Foto  van de maand  maart 2003

           

   Sinds 1 februari 2003 rijdt de Tonzug (klei-trein) van Duits Limburg via Basel door naar Domodossola door
   met Duitse machines DB Cargo 185 welke Helvetisiert zijn. Daarmee is een lang gekoesterde wens van
   DB cargo in vervulling gegaan nl het met DB machines doorrijden naar Domodossola. Dit komt niet zomaar
  uit de lucht vallen. In 1998 hebben al eens twee DB 152 machines bij wijze van promotie de Tonzug naar Domo
gereden en heeft een  BLS Re 465 samen met een SBB Re 460 de Tonzug opgehaald uit Duits Limburg.
De foto van deze maand toont de Duitse DB Cargo machines 145 001 en 145 016 met Tonzug op de Kander-
brücke nabij Frutigen op 27.08.1999. Op de Kanderbrücke werd gestopt om een aanzetproef uit te voeren.
De BLS Re 465 006 en Re 465 013 welke volgens omloop de trein zouden rijden verbleven als angst-lokken
in deze proeftrein. De twee 145 machines verbleven een week lang op de Lötschberg voor proefnemingen. 
Een jaar later verbleven de DB Cargo machines 185 001 en 185 003  in november 2000 drie dagen op de
Lötschberg voor proefnemingen met o.a. de Tonzug.
Deze proefnemingen hebben er dus uiteindelijk toe geleid dat Duitse machines 185 uitgerust met het CH
pakket (video camera's, CH pantografen, sicherung ect zodat ze gelijk zijn aan de SBB Re 482 en BLS
Re 485)  nu volgens dienstregeling voor de Tonzug staan tot in Domodossola in Italië.
Foto Kanderbrücke 27 augustus 1999 Tonzug met DB Cargo 145 001 en 016 met BLS Re 465 006 en 013.
  
Starting from the 1st of Februari the Tonzug (clay train) - from the German Limburg-area to Domodossola, via Basel - 
is being headed by the German DB Carco locomotives class185. These engines have been 'Helveticated'. 
This fullfils an old wish: to carry out this freight service to Domodossola without changing locomotives at the 
German-Swiss border. It is not an ad hoc decision. In 1998 two class 152 locomotives brought the Tonzug to 
Domodossola and also a Swiss Re 465 coupled with an Re 460 took the train from Limburg. 
The photo of the month shows the German DB Carco machines 145 001 and 145 016 on the Kander-brigde 
near Frutigen on the 27th of august 1999. On the bridge the train had been brought to a halt for experiencing 
the acceleration-test. The BLS locos 465 006 and 013 - which where scheduled in the regular service - acted 
as emergency-escape. The two class 145-machines stayed a week at the BLS for more testing.
The year after the DB Carco 185 001 and 003 where used three days at the Lötschberg for testing with the Tonzug and 
more. The tests have now resulteerde in a regular continuing service to Domodossola (Italy) hauled by class 185
 locomotives with a Swiss-package. This consists of video camaras, additional Swiss pantographes, Swiss signalling
equipment, etc. which makes this type of machine identical to the SBB Re 482 and BLS Re 485.
Picture of the clay train, with 145 001 + 145 016 and 465  003 + 465 013, Kanderbrucke, 27th of August 1999.