Foto van de maand november 2003
De Märklin Swiss Collection is compleet, op zaterdag 6 september j.l. werd de vijfde en laatste Werbe-lok in |
de serie reclamelocomotieven Swiss Collection te Rangierbahnhof Limmattal nabij Zürich onthuld. |
Wel slimme jongens daar in Göppingen, brengen ieder jaar een nieuwe Werbe-lok uit en hebben daarvan het |
alleenrecht om als model uit te brengen. En de SBB krijgen ze daar nog zo gek voor ook nog om voor het |
Märklin karretje te laten spannen................. Zo denken velen in de modelspoorwereld toch............? |
Het werkelijke verhaal achter de Märklin Swiss Collection ligt toch iets anders.................. |
Het was de toenmalige verkoopmananger aangaande reclamelocomotieven SBB Markus Seger die na bespre- |
king bij Märklin op de terugreis van Göppingen naar Bern op het idee kwam een serie Werbe-loks met thema |
gespreid over een aantal jaren op de rails te zetten. Met zijn idee kwam Herr Seger enkele weken later te |
Göppingen en het gevolg kennen we. In 1999 verscheen de eerste Werbe-lok met spoorweg geschiedenis als |
thema. In 2000 volgende de muziekdoos lok. In 2001 kwam de tunnelbouw tot uitdrukking op de Re 460 machine. |
Als vierde de Mutze-lok welke in het teken stond van het 100 Jahre SBB Jubileum in het jaar 2002. |
Nu als laatste in de rij heeft de Swiss Collection "witte steenkool" als thema. De verbondenheid tussen de |
Zwitserse spoorwegen en al zeer lange tijd gebruik van elektrische tractie wordt tot uitdrukking gebracht |
op de zijwand van de Re 460 033 door de Ampèremeter, luchtdrukmeter en de Voltmeter. |
De foto toont de Märklin Swiss Collection V SBB Re 460 033 met de Euro City 9 Lötschberg tijdens door- |
komst te Kandergrund 21-9-2003. |
Märklins Swiss Collection is complete now; on saturday the 6th of September the 5th and last loco in commercial outfit |
of a series of more had been presented at Limmattal shunting yard, near Zurich. |
Really smart, those Göppingen chaps, announcing a new advertisement loco every year. And, having an exclusive, monopoly |
position for producing and selling models of it. Also SBB is being made the fool, to cooperate with all this....... That is what |
people think in model railroading world. Isn't it? |
The real background is different, however......... It was previous sales manager of advertisement locos, Markus Seger, who |
(while travelling back from Göppingen to Berne) who got the plan to introduce a series of advertisement locos during some |
years. Mr Seger showed his plan in Göppingen some weeks after, and we all know the consequences! In 1990 the first |
advertisment loco appeared, showing some history as theme subject. In 2000 next loco followed, the music box. In 2001 |
digging tunnels had been expressed on the Re 460 machine. Fourth loco, the Mutze, had been introduced, which had to |
deal with the 100 years SBB jubilee in year 2002. |
Now, the last in queue, shows Swiss collection "white coal" as subject. The link between the Swiss railways and electrical |
power, which is in use for an extremely long period, is being expressed on the side of Re 460 033 by a electrical current |
meter, a barometer and a volt meter. |
The photo shows Märklin Swiss Collection V SBB Re 460 033 with EC 9 Lötschberg while passing through Kandergrund |
on the 21th of September 2003. |
(thx to mr Aleva for translating) |