnen gaan dienen............. De tijd zal het leren.
    
Three swiss train generations caught in one view at Spiez on July the 24 th 2002, starting with the eldest in the middle: 
BLS Ae 6/8 205, built 1939; on the left SBB TEE RABe 1053, built (entire series) 1961 - 1967; and on the right 
BLS Re 465 008, built in 1995 and BLS Re 465 017, built in 1997 in multi traction.
SBB TEE RABe 1053 belongs now to the Swiss historic stock collection and has been transported on the 6th of May 
to Spiez and has been stabled on siding nr 575. If everything goes as planned, the refurbisment will commence soon in
 Böningen depot (refer to Special).
BLS Ae 6/8 205 has also the historic status of BLS and departs from here in a regular duty with a local freight train 
Frutigen-Kandersteg-Goppenstein. BLS Carco has ordered 10 new machines now of Re 485 type to release BLS 
from locomotive shortage. The first Re 485 wil be deliverd by the end of this year. And mid-2003 the entire series 
will be available to carry out services.This means that - apart form withdrawal of Ae 4/4 and Ae 8/8 - the Ae 6/8 205 
will be surely withdrawn from active duties. Only the role as a historic loco will remain again.
BLS Re 465 008 in Golden Pass outfit has, coupled with Re 465 017 in multitraction, arrived with Tonzug Teil-2 
(clay train part 2) and will from here obtain Re 4/4 182 as banking machine. However, SBB has shown serious 
interest in taking over Re 465 machines. When high speed lines will open, SBB will need more fast locomotives 
for IC-trains. In 2004 BLS EW-IV wagons will be exchanged officially to SBB EW-III, that is for sure.
Unknown is whether the BLS Re 465-series (001 - 008, passengers traffic and 009 - 018, freight traffic) will stay 
(partly) with BLS. My very speculative thought ... it would be well possible that Re 465 001 - 008 (BLS passengers
-section) will be exchanged to SBB Re 4/4-II machines, which would be used as tractions with EW-III stock .......... 
We will see.                                                                                                     Thanks to W. Aleva for translation!