Foto  van de maand  juni 2004

Aan de revival van de BLS Ae 8/8 machines 275 en 273  van eind 2000 schijnt nu toch een eind gekomen te zijn. Was de Ae 8/8 275 al  
in 2002 op kouse voeten uit de actieve dienst t.b.v. het NEAT project terug getrokken, nu is op 17 mei 2004 met stille trom de laatste
Ae 8/8 273 machine uit actieve dienst gehaald en te Depot Spiez afgesteld. Nadat de beide Ae 8/8 machines 273 en 275 in 2001 veel
vuldig aan te treffen waren te Blausee-Mitholz was de Ae 8/8 273 tot deze maand voornamelijk actief aan de zuidzijde van de 
Lötschberg met Aushubzügen tussen Goppenstein en Raron in Wallis. Echter in 2004 worden toch weer in beperkte mate Aushub 
gereden van Goppenstein naar Blausee-Mitholz en trof ik de Ae 8/8 273 tien dagen voor zijn buitendienststelling aan op de noordzijde.
De foto toont de Ae 8/8 273 op 7 mei 2004 wachtende op spoor 1 van Blausee-Mitholz met een Aushub uit Goppenstein.
Bij indienststelling in 2003 van de serie BLS  Re 485 was het de bedoeling dat de oude machines (Ae 8/8 en Ae 4/4) buitendienst zou 
gaan echter door het toenemend vervoer was dat nog niet het geval. Kan dus geen toeval zijn dat in de week dat de Ae 8/8 273 
stilletjes buitendienst is gesteld er 3 stuks 185 (525, 526 en 527) machines welke voor een halfjaar gehuurd zijn van Angel Trains
Cargo. Deze huur machines blijven zolang tot de laatste van de tweede serie 10 nieuwe Re 485 in dienst zijn gesteld wat in de tweede 
helft van 2004 gepland is. De zuster machine van de Ae 8/8 de zestig jarige Ae 4/4 welke nog met 3 machines in dienst zijn met de
nummers 251, 257 en 258 zullen naar verwachting tot 11 december 2004 in dienst blijven en zijn te vinden in het Simmental.
Foto: Blausee-Mitholz 7 mei 2004.

          

The BLS Ae 8/8 revival – fall 2000, machines 275 and 273  – seems to come to an end. Ae 8/8 275 used to perform its duties in the NEAT project and has
been withdrawn already in 2002. Now – the 17th of May 2004 – the last Ae 8/8 273 has been withdrawn from actual service and shunted away on the Spiez 
depot sidings. After both Ae 8/8 machines where being seen often at Blausee Mitholz, loco 273 acted mainy on the Lötschberg south slope with spoil 
(Aushub) trains between Goppenstein and Raron in Wallis. However, in 2004 limited runs where carried out between Goppenstein and Blausee-Mitholz, and I 
met Ae 8/8 273 ten day prior to its withdrawal on the north slope.

The photo shows Ae 8/8 273 on the 7th May 2004 waiting at track no 1 of Blausee-Mitholz station with a spoil train from Goppenstein.

With the introduction of the BLS 485 class, in 2003, it was planned to get rid of both Ae8/8 and Ae 4/4 classes. However due to increase of freight traffic it 

didn’t happen. It couldn’t be coincidence that just in the week of silently getting away from Ae 8/8 273, three machines (185-type, numbers 525, 526 and 527) 

have been hired for half a year from Angel Trans Cargo. These hired machines stay until the last of the second batch of 10 new Re 485 has been delivered, 

which is planned by the second half of 2004. The partner machines of Ae 8/8- the 60 years old Ae 4/4’s – which counts 3, having numbers 251, 257 and 258 

will remain in service until the 11th of December 2004, and can be found in Simmental. 

Photo: Blausee-Mitholz 7th May 2004
      

(thx to mr Aleva for translating J)