Foto van de maand maart 2003
Sinds 1 februari 2003 rijdt de Tonzug (klei-trein) van Duits Limburg via Basel door naar Domodossola door | |
met Duitse machines DB Cargo 185 welke Helvetisiert zijn. Daarmee is een lang gekoesterde wens van | |
DB cargo in vervulling gegaan nl het met DB machines doorrijden naar Domodossola. Dit komt niet zomaar | |
uit de lucht vallen. In 1998 hebben al eens twee DB 152 machines bij wijze van promotie de Tonzug naar Domo | |
gereden en heeft een BLS Re 465 samen met een SBB Re 460 de Tonzug opgehaald uit Duits Limburg. | |
De foto van deze maand toont de Duitse DB Cargo machines 145 001 en 145 016 met Tonzug op de Kander- | |
brücke nabij Frutigen op 27.08.1999. Op de Kanderbrücke werd gestopt om een aanzetproef uit te voeren. | |
De BLS Re 465 006 en Re 465 013 welke volgens omloop de trein zouden rijden verbleven als angst-lokken | |
in deze proeftrein. De twee 145 machines verbleven een week lang op de Lötschberg voor proefnemingen. | |
Een jaar later verbleven de DB Cargo machines 185 001 en 185 003 in november 2000 drie dagen op de | |
Lötschberg voor proefnemingen met o.a. de Tonzug. | |
Deze proefnemingen hebben er dus uiteindelijk toe geleid dat Duitse machines 185 uitgerust met het CH | |
pakket (video camera's, CH pantografen, sicherung ect zodat ze gelijk zijn aan de SBB Re 482 en BLS | |
Re 485) nu volgens dienstregeling voor de Tonzug staan tot in Domodossola in Italië. | |
Foto Kanderbrücke 27 augustus 1999 Tonzug met DB Cargo 145 001 en 016 met BLS Re 465 006 en 013. | |
Starting from the 1st of Februari the Tonzug (clay train) - from the German Limburg-area to Domodossola, via Basel - | |
is being headed by the German DB Carco locomotives class185. These engines have been 'Helveticated'. | |
This fullfils an old wish: to carry out this freight service to Domodossola without changing locomotives at the | |
German-Swiss border. It is not an ad hoc decision. In 1998 two class 152 locomotives brought the Tonzug to | |
Domodossola and also a Swiss Re 465 coupled with an Re 460 took the train from Limburg. | |
The photo of the month shows the German DB Carco machines 145 001 and 145 016 on the Kander-brigde | |
near Frutigen on the 27th of august 1999. On the bridge the train had been brought to a halt for experiencing | |
the acceleration-test. The BLS locos 465 006 and 013 - which where scheduled in the regular service - acted | |
as emergency-escape. The two class 145-machines stayed a week at the BLS for more testing. | |
The year after the DB Carco 185 001 and 003 where used three days at the Lötschberg for testing with the Tonzug and | |
more. The tests have now resulteerde in a regular continuing service to Domodossola (Italy) hauled by class 185 | |
locomotives with a Swiss-package. This consists of video camaras, additional Swiss pantographes, Swiss signalling | |
equipment, etc. which makes this type of machine identical to the SBB Re 482 and BLS Re 485. | |
Picture of the clay train, with 145 001 + 145 016 and 465 003 + 465 013, Kanderbrucke, 27th of August 1999. |