Foto  van de maand  november 2003

        

De Märklin Swiss Collection is compleet, op zaterdag 6 september j.l. werd de vijfde en laatste Werbe-lok in
de serie reclamelocomotieven Swiss Collection te Rangierbahnhof Limmattal nabij Zürich onthuld.
Wel slimme jongens daar in Göppingen, brengen ieder jaar een nieuwe Werbe-lok uit en hebben daarvan het
alleenrecht om als model uit te brengen. En de SBB krijgen ze daar nog zo gek voor ook nog om voor het
Märklin karretje te laten spannen.................  Zo denken velen in de modelspoorwereld toch............?
Het werkelijke verhaal achter de Märklin  Swiss Collection ligt toch iets anders..................
Het was de toenmalige  verkoopmananger aangaande reclamelocomotieven SBB Markus Seger die na bespre- 
king bij Märklin op de terugreis van Göppingen naar Bern op het idee kwam een serie Werbe-loks met thema 
gespreid over een aantal jaren op de rails te zetten. Met zijn idee kwam Herr Seger enkele weken later te
Göppingen en het gevolg kennen we. In 1999 verscheen de eerste Werbe-lok met spoorweg geschiedenis als 
thema. In 2000 volgende de muziekdoos lok. In 2001 kwam de tunnelbouw tot uitdrukking op de Re 460 machine.
Als vierde de Mutze-lok welke in het teken stond van het 100 Jahre SBB Jubileum in het jaar 2002.
Nu als laatste in de rij heeft de Swiss Collection "witte steenkool" als thema. De verbondenheid tussen de
Zwitserse spoorwegen en al zeer lange tijd gebruik van elektrische tractie wordt tot uitdrukking gebracht
op de zijwand van de Re 460 033 door de Ampèremeter, luchtdrukmeter en de Voltmeter.
De foto toont de Märklin Swiss Collection V SBB Re 460 033 met de Euro City 9 Lötschberg tijdens door-
komst te Kandergrund 21-9-2003.
  
Märklins Swiss Collection is complete now; on saturday the 6th of September the 5th and last loco in commercial outfit 
of a series of more had been presented at Limmattal shunting yard, near Zurich.
Really smart, those Göppingen chaps, announcing a new advertisement loco every year. And, having an exclusive, monopoly 
position for producing and selling models of it. Also SBB is being made the fool, to cooperate with all this....... That is what 
people think in model railroading world. Isn't it?
The real background is different, however......... It was previous sales manager of advertisement locos, Markus Seger, who 
(while travelling back from Göppingen to Berne) who got the plan to introduce a series of advertisement locos during some 
years. Mr Seger showed his plan in Göppingen some weeks after, and we all know the consequences! In 1990 the first 
advertisment loco appeared, showing some history as theme subject. In 2000 next loco followed, the music box. In 2001 
digging tunnels had been expressed on the Re 460 machine. Fourth loco, the Mutze, had been introduced, which had to 
deal with the 100 years SBB jubilee in year 2002.
Now, the last in queue, shows Swiss collection "white coal" as subject. The link between the Swiss railways and electrical 
power, which is in use for an extremely long period, is being expressed on the side of Re 460 033 by a electrical current 
meter, a barometer and a volt meter.
The photo shows Märklin Swiss Collection V SBB Re 460 033 with EC 9 Lötschberg while passing through Kandergrund 
on the 21th of September 2003.
(thx to mr Aleva for translating)