Foto  van de maand  november 2004

Overbrengingsrit van een nieuwe "Jumbo" van Villeneuve naar Interlaken-Ost met als tractie het museumstel BN 761 en twee EW-I
rijtuigen als remwagens tussen Gwatstutz en Einigen aan de Thunnersee 21 oktober 2004.
Ten behoeve van de NPZ RBDe 4/4 worden een aantal EW-I rijtuigen van de BLS verbouwd tot gelede rijtuigen met lage instap, 
zgn "Jumbo" Het prototype is verbouwd uit 2 EW-I rijtuigen (B 50 63 22-33 600) en is blokkendoosachtig opgebouwd. 
De onderzijde van het prototype is recht inclusief de deuren. De voor de serie wordt maar 1 EW-I rijtuig per Jumbo gebruikt. Voor het
laagvloer gedeelte wordt een nieuwe opbouw gemaakt afgeleid van de NINA constructie. De bak verbouwing (doorsnijden van EW-1 en
een nieuwe NINA gedeelte tussen zetten) gebeurt bij Waadtländer Firma Vevey Technologies SA  te Villenueve. Na overbrenging van de kale 
Jumbo bakken worden ze verder afgebouwd in de BLS Werkstätte te Bönigen. Daar de kale Jumbo in wording nog niet over een werkende 
rem beschikt zijn bij de overbrengingsrit van Villeneuve naar Interlaken-Ost remwagens vereist.
Volgens dienstregeling verzorgt een BLS Re 4/4 (Re 425) de tractie maar gezien de krapte in materieel werd ditmaal de tractie door het
museumstel BN Be 4/4 761 verzorgt. De BLS bouwt in totaal 16 Jumbo combinatie, daarnaast worden er nog 5 stuks voor de RM gemaakt
en 1 Jumbo voor TRN (Les Transports Régionaux Neuchâtelois)
  
One of the new “jumbo’s” being transfered from Villeneuve to Interlaken-Ost with preserved unit BN 761 used for traction and two braking cars between 
Gwatstutz and Einingen along the lake of Thun, 21 oktober 2004. For the NPZ RBDe 4/4, a number of EW-I cars (B 50 63 22-33 600) are being converted 
to articulated vehicles with a low-floor entrance, so called “Jumbo”. The prototype has been created from 2 Ew-I cars and looks slightly like a box.
The base (floor) section (doors included) of the prototype has been shaped rectangular. For conversion of the definitive production of Jumbos only 1 EW-I
car is needed. The low-floor section has been derived from the NINA-construction. The rebuilding of the case (cutting of EW-I and inserting the 
“Nina-low-floor section”) takes place at Waadtländer Firma Vevey Technologies SA at Villeneuve. After having transferred the bare Jumbo-cases they are 
being finished off at BLS Werkstätte at Böningen. As the bare car bodies do not have any brake equipment, braking cars are required during the transfer 
from Villeneuve to Interlake-Ost.
According the time table BLS Re 4/4 (Re 425) is being used for traction, but because of shortage in traction stock preserved unit BN Be 4/4 761 is in use.
BLS is buidling a total of 16 Jumbo’s. Besides that, five more unit will be built for RM and 1 Jumbo for TRN (Les Transports Régionaux Neuchâtelois).
     
(thx to mr Aleva for translating J)       (Markus Giger Danke für die Info's)