Foto van de maand juni 2004
Aan de revival van de BLS Ae 8/8 machines 275 en 273 van eind 2000 schijnt nu toch een eind gekomen te zijn. Was de Ae 8/8 275 al |
in 2002 op kouse voeten uit de actieve dienst t.b.v. het NEAT project terug getrokken, nu is op 17 mei 2004 met stille trom de laatste |
Ae 8/8 273 machine uit actieve dienst gehaald en te Depot Spiez afgesteld. Nadat de beide Ae 8/8 machines 273 en 275 in 2001 veel |
vuldig aan te treffen waren te Blausee-Mitholz was de Ae 8/8 273 tot deze maand voornamelijk actief aan de zuidzijde van de |
Lötschberg met Aushubzügen tussen Goppenstein en Raron in Wallis. Echter in 2004 worden toch weer in beperkte mate Aushub |
gereden van Goppenstein naar Blausee-Mitholz en trof ik de Ae 8/8 273 tien dagen voor zijn buitendienststelling aan op de noordzijde. |
De foto toont de Ae 8/8 273 op 7 mei 2004 wachtende op spoor 1 van Blausee-Mitholz met een Aushub uit Goppenstein. |
Bij indienststelling in 2003 van de serie BLS Re 485 was het de bedoeling dat de oude machines (Ae 8/8 en Ae 4/4) buitendienst zou |
gaan echter door het toenemend vervoer was dat nog niet het geval. Kan dus geen toeval zijn dat in de week dat de Ae 8/8 273 |
stilletjes buitendienst is gesteld er 3 stuks 185 (525, 526 en 527) machines welke voor een halfjaar gehuurd zijn van Angel Trains |
Cargo. Deze huur machines blijven zolang tot de laatste van de tweede serie 10 nieuwe Re 485 in dienst zijn gesteld wat in de tweede |
helft van 2004 gepland is. De zuster machine van de Ae 8/8 de zestig jarige Ae 4/4 welke nog met 3 machines in dienst zijn met de |
nummers 251, 257 en 258 zullen naar verwachting tot 11 december 2004 in dienst blijven en zijn te vinden in het Simmental. |
Foto: Blausee-Mitholz 7 mei 2004. |
|
The BLS Ae
8/8 revival – fall 2000, machines 275 and 273
– seems to come to an end. Ae 8/8 275 used to
perform its duties in the NEAT project and has |
been withdrawn already in 2002. Now – the 17th of May 2004 – the last Ae 8/8 273 has been withdrawn from actual service and shunted away on the Spiez |
depot sidings. After both Ae 8/8 machines where being seen often at Blausee Mitholz, loco 273 acted mainy on the Lötschberg south slope with spoil |
(Aushub) trains between Goppenstein and Raron in Wallis. However, in 2004 limited runs where carried out between Goppenstein and Blausee-Mitholz, and I |
met Ae 8/8 273 ten day prior to its withdrawal on the north slope. |
The photo
shows Ae 8/8 273 on the 7th May 2004 waiting at
track no 1 of Blausee-Mitholz station with a spoil train
from Goppenstein. |
With the introduction of the BLS 485 class, in 2003, it was planned to get rid of both Ae8/8 and Ae 4/4 classes. However due to increase of freight traffic it |
didn’t happen. It couldn’t be coincidence that just in the week of silently getting away from Ae 8/8 273, three machines (185-type, numbers 525, 526 and 527) |
have been hired for half a year from Angel Trans Cargo. These hired machines stay until the last of the second batch of 10 new Re 485 has been delivered, |
which is planned by the second half of 2004. The partner machines of Ae 8/8- the 60 years old Ae 4/4’s – which counts 3, having numbers 251, 257 and 258 |
will remain in service until the 11th of December 2004, and can be found in Simmental. |
Photo: Blausee-Mitholz 7th May 2004 |
(thx to mr Aleva for translating J) |