Foto  van de maand  juli  2004

IC 331 Basel - Milaan tijdens doorkomst Blausee-Mitholz, een dagelijks gebeuren. Toch toont deze foto een wat  bijzondere niet alle
alledaagse treinsamenstelling. Het betreft hier de BLS Re 4/4 175 machine welke is ingesprongen wegens defect van de gestelde
machine SBB Cargo Re 421 397. Regulier wordt een SBB Re 4/4 II (Re 420) voor deze IC331 gezien echter de materieelomloop leert
dat officieel een SBB Re 460 machine voor deze IC gepland staat. SBB reizigers huurt een aantal machines van SBB Cargo welke de
plaats in nemen van enkele SBB Re 460 diensten. Het betreft hier een gemodificeerde SBB Cargo Re 4/4 II welke voorzien is van
Duitse Indusi en stroomafnemer. De lok is in een nieuwe serie vernummert te weten de serie Re 421.
Wie de recente achtergronden kent van de relatie BLS Cargo en SBB Cargo fronst de wenkbrauwen bij het zien van deze curieuze foto.
Sinds de oprichting van de zelfstandige poot BLS Cargo is de samenwerking tussen BLS (Cargo) en SBB Cargo welke voorheen prima
waren tot het nulpunt gedaald. Het zijn nu meer concurrenten van elkaar dan partners en beconcurreren elkaar op ieders stamlijn.
Het is bekent dan een BLS Cargo trein welke met een defect strandde op de Gotthard niet op SBB Cargo hulp kon rekenen.
Hier op de foto bied de BLS de helpende hand bij defect zodat de treindienst door kan gaan. Uiteraard wordt daar wel een rekening
voor geschreven. Zaken zijn zaken en bij de BLS denken ze minder moeilijk dan bij de SBB Cargo.
Blausee-Mitholz 3 mei 2004.
       
IC 331 Basel - Milano passing through Blausee-Mitholz, a daily event. Yet, this photo shows an un-common train composition. It concerns here BLS
Re 4/4 175 which is offering some help due of a failure of SBB Carco loco Re 421 397 (which had been planned for this service). Normally an
SBB Re 4/4 '' (Re 420) is being planned. SBB passenger-services hires a number of machines from SBB Cargo, which take place of some
SBB Re 460-duties. It concerns here a modified SBB Cargo Re 4/4 '' which has the German Indusi system and a German pantographe fitted.
People who know the thoughts behind the business facts of BLS Carco and SBB Carco and their relationship may find this curious.
As BLS Cargo had been founded as a separate (from the rest of BLS) company the cooperation, previously working fine together, has gone down
badly. They are more competitors, rather than partners, and compete each other on the origin lines.
It means in that case: a BLS Cargo train, which had come to a halt due to technical failures on the Gotthard line, could not expect any help from 
SBB Cargo. The photo shows BLS offering some help on order to get the defective train continued. Of course BLS will get payed for all this. 
That's business, and at BLS people can cope with it.     Blausee-Mitholz, 3th of May 2004.
      
(thx to mr Aleva for translating J)