Foto  van de maand juli 2007

            Der Lötschberg Basistunnel ist eröffnet

Het is zover, de Lötschberg Basistunnel is op vrijdag 15 juni 2007 officieel geopend. De opening werd door 300 genodigden uit binnen en buitenland bijgewoond en op zaterdag 16 juni kon het grote publiek kennis maken met de ruim 4 miljard (CHFr) kostende LBt
Rechtsboven een foto van het Nord Tunnel Portal te Frutigen in de vroege morgen van 16 juni dus nog zonder publiek. Zo'n 30000 mensen hebben het feest bezocht en ongeveer 20000 daarvan zijn met de trein door de tunnel gereisd.
Nu de LBt geopend is breekt een nieuwe tussen fase aan die duurt tot de invoering van de nieuwe dienstregeling half december 2007. Men hanteert een 18/6 uren schema wat wil zeggen dat per dag de tunnel 18 uur beschikbaar is voor commerciële goederentreinen en 6 uur gebruikt wordt voor testritten en instructie. De 6 test uren vallen voornamelijk in het dag deel.
Op vrijdag 22 juni waren testritten gepland met een Duitse ICE. Deze ICE in verkorte kompositie bestond uit twee motorwagens en drie rijtuigen. Onder andere wordt het ECTS II systeem nog verder getest. De foto links toont de ICE bij het inrijden van de LBt komende van spoor 2 te Frutigen.
Na een staking in Italië komt in de avond van vrijdag 22 juni het goederenvervoer weer opgang. Foto rechts onder laat een containertrein met BLS Re 425 in dubbeltractie zien welke in vol galop de LBt in raast. 
Op 8 december 2007 wordt de nieuwe dienstregeling 2008 van kracht en dan zal de LBt volledig in dienst zijn. Naast de IC reizigers treinen is dat ruimte voor 3 goederentreinen per uur in één rijrichting te weten van Noord naar Zuid. De goederentreinen in tegengestelde richting (Zuid naar Noord) zullen dan weer als van ouds via de Lötschberg rijden. Deze situatie zal zo blijven tot dat de LBt volledig 2 sporig uitgebouwd zal zijn. De beslissing of de LBt al dan niet uitgebouwd gaat worden naar dubbelspoor wordt op zijn vroegst niet eerder dan over 4 jaar genomen.
        
Got it! The Lötschberg Base Tunnel has been opened officially on Friday 15 June 2007. The celebration had been attended by 300 invited people from inside and abroad, and on Saturday 16 June the entire public could visit the more than 4 billion swiss franks costing LBT.
Upper right, a photo showing the north tunnel portal at Frutigen, early morning - so without crowd. Almost 30.000 people have visited the manifestation and about 20.000 of them have travelled through the tunnel.
Now that the LBT is open, an new phase starts from now until the new time table commencing medio December. A 18/6 hourse scheme will be used: every day the tunnel is available 18 hours for commercial freight trains and it is 6 hours available for test runs and education. The 6 hours are mainly scheduled during daylight.
On Friday 22 june test runs had been scheduled with a German ICE. This ICE in shortened configuration constisted of two power cars and three carriages. The ETCS II system is being tested and more. The photo on the left shows the ICE while entering the LBT, coming from track 2 at Frutigen.
After a strike in Italy the freight traffic recoveres on Friday evening 22 june. The photo on the right shows a container train with BLS Re 425 in double traction running at full speed into the LBT.
On 8 december 2007 the new time table 2008 commences, and from that moment the LBT will be in full service. Besides IC passenger trains there’s space for 3 freight trains per hour in one direction: north to south. Freight trains in opposite direction will travel via the ancient Lötschberg route. This situation will be until the LBT has been extended with the 2nd track. The decision for either or not extending to double track will not be made before a 4 years time.
    
(thx to mr Aleva for translating J)