Foto van de maand november 2004
Overbrengingsrit van een nieuwe "Jumbo" van Villeneuve naar Interlaken-Ost met als tractie het museumstel BN 761 en twee EW-I |
rijtuigen als remwagens tussen Gwatstutz en Einigen aan de Thunnersee 21 oktober 2004. |
Ten behoeve van de NPZ RBDe 4/4 worden een aantal EW-I rijtuigen van de BLS verbouwd tot gelede rijtuigen met lage instap, |
zgn "Jumbo" Het prototype is verbouwd uit 2 EW-I rijtuigen (B 50 63 22-33 600) en is blokkendoosachtig opgebouwd. |
De onderzijde van het prototype is recht inclusief de deuren. De voor de serie wordt maar 1 EW-I rijtuig per Jumbo gebruikt. Voor het |
laagvloer gedeelte wordt een nieuwe opbouw gemaakt afgeleid van de NINA constructie. De bak verbouwing (doorsnijden van EW-1 en |
een nieuwe NINA gedeelte tussen zetten) gebeurt bij Waadtländer Firma Vevey Technologies SA te Villenueve. Na overbrenging van de kale |
Jumbo bakken worden ze verder afgebouwd in de BLS Werkstätte te Bönigen. Daar de kale Jumbo in wording nog niet over een werkende |
rem beschikt zijn bij de overbrengingsrit van Villeneuve naar Interlaken-Ost remwagens vereist. |
Volgens dienstregeling verzorgt een BLS Re 4/4 (Re 425) de tractie maar gezien de krapte in materieel werd ditmaal de tractie door het |
museumstel BN Be 4/4 761 verzorgt. De BLS bouwt in totaal 16 Jumbo combinatie, daarnaast worden er nog 5 stuks voor de RM gemaakt |
en 1 Jumbo voor TRN (Les Transports Régionaux Neuchâtelois) |
One of the new “jumbo’s” being transfered from Villeneuve to Interlaken-Ost with preserved unit BN 761 used for traction and two braking cars between |
Gwatstutz and Einingen along the lake of Thun, 21 oktober 2004. For the NPZ RBDe 4/4, a number of EW-I cars (B 50 63 22-33 600) are being converted |
to articulated vehicles with a low-floor entrance, so called “Jumbo”. The prototype has been created from 2 Ew-I cars and looks slightly like a box. |
The
base (floor) section (doors included) of the prototype
has been shaped rectangular. For conversion of the
definitive production of Jumbos only 1 EW-I |
car is needed. The low-floor section has been derived from the NINA-construction. The rebuilding of the case (cutting of EW-I and inserting the |
“Nina-low-floor section”) takes place at Waadtländer Firma Vevey Technologies SA at Villeneuve. After having transferred the bare Jumbo-cases they are |
being finished off at BLS Werkstätte at Böningen. As the bare car bodies do not have any brake equipment, braking cars are required during the transfer |
from Villeneuve to Interlake-Ost. |
According
the time table BLS Re 4/4 (Re 425) is being used for
traction, but because of shortage in traction stock
preserved unit BN Be 4/4 761 is in use. |
BLS is buidling a total of 16 Jumbo’s. Besides that, five more unit will be built for RM and 1 Jumbo for TRN (Les Transports Régionaux Neuchâtelois). |
(thx to mr Aleva for translating J) (Markus Giger Danke für die Info's) |